2013-12-15, 17:09
Medlem
Ska ha ett seminarie snart och ska kunna diskutera och svara på kritiska frågor riktat mot marxismen.
Jag är väldgt säker på att jag kommer få en fråga som lyder något som detta.

Om man lever i ett klasslöst samhälle och inte har personer som på något vis har större vishet och vet bättre än resten av samhället hur ska man då kunna leda detta samhälle om nu alla ska va jämlika?
*hoppas ni förstår frågan*

Jag tänker något i stil med att om alla är jämlika så kan man fatta gemensamma beslut som antingen gynnar alla eller gör det värre för alla men att hela gruppen delar ansvaret och får uthärda eller njuta av deras gemensamma beslut.

feedback, korrigering eller hjälp med egna exempel hade varit väldigt hjälpsamt
Citera
2013-12-15, 17:56
Medlem
tidhjes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antonkillen
Ska ha ett seminarie snart och ska kunna diskutera och svara på kritiska frågor riktat mot marxismen.
Jag är väldgt säker på att jag kommer få en fråga som lyder något som detta.

Om man lever i ett klasslöst samhälle och inte har personer som på något vis har större vishet och vet bättre än resten av samhället hur ska man då kunna leda detta samhälle om nu alla ska va jämlika?
*hoppas ni förstår frågan*

Jag tänker något i stil med att om alla är jämlika så kan man fatta gemensamma beslut som antingen gynnar alla eller gör det värre för alla men att hela gruppen delar ansvaret och får uthärda eller njuta av deras gemensamma beslut.

feedback, korrigering eller hjälp med egna exempel hade varit väldigt hjälpsamt

Ett klasslöst samhälle i Marxistisk mening innebär inte att alla är lika eller att alla har lika stort inflytande. Frågan är alltså inte relevant. Den är meningslös att besvara.

Marxismen försöker tydliggöra och förklara hur maktskillnader byggda på innehav av kapital påverkar samhället och medborgaren och varför frihet utan rättigheter är motsatsen till frigörelse och inflytande för andra än samhällets ekonomiska elit.

Jag tycker att ditt planerade svar är bra.
Man kan också ifrågasätta myten att makt i vårt samhälle med ekonomisk ojämlikhet är fördelad efter duglighet. Att ärva en förmögenhet är inte precis någon bedrift men det innebär stor makt över både eget liv och andras. Synen på ägandet är den stora skillnaden mellan kapitalism och marxism. Är ägandet okränkbart eller omoraliskt? Varken eller, troligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in