Jag har pysslat med Clojure i omkring två år nu, mest på hobbynivå (och då aldrig något mer än enklare webbsajter, spel och en del Project Euler-grejer) men även under det senaste halvåret på jobbet, där jag har utvecklat ett testautomatiseringsverktyg för vår produkt. 10k rader Clojure är det hittills (och 14k rader testkod, som då också är i Clojure). Mycket spännande!
Jag älskar språket, av de många språk jag har testat så är det Clojure som har klaffat bäst för mig, av olika skäl. En sak jag verkligen uppskattat, särskilt i början, var just att det är så annorlunda mainstream-språk - att gå från C++ till Java vara inget större steg, att sen prova på Python, Ruby och JavaScript kändes ändå mycket same-same, men Clojure ser inte bara annorlunda ut, det har ett fundamentalt annorlunda sätt att se på informationssystem (jag rekommenderar verkligen presentationen The Value of Values av språkets skapare, Rich Hickey - de flesta av hans presentationer är otroligt sevärda, oavsett vilket språk man kodar i).
Jag älskar även macros - många nämner att man bör undvika att använda dem, och på sätt och vis är det ett sunt tips eftersom de kan vara lite bökiga att förstå, men de är otroligt kraftfulla, i verktyget som jag nämnde ovan har jag gjort macros som låtit mig skapa abstraktioner på ett sätt som är omöjligt i andra språk. Kombinationen "code as data", macros, och ett språk/standardbibliotek som är exceptionellt bra på att manipulera data, är verkligen svårslagen.
Gillar även hur rätt stora saker som känns som att de är språktillägg i regel bara är bibliotek som man lägger en dependency till (apropå det: byggverktyget Leiningen är också fantastiskt!). I somras kom till exempel core.async, och helt plötsligt var det som Go är mest känt för (köer och goprocs och allt vad det nu heter) tillgängligt i Clojure - och för den sakens skull i browsern också, genom ClojureScript.
Aja, jag har rant:at om Clojure många gånger tidigare på forumet, och nu var det visst dags igen

Jag tycker att alla utvecklare som känner något intresse av att lära sig något nytt borde kasta ett öga på det, många klagar på att det är många parenteser (vilket inte stämmer - det är i regel en mindre andel parenteser i Clojure än i t.ex. Java, och ser man till "syntaxtecken" överhuvudtaget är skillnaden enorm), men det är en sak man vänjer sig vid och börjar uppskatta snabbt.
Tyvärr ska jag börja ett nytt jobb nästa år, där fokus ligger på .NET, så planerar att lägga lite energi på att lära mig F#, det verkar trevligt men känns inte riktigt lika levande som Clojure

Men vi får se. Clojure kommer jag fortsätta med på fritiden, och kanske kan jag lura in lite ClojureScript på frontendan