Resultat: Beatles bäste låtskrivare?
John Lennon
39,57%
129 röster
Paul McCartney
37,42%
122 röster
George Harrison
15,34%
50 röster
Ringo Starr
7,67%
25 röster
2016-10-24, 18:51
Medlem
Molndalsbros avatar
Stämmer det att sgt pepper introt är tillägnat Stikkan Andersson?
Citera
2016-10-24, 19:06
Avslutad
Favoritskivor från Lennons solokarriär förresten? Har lyssnat alltför lite egentligen. Fastnade aldrig för debuten när jag gav den en chans för några år sedan men blir sugen på att återigen lyssna på hans sologrejer. Jag tänker att det måste finnas så många guldkorn där, med tanke på hans enastående låtskrivarförmåga i Beatles.

Och vems berättelse tror ni på när det kommer till vem som skrev In My Life? Lennon har ju sagt att han skrev den medan Paul sagt att han skrivit den osv. Vem är mest tillförlitlig här? Det kan ju vara så att någon av dem faktiskt glömt av skeendet och på allvar tror att han själv skrivit den osv.
Citera
2016-10-24, 20:16
Medlem
thesyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caesare
Favoritskivor från Lennons solokarriär förresten? Har lyssnat alltför lite egentligen. Fastnade aldrig för debuten när jag gav den en chans för några år sedan men blir sugen på att återigen lyssna på hans sologrejer. Jag tänker att det måste finnas så många guldkorn där, med tanke på hans enastående låtskrivarförmåga i Beatles.

Och vems berättelse tror ni på när det kommer till vem som skrev In My Life? Lennon har ju sagt att han skrev den medan Paul sagt att han skrivit den osv. Vem är mest tillförlitlig här? Det kan ju vara så att någon av dem faktiskt glömt av skeendet och på allvar tror att han själv skrivit den osv.

Walls and Bridges är ett ypperligt album som jag tror passar din musiksmak. En nedstämd Lennon hackar fram blytunga känslor i låtar som Old Dirt Road, Bless You och Scared. Och #9 Dream är magisk, som att sväva i en dröm.

Angående In My Life så ska det enligt vissa källor finnas en demo av Lennon kallad In My Life. Innan den kommer ut vill man inte säga för mycket. Själv hoppas jag att Lennon skrev det mesta men det kanske är som Paul minns, att John skrev texten och han melodin.
Citera
2016-10-24, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Det ligger faktiskt mycket i det du citerar, när en artist är stor och säljer mycket så är kritikerna alltid översvallande positiva, åtminstone de svenska kritikerna av idag.

Har faktiskt inte tänkt på det förr men nu slog det mig, när skrev en kritiker något negativt senast om en storsäljande artist?
Förr tycker jag att det kunde förekomma och att kritiker kunde framhålla mer okända musiker men idag...alla kritiker bara älskar Beyonce, Prince, Rihanna mfl.

Aldrig får man läsa en sågning nu för tiden

Fast grejen är att The Beatles sågades å det grövsta när deras första singel och skiva kom, det var TV framträdena som gjorde dom stora och de var Stora i Sverige innan de var stora i England, när de kom hem 1963 till England från deras första Sverige besök hade hela London vallfärdat till flygplatsen för och möta dom, och det var då Pressen svängde och började skriva positivt.
Citera
2016-10-25, 02:41
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
En av de där fronterna där Beatles var banbrytande och frigörande var deras sätt att väva samman element från masskultur och "finkultur", high-brow/akademiska eller experimentella kulturyttringar. Före dem var de flesta poplåtar rätt osofistikerade, särskilt texterna. Jämför tidig 60-talspop och rock'n'roll med låtarna på Help! eller Revolver, det har definitivt hänt något. Texterna har en mer litterär finish utan att tappa stuket som just sångtexter, produktionen tar också helt andra chanser och lånar element från klassisk musik eller andra håll.
Beatles var faktiskt sällan först, huvudsakligen spelade de ren 50-tals musik fram till och med Help (våren/sommaren 1965).
När det gäller personliga och betraktande texter var Dylan före Beatles, och han inspirerade dem. (Började med I'm a Loser.)
Och att stoppa in element från klassisk musik, orkestermusik etc gjorde Beach Boys/Brian Wilson före Beatles.
Jag skulle säga att Beatles styrka var att de gjorde bättre låtar än de flesta samtida i genren och hade den bästa sångaren (Lennon.) Och deras TV-mässighet hjälpte naturligtvis till. Men även om de inspirerades av andra, hade de naturligtvis en egen omisskännlig touch.
Citera
2016-10-25, 03:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KeithRichards
Beatles var faktiskt sällan först, huvudsakligen spelade de ren 50-tals musik fram till och med Help (våren/sommaren 1965).
När det gäller personliga och betraktande texter var Dylan före Beatles, och han inspirerade dem. (Började med I'm a Loser.)
Och att stoppa in element från klassisk musik, orkestermusik etc gjorde Beach Boys/Brian Wilson före Beatles.
Jag skulle säga att Beatles styrka var att de gjorde bättre låtar än de flesta samtida i genren och hade den bästa sångaren (Lennon.) Och deras TV-mässighet hjälpte naturligtvis till. Men även om de inspirerades av andra, hade de naturligtvis en egen omisskännlig touch.

