• 2
  • 3
2013-12-18, 08:03
Medlem
Giraffen är hög, tack vare sin långa hals.

Taxen är lång.

Man mäter hästens mankhöjd.

Allt låter som det går mot att man mäter höjd på höjden och längd längsmed marken, ända tills man frågar sin kollega/vän/partner/barn

"hur lång är du?" :-)
Citera
2013-12-18, 11:15
Medlem
schizophrenias avatar
I Nationalencyklopedin (ne.se) kan man under uppslagsordet giraff läsa att den "blir 3,8–4,7 m lång med en 80–100 cm lång tofsförsedd svans. Den är mycket långbent och har den längsta halsen av alla däggdjur. När den står med upprest hals kan hanen bli upp till 5,88 m hög." Under uppslagsordet giraffdjur kan man läsa att giraffen "är mycket hög och långhalsad".
Citera
2013-12-18, 11:20
Bannlyst
En giraff är hög.
Citera
2013-12-18, 13:42
Medlem
PeterNosters avatar
En giraff har lång hals.
En elefant har lång näsa.
En räv har lång svans.
Senast redigerad av PeterNoster 2013-12-18 kl. 13:44.
Citera
2013-12-18, 16:51
Moderator
Hamilkars avatar
Det här är en diskussion om begrepp, och begreppsanalysen tillhör filosofin, inte språkvetenskapen. Om filosofimodsen anser att diskussionen är tillräckligt solid för att platsa där är upp till dem.

Språk --> Filosofi
/Moderator
Citera
2013-12-19, 05:52
Bannlyst
jag är hög som en giraff nu.
Citera
2013-12-19, 06:25
Medlem
GoldenBlitz.s avatar
Kroppen är hög och halsen är lång.
Citera
2013-12-19, 12:34
Medlem
rotfrukts avatar
Giraffen är lång och når därför en hög höjd.
Citera
2013-12-19, 13:35
Medlem
WardenMcCluskys avatar
Hög låter som ett icke-levande ting, lång passar bättre. Dessutom så måste ju inte en giraffs hals peka uppåt utan den kan ju peka nedåt också, och då blir den ju plötsligt inte längre hög men halsen fortsätter för den saken vara lång (men självklart så är ju lång ett relativt begrepp).
Citera
2013-12-20, 07:21
Medlem
Nytt-kontos avatar
Men om giraffer är långa vad är då en elefant som är kvadratisk form? Om jag säger att en elefant är lång så kan man ju omöjligt veta vad jag menar om man inte får använda "höjd" parametern. Säger jag "ojj va hög elefanten är!" så kommer alla förstå vad jag menar. Men om jag säger "väldigt vad lång elefanten är" så tror jag dom flesta skulle tro att jag menar mellan svans och huvud...

Att säga "väldigt vad låg elefanten är på höjden" är väl ända alternativet men det låter helt galet. Som att säga "väldigt vad långt djupet är" eller något.
Citera
2013-12-20, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nytt-konto
Som rubriken säger, är giraffer långa eller är dom höga? Jag skulle nog säga att dom är höga från marken till huvudet och långa från frambenen till bakbenen men känns inte helt rätt att säga att giraffer är väldigt höga?

Jag tycker frågan var rätt så intressant

Spontant så tror jag att vi använder språket såhär: När det gäller djur som står upprätt på bakbenen (alltså främst människor) så säger vi att man t ex är två meter lång från topp till tå, för det är ju den "längsta längden" så att säga. Men när det gäller djur som står på alla fyra, t ex hästar, så säger vi att den är t ex två meter hög från topp till hov, för den är längre än så på andra ledden från mulen till svansen. Så det blir mer logiskt att referera till den ledden som längden, och den andra ledden som höjden.

När det gäller en giraff så blir jag också förvirrad. För den är längst på höjden så att säga, precis som en människa. Men psykologiskt så grupperar vi nog giraffer med hästar och liknande fyrfota djur, och om dom talar vi ju i regel om höjd snarare än längd.

Jag skulle nog säga att en giraff är hög snarare än lång, men det vete sjutton om det finns någon etablerad regel för detta.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in