Citat:
Ursprungligen postat av
ensam87a
Sen finns det folk som jag känner väl och supit mycket med som aldrig någonsin blivit överdrivet fulla. Hur fan bär ni er åt?
Precis som med alla berusningsmedel så påverkar alkohol folk väldigt olika. För vissa människor så passar alkohol bra, andra människor får väldigt stora personlighetsförändringar av just alkohol (den där historien om "dåligt ölsinne" etc är en dålig bortförklaring) och då kanske man helt enkelt ska ta det soft med alkohol som berusningsmedel.
Om vi bortser från den, ibland, personlighetsförändrande aspekten av alkohol så tror jag att de som gör bort sig på fyllan har lite dålig koll på sig själva vad de tål eller inte tål. Annan aspekt är ju om man mår bra (inga förkylningar i kroppen, glad och inget trassel i själen), har ätit bra hela dagen är risken mindre. Risken för en dålig plakatfylla är stor om man är småkrasslig, har ätit dåligt och är på svinuselt humör från början.
Att bli utkastad från krogen, det är sånt som händer, det må vara skämmigt, men det kan hända precis vem som helst som blir för berusad och inte kan bete sig. Om det aldrig hänt har man snarare aldrig varit riktigt berusad
Själv är jag rätt okänslig för alkohol. Enda problemet är att för att nå normal salongsberusning så krävs det mycket. Har i vuxen ålder aldrig nått den där fyllan jag nådde som 19-åring (typ inte kunna gå, inte kunna tala), men har inte riktigt behovet heller. Ska jag testa min totala tolerans för alkohol krävs det nog ren sprit, kan inte dricka mig så full på varken öl eller vin. Gissar att jag når dit med två 75or sprit kanske? Men vill jag det? Nä.
Jag skulle säga att man lär sig hantera alkohol. Förhoppningsvis.