Ärligt talat är det knappast de rent vokala kvaliteterna hos John och Paul som gjorde Beatles så stora; det fanns typ tusen sångare vid den här tiden som var tekniskt bättre och/eller mer färgstarka än dem. Grace Slick, Roger Daltrey, Eartha Kitt, Rod Stewart, Steve Marriott, Steve Winwood, Roger McGuinn...you name them. Eller Simon & Garfunkel förstås. Men tv-mässigheten och kanske framförallt känslan av "approachability" hos killarna i bandet, blandningen av engelsk hemvävdhet, intelligens och cool, gjorde mycket för att lyfta deras närvaro på scen och skiva och ladda deras sånginsatser med ny innebörd.

Visst, Beach Boys jobbade också med orkester men inte på samma innovativa sätt som Beatles. När Brian Wilsons produktioner blv mer komplexa framåt 1966 berodde det delvis på intryck från just Beatles. Att Beatles, Dylan, Beach Boys och litet senare Jimi Hendrix inspirerade varandra och hade ögonen på varandras skivsläpp är förresten välkänt sedan typ evigheter.
Senast redigerad av HepCat-X 2016-10-25 kl. 03:06.
Citera
2016-10-25, 07:28
Medlem
upperkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Molndalsbro
Stämmer det att sgt pepper introt är tillägnat Stikkan Andersson?
Nej, det har jag aldrig läst eller hört åtminstone, och jag har bland annat tagit mig igenom två böcker och en tiotimmarsdokumentär.
Citera
2016-10-25, 08:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av upperkatt
Nej, det har jag aldrig läst eller hört åtminstone, och jag har bland annat tagit mig igenom två böcker och en tiotimmarsdokumentär.

Haha! Nej, det har jag heller aldrig hört något om och jag har läst ett dussintal böcker om Beatles.

Varför skulle Beatles år 1967 veta vem Stikkan Anderson var?
Senast redigerad av Oilkink 2016-10-25 kl. 08:15.
Citera
2016-10-25, 11:33
Medlem
Det sägs ha gjorts ett par informella "jam sessions" med Beatles och Pink Floyd (anförda av Syd Barrett) under 1967. Banden låg båda två på EMI-etiketter och de uppskattade varandra, så det kan mycket väl ha inträffat, men några säkra tejper från ett sådant tillfälle har aldrig släppts, inte som bootleg heller. Vore mycket intressant om det skulle bekräftas och en inspelning dök upp!
Citera
2016-10-25, 14:10
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:
Ärligt talat är det knappast de rent vokala kvaliteterna hos John och Paul som gjorde Beatles så stora; det fanns typ tusen sångare vid den här tiden som var tekniskt bättre och/eller mer färgstarka än dem. Grace Slick, Roger Daltrey, Eartha Kitt, Rod Stewart, Steve Marriott, Steve Winwood, Roger McGuinn...you name them. Eller Simon & Garfunkel förstås. Men tv-mässigheten och kanske framförallt känslan av "approachability" hos killarna i bandet, blandningen av engelsk hemvävdhet, intelligens och cool, gjorde mycket för att lyfta deras närvaro på scen och skiva och ladda deras sånginsatser med ny innebörd.

