2013-12-16, 01:24
Medlem
Hej kära Flashbackare!

Julen i år ska firas med några kära vänner, en av kvällens många planerade moment är den ärofyllda shottävlingen. Den går ut på att alla i förväg ska ha fnulat ut en shot med jultema, alla smakar på allas och den bästa vinner äran. Äran kanske i sig inte verkar som mycket, men detta är något som av tradition ger olika fördelar utmed det kommande året.

Förra året kom jag på en bitter andraplats med en egenkryddad vanilj, kanel, kryddnejlika och kryddpepparkorns vodka. I år har jag inte tid kvar att krydda något eget, men måste fortfarande hitta på något som sopar skiter ur de andras shots...

Det är här jag behöver er hjälp. Jag har en fatal idétorka och behöver en bra skjuts på vägen! Reglerna är få, men det ska vara en shot (alltså inte en drink), den måste vara kopplad till julen på något sätt (kan vara en väldigt långsökt koppling) och man får inte använda sig av någon redan befintlig välkänd shot (modifikationer tillåtet) och självklart bedöms även utseendet!

Så, kom med alla förslag ni kan komma på! varma som kalla shots, kryddiga som söta, bring it on!
Senast redigerad av rostademandlar 2013-12-16 kl. 01:31.
Citera
2013-12-16, 01:26
Medlem
Detta kanske är något du kan göra?

http://www.youtube.com/watch?v=Z5nnrpki5FM
Citera
2013-12-16, 01:27
Medlem
BerraBes avatar
Gör en liknande fireball shot. (Smak av kanel) Riktigt fin sprit. Den är väldigt god och har en fin ljusbrun look!

Lycka till och återkom gärna med resultat!
Citera
2013-12-16, 01:30
Medlem
Gorillabass avatar
Pepparkaka eller polkagris.. vet inte om Polkagris hör till julen.
Citera
2013-12-16, 01:32
Medlem
BerraBes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorillabas
Pepparkaka eller polkagris.. vet inte om Polkagris hör till julen.

Såklart hör polkagris till julen! Har du inte det i julgranen?
På tal om långsökt Polkagris --> Julskinka --> Gris, right?
Citera
2013-12-16, 01:34
Medlem
Gorillabass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BerraBe
Såklart hör polkagris till julen! Har du inte det i julgranen?
På tal om långsökt Polkagris --> Julskinka --> Gris, right?

Hahaha ja du har rätt

Sen dessa polkagriskäpparna ja men för tusan, Polkagrisshot is the winner..
Citera
2013-12-16, 01:37
Medlem
EvilGuys avatar
Ta 4/5 vodka och 1/5 vispgrädde och blanda ihop med saffran för färg och smak samt hint av kardemumma, kryddnejlika och pomeransskal och du är hemma. Tänk på att en hint av någon smak är bättre än att smaken tar över helt och hållet, så smaksätt omdömesfullt tills du är nöjd. Prova lite olika förhållande mellan kryddorna.
Citera
2013-12-16, 01:40
Medlem
åh, polkagris är ett bra spår!

hmm, undra om det skulle vara en bra idé att lösa upp polkagrisarna i exempelvis vodka, toppa med lite galliano (vanilj), för att få lite "lenhet" och lite gin för att få in smaken av julgran (enbär). Återskapar känslan av att få en julgran uppkörd i truten

Är det något ni skulle dricka??

Eller göra det simplare och lösa upp polkagris i vodka, göra en röd mint sirap och sedan skikta de två så att det ser ut som en polkagris!

Klart jag återkommer med både resultat på shoten och tävlingen!
Citera
2013-12-16, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EvilGuy
Ta 4/5 vodka och 1/5 vispgrädde och blanda ihop med saffran för färg och smak samt hint av kardemumma, kryddnejlika och pomeransskal och du är hemma. Tänk på att en hint av någon smak är bättre än att smaken tar över helt och hållet, så smaksätt omdömesfullt tills du är nöjd. Prova lite olika förhållande mellan kryddorna.

saffran har jag inte ens tänkt på, men självklart så klockrent!
Denna ska tas i åtanke!
Citera
2013-12-16, 01:47
Medlem
Gorillabass avatar
Sen har vi då, Knäckshot, Ischokladsshot, Skumtomteshot ( finns olika smaker bla knäck ) finns massor av, julgodis man kan göra shot på.
Citera
2013-12-16, 02:00
Medlem
Spackelackans avatar
Min återställare gör jag på 4çl op och 2 cl avslagen julmust. Godare än det låter.
Citera
2013-12-16, 02:10
Medlem
Kanske en smak av kanderade äpplen, för det hör väl julen till ? En söt smak av äpplen och lite karamelliserat.

Eller en saffrans/vanilj pannacotta shot. Får du stanna spriten i en pannacotta och shotta den ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in