Citat:
Kan tänka mig att jag är lite åt ditt håll i så fall, folk tror inte jag är helt körd i huvudet men dom märker och kommenterar att jag är "speciell". Med familjen är det lite jobbigt för det bli lätt storbråk om små saker bara för att jag inte tänker i deras banor och att jag inte kan släppa att dom inte förstår hur jag tänker.... Men det är egentligen inga jätte problem det går att leva med men skulle vara skönt om jag lider av det här å få det på papper så dom blir irreterade på "skadan" istället för att tro att jag söker bråk hela tiden bara för att. En sak TS, för att genomgå en utredning ska det finnas skäl att tro att man kan få en diagnos, och den som utreds ska ha svårigheter i livet som motiverar utredningen. Alltså för att komma på tal för utredning ska du inte bara vilja göra den av nyfikenhet eller annat, utan du ska känna att du vill veta för att du tror att det kan hjälpa dig. Upplever du dig inte ha några direkta problem (som relaterar till eventuell asperger) så kan du ju nöja dig med att du i många drag verkar funka på ett neuroatypiskt sätt. Kommer du på att du kanske ändå har grejer du skulle behöva lite hjälp med som inte är övergående utan personlighetsstyrda, ja då kanske det är bra att ha (eller inte ha) diagnos på papper.
Som kort svar på din egentliga fråga, jag erkände innan utredningen var klar för iblandade att jag tyckte mig ha drag av asperger, men egentligen hoppades jag på att få diagnos då jag tycker att den stämmer (även om typ ingen spontant skulle tro att jag har as då jag för personer utan verklig inblick i mitt liv verkar helt "vanlig"). Att ha en diagnos på papper känns för mig väldigt skönt och har gjort hela tiden, men det var även en sorg framför allt i att det gått såå många år under vilka jag blivit totalt missförstådd (vilket även händer nu men nu vet iaf jag själv att det inte är för att jag är störd).
Som kort svar på din egentliga fråga, jag erkände innan utredningen var klar för iblandade att jag tyckte mig ha drag av asperger, men egentligen hoppades jag på att få diagnos då jag tycker att den stämmer (även om typ ingen spontant skulle tro att jag har as då jag för personer utan verklig inblick i mitt liv verkar helt "vanlig"). Att ha en diagnos på papper känns för mig väldigt skönt och har gjort hela tiden, men det var även en sorg framför allt i att det gått såå många år under vilka jag blivit totalt missförstådd (vilket även händer nu men nu vet iaf jag själv att det inte är för att jag är störd).
Det jag lider mest av är att jag hamnar i depressioner lite då och då som gör att jag vill träffa folk men inte orkar, orkar knappt "leva" (vill inte dö men orkar inte göra saker som ingår i att leva t.ex äta, hålla ordning, lämna huset, prata med människor osv). Sen misstänker jag även ADD som gör mig orkeslös och som gör att jag är onödigt tråkig och orks lös. Vill så mycket men blir lätt att jag kollar in i en vägg eller liknande en hel dag och sen får ångest för allt jag kunnat hinna med
Men när det kommer till jobbet så mår jag väldigt bra, tror att det har att göra med att man träffar folk på ett naturligt sätt och det man gör uppskattas. Att man får ut något av det och man lär sig nya saker hela tiden utan att läsa 1000sidor guider på internet osv.
Citat:
Man får ju alltid träff delvis på dom flesta diagnoser men just aspergers är som en manual för mig. Även om jag nu inte skulle ha det mot förmodan så har jag redan haft nytta av att ha det i huvudet när jag träffar folk. Dock lite jobbigt att ha i tankarna hela tiden att dra paralleller mellan hur jag beter mig och vad apergers gör som ställer till det För runt 10 år sen mådde jag väldigt dåligt, o läste i flera psykiatriböcker och på nätet om alla möjliga psykiska sjukdomar. Då var jag väl lite hypokondrisk o tyckte att alla stämde in. Jag sa till min psykolog att jag tror att jag har Aspergers, jag gjorde ingen direkt utredning, men fick diagnosen nått år senare. Tog det med ro. Har fått värre diagnoser, mest i form av paranoida psykoser.
Men sen har jag länge haft misstankar om ADD men där är jag inte alls lika säker. Mycket stämmer men inte allt så där fick jag inte någon direkt AHA-upplevelse som tyder på att det är något speciellt med den andra diagnosen.