2005-07-19, 21:22
Medlem
Blot-Svens avatar
Jag har noterat att beteckningen "grabbar", med avseende på andra invigda och aktiva i svängen, förekommer mycket frekvent bland "casuals", eller vad det nu heter.

Varför just "grabbar" (jmfr. boktiteln "En av grabbarna", o.s.v.)? Urspung? En direktöversättning av engelskans "lads"? Har detta pågått mycket länge - finns någon tradition bakom fenomenet?

Inget särskilt konstigt egentligen, men jag undrar ändå. Är nyfiken, helt enkelt.
Citera
2005-07-19, 22:54
Medlem
Hednings avatar
Rent etymologiskt:

grabb (slangord), pojke, 1880-tal, väl = no. grabb, grov o. barsk person; med av-ledn. sv. dial. gräbba, flicka = no. grebba, grov o. barsk kvinna (liksom jänta: gant, fänta: fant). Den norska betyd. är ursprungligast: liksom i en del andra fall har betyd. 'gosse, flicka' utvecklat sig ur en mera speciell (jfr t. ex. flicka, gosse, jänta). Väl till grabba, alltså egentl.: 'en som tager hårt i' el. dyl.

Elof Hellquist, Svensk etymologisk ordbok (Lund 1922)
Citera
2006-03-28, 02:43
Medlem
Blot-Svens avatar
Den här måste upp. Så är det bara. Jag stör mig något så in-i-helskotta på det där med "grabbar" hit och "grabbar" dit. För mig kommer "grabb" alltid att vara ett allmänt slanguttryck för gosse.
Citera
2006-03-28, 07:12
Medlem
På samma sätt som att tjejjer skapar samhörighet bland medelålders damer med konstiga rödsvarta frisyrer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in