Först och främst skulle jag vilja påpeka att vi alla verkar var överens, även om vi fortsätter diskutera.
Citat:
Ursprungligen postat av Cardiac
Du säger mer eller mindre att om man inte löper risken att åka fast är det rätt att döda folk. Alltså borde i du i nedanstående fall döda en pedofil om du är helt säker på att ingen vet att det är du som gjort det. Förutsatt då att du tycker det är moraliskt rätt att döda pedofiler.
Nej du missuppfattar mig. Visst kan det hända att någon kommer undan med ett rättbefärdigat mord här och var, men poängen är om folk börjar döda (rättbefärdigat) skapar det kaos, alltså vill jag inte hjälpa till och starta kaos, alltså dödar jag inte. Det handlar inte om att det är rätt eller fel att döda någon 'moraliskt', det handlar om att det är fel att döda ur ett globalt (väldigt)pragmatiskt perspektiv. Det är en princip men inte moral.
(Om min praktiskta princip är rätt, d.v.s den stämmer, är inte relevant eller öppen för diskussion. Jag tror att den är rätt därför följer jag den.) <- Detta för att förtydliga det ovanstående exemplet.
För att sammanfatta det väldigt lätt:
Jag bidrar inte till A, om A leder till B, där B är negativt för mig själv. Återigen sunt djävla förnuft, påstår man att det är ideologi, religion, moral eller något annat så är det bara svepskäl.