Citat:
Ursprungligen postat av
Nytt-konto
Som rubriken säger, är giraffer långa eller är dom höga? Jag skulle nog säga att dom är höga från marken till huvudet och långa från frambenen till bakbenen men känns inte helt rätt att säga att giraffer är väldigt höga?
Jag tycker frågan var rätt så intressant
Spontant så tror jag att vi använder språket såhär: När det gäller djur som står upprätt på bakbenen (alltså främst människor) så säger vi att man t ex är två meter lång från topp till tå, för det är ju den "längsta längden" så att säga. Men när det gäller djur som står på alla fyra, t ex hästar, så säger vi att den är t ex två meter hög från topp till hov, för den är längre än så på andra ledden från mulen till svansen. Så det blir mer logiskt att referera till den ledden som längden, och den andra ledden som höjden.
När det gäller en giraff så blir jag också förvirrad. För den är längst på höjden så att säga, precis som en människa. Men psykologiskt så grupperar vi nog giraffer med hästar och liknande fyrfota djur, och om dom talar vi ju i regel om höjd snarare än längd.
Jag skulle nog säga att en giraff är hög snarare än lång, men det vete sjutton om det finns någon etablerad regel för detta.