Visst, Beach Boys jobbade också med orkester men inte på samma innovativa sätt som Beatles. När Brian Wilsons produktioner blv mer komplexa framåt 1966 berodde det delvis på intryck från just Beatles. Att Beatles, Dylan, Beach Boys och litet senare Jimi Hendrix inspirerade varandra och hade ögonen på varandras skivsläpp är förresten välkänt sedan typ evigheter.
Med omdömet "den bästa sångaren", var jag rent subjektiv och tänkte inte på teknik. John Lennons unika röst och stil är för mig den snyggaste bland de flesta manliga sångare. Och jag är rätt övertygad om att hans speciella sound påverkade Beatles storhet.

Att Wilson och McCartney imponerades av varandra och hade någon sorts tävling är ju känt, ja. Men faktum är att Wilson var först. Ett så pass avancerat arrangemang som han använde i introt på California Girls (inspelad i april - juni 1965) hade verkligen inte Beatles gjort innan:

https://www.youtube.com/watch?v=B8yph3rb27o

McCartney själv har poängterat hur mycket Pet Sounds betydde för Beatles när de gjorde Revolver och Sgt Pepper. Wilson å sin sida, kände ju att han inte klarade att matcha den sistnämnda.

Och visst - alla inspirerar varandra. Det är svårt att undvika.

Men min egen åsikt är alltså att även om Beatles inte var först, så var deras eget resultat oftast bättre än originalet. Beach Boys har egentligen inte gjort mycket som intresserar mig. Rent stilmässigt är de ju rätt olika.

Apropå lån...

I feel fine?
https://www.youtube.com/watch?v=TvtabNAb_wE

Sun King?
https://www.youtube.com/watch?v=8scHKFwr0og

Merry X-mas?
https://www.youtube.com/watch?v=hXdQB-mR4tg
Citera
2016-10-25, 14:33
Medlem
outback4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Förstår att frågan provocerar men eftersom jag själv inte har någon relation till Beatles samtidigt som jag vet att Beatles av så många räknas som det absolut största någonsin inom populärmusiken så vill jag få en förklaring varför just Beatles är så speciellt.

Ja jag vet att att många kommer att tycka att frågan är dum men jag vill någorlunda sakliga skäl till deras storhet. Inte svar av typen "Dom var ju bäst!)

Själv 60-talist så har jag bara ett barndomsminne av Yellow submarine och i mina ögon så har dom några bra låtar men det har väl alla stora artister?

Deras musik tycker jag är trallvänlig och lättlyssnad men är det inte nästan för trallvänligt och är inte texterna banala i många fall? Lite dansband alltså?

Vad är det jag missar i deras musik?

Kan det vara så att det handlar om att det är fyrtiotalisternas musik och att dom kom i rätt tid när den generationen var ung? Vet ju själv med mig att ny bra musik aldrig kan bli lika magiskt bra som den nya bra musiken man hörde i barndomen och tonåren.

Räkna nu till tio och utbilda mig nu utan att hamra sönder era tangentbord eller mobiler

Rätt intetsägande band, medioker musik.
Nån enstaka god låt som Something ex.
Har inte riktigt fattat storheten i deras musik
(trots att jag sysslar en del med musik, eller kanske just därför..)
Bättre brittiska band vid den aktuella tidpunken=The Animals, The Hollies,Manfred Mann, The Who
Citera
2016-10-25, 16:25
Medlem
Durcherrss avatar
Citat:

Den stora skillnaden mellan till exempel Beach Boys och Beatles var väl i.s.f. att Brian Wilson producerade sina skivor helt på egen hand... Beatles hade en av världens bästa producenter som ändrade deras låtar helt och hållet till bättre versioner (Please Please Me var en långsam ballad från början), spelade instrument (solot i in My Life spelades av George Martin) och gav förslag på olika idéer som kunde "feta" till låtar (orkestern i Yesterday var Martins idé). En annan viktig grej också är att de hade världens bästa ljud på sina skivor för den tiden (tack vare både George Martin och Geoff Emerick).

Beatles hela image var typ byggd på Beach Boys, men de missade att Brian nästan gjorde allt jobb med skivor och sånt själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in