Resultat: Beatles bäste låtskrivare?
John Lennon
39,57%
129 röster
Paul McCartney
37,42%
122 röster
George Harrison
15,34%
50 röster
Ringo Starr
7,67%
25 röster
2013-11-27, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av macca34
Vad tycker ni om låten Why dont we do it on the road?
Fantastisk i all sin enkelhet. McCartney spelar väl alla instrument själv? Har läst eller hört att Lennon var avundssjuk på macca för den låten.
Citera
2013-11-27, 21:23
Medlem
Durcherrss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av macca34
Vad tycker ni om låten Why dont we do it on the road?

Helt klart en av Beatles sämre låtar. Vilket band som helst hade kunnat komponera ihop den intetsägande korta låten.

Citat:
Någon som införskaffat sig Beatles BBC Recordings som nu finns på iTunes? Isåfall, vad tycks? Värt att köpa?

Skulle också vilja veta, men det troligaste är väl att det inte är nåt speciellt. Beatlarna vill mjölka så mycket pengar som de bara kan från den uttarmade kossan innan de dör.
Citera
2013-11-28, 08:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av eufori9
Fantastisk i all sin enkelhet. McCartney spelar väl alla instrument själv? Har läst eller hört att Lennon var avundssjuk på macca för den låten.

Det är Ringo som trummar. John och George är däremot inte med på inspelningen. John surade visst lite för att han inte blev inbjuden... Men det är ju många låtar på "White Album" som bara en, två eller tre av Beatlarna spelar på.
Citera
2013-11-29, 00:39
Medlem
Ashtray_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KrookiKrumbles
Men de var inga konstnärer, de var ett popband. De gjorde musik som var till för att konsumeras. Hur svårt är det att greppa? Yttrycket är fullständigt irrelevant i denna diskussionen.

Lyssnar man på A Day in the Life så säger den absolut ingenting.

"Somebody spoke and I went into a dream
Aaaaaaaaaaaah aaaaaah aaaaah..."

Hur lyder din utvärdering av Lennons litografier, böcker och konstutställningar?

Vad låten handlar om:

Att du inte förstår den, för att den inte är tillräckligt konkret och uppenbar, är en annan sak.
Citera
2013-11-29, 02:24
Medlem
Ashtray_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pirrevirre
Någon som införskaffat sig Beatles BBC Recordings som nu finns på iTunes? Isåfall, vad tycks? Värt att köpa?

Ett par unika covers annars inget märkvärdigt. Lite sämre och lite tråkigare än volume 1.

(Bästa versionen av Twist & Shout, dock.)
Citera
2013-11-29, 07:44
Medlem
Adelaides avatar
Låt oss åter ta ett snack om Paul Is Dead-teorin. Vad tror ni? Dog han och blev ersatt eller var det bara John som gillade att skämta om att han var död?
Citera
2013-11-29, 10:54
Medlem
Citat:
Men de var inga konstnärer, de var ett popband. De gjorde musik som var till för att konsumeras. Hur svårt är det att greppa? Yttrycket är fullständigt irrelevant i denna diskussionen.

Lyssnar man på A Day in the Life så säger den absolut ingenting.

"Somebody spoke and I went into a dream
Aaaaaaaaaaaah aaaaaah aaaaah..."
Måste en text vara så jävla uppenbar som "Jag hade en gång en båt" för att du ska fatta storheten i den?

Börjar bli mer och mer övertygad om att du inte har fattat det här med subtilitet i texter. Om man lyssnar på A day in the Life så säger den jävligt mycket, om man är mottaglig. Det är det geniala med den. Det är lite som att tycka att Astrid Lindgren säger mer om livet än TS Eliot. Den förra är lättare att förstå för att hon säger det rakt ut (för att det är riktat till barn), läser man den andre får man tänka själv.

Tänk...
Citera
2013-11-29, 14:58
Medlem
KrookiKrumbless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ashtray_
Hur lyder din utvärdering av Lennons litografier, böcker och konstutställningar?

Vad låten handlar om:

Att du inte förstår den, för att den inte är tillräckligt konkret och uppenbar, är en annan sak.
Vadå förstå den - den säger mig fortfarande absolut ingenting.

Har ingen åsikt gällande John Lennons litografier, böcker och konstutställningar, men det där är ju en helt annan diskussion.

Citat:
Måste en text vara så jävla uppenbar som "Jag hade en gång en båt" för att du ska fatta storheten i den?

Börjar bli mer och mer övertygad om att du inte har fattat det här med subtilitet i texter. Om man lyssnar på A day in the Life så säger den jävligt mycket, om man är mottaglig. Det är det geniala med den. Det är lite som att tycka att Astrid Lindgren säger mer om livet än TS Eliot. Den förra är lättare att förstå för att hon säger det rakt ut (för att det är riktat till barn), läser man den andre får man tänka själv.

Tänk...
Du jämförde nu alltså Beatles sångtexter med T.S. Eliots poesi? Aj aj aj, då var den här diskussionen över.
Citera
2013-11-29, 19:26
Medlem
Citat:

Har ingen åsikt gällande John Lennons litografier, böcker och konstutställningar, men det där är ju en helt annan diskussion.

Du jämförde nu alltså Beatles sångtexter med T.S. Eliots poesi? Aj aj aj, då var den här diskussionen över.
Jag jämför givetvis inte de två. Men jag drog en liknelse mellan lättolkade texter och mer svårbegripliga. Man får tänka lite själv, menar jag.
Citera
2013-11-29, 20:53
Medlem
Eitzels avatar
Citat:

Citat:
...och när vi som följer diskussionen ser citat nr.2 så förstår vi alla citat nr.1 lite bättre
Citera
2013-11-30, 19:46
Medlem
Oakenshields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Låt oss åter ta ett snack om Paul Is Dead-teorin. Vad tror ni? Dog han och blev ersatt eller var det bara John som gillade att skämta om att han var död?

Förstår inte hur folk fortfarande kan älta detta trams, och än mindre hur du ens kan ställa frågan. Dessutom kom hela den där soppan inte från Lennon.
Citera
2013-11-30, 21:04
Medlem
KrookiKrumbless avatar
Citat:
Jag jämför givetvis inte de två. Men jag drog en liknelse mellan lättolkade texter och mer svårbegripliga. Man får tänka lite själv, menar jag.
Det du sysslar med är inget annat än självbedrägeri ifall du hittar någon form av djup i deras musik (ja, nu gjorde jag helt enkelt detta antagandet att du gör detta). Det finns inte där. Leta någon annanstans. Då kommer du att finna det!
Senast redigerad av KrookiKrumbles 2013-11-30 kl. 21:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in