2013-12-16, 00:09
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjursa
Känns som ett dåligt underbyggt i det närmaste rasbiologiskt påstående. Har du någon källa på att människor blir brottslingar p.g.a. låg intelligens och inte andra faktorer som t.ex. fattigdom, social utsatthet, osv.
Citerar Wikipedia: "The American Psychological Association's 1995 report Intelligence: Knowns and Unknowns stated that the correlation between IQ and crime was -0.2. It was -0.19 between IQ scores and number of juvenile offenses in a large Danish sample."
Så IQ kan användas för delförklaring till kriminalitet. Däremot kan det endast förklara en mindre del. Socioekonomiska förhållanden är likaså viktiga - vilket är föga förvånande.

En följdfråga blir vad som är fel med rasbiologi? Korrekt utförd kan den bli en viktig förklaringsmodell till en mängd fenomen som vi ser i vårt moderna samhälle. Den kan besvara frågor som varför svarta presterar sämre ekonomisk och akademisk, den kan förklara varför vi ser tydliga skillnader i frekvensen i tvillingfödslar och den kan förklara varför asiater är mindre brottsbenägna och lever längre än andra grupper. Frågor som är närmast omöjliga att besvara om vi bara har klassiska samhällsbegrepp att ta till.
2013-12-16, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
De med allra lägst IQ är oftast män
Om detta tvista de lärde, det finns studier som visar på att könen har likartad distribution på IQ-skalan eller att män har större spridning, det finns även tester (flertalet) som visar att män presterar lite bättre än kvinnor (3-4 poängs skillnad) och det finns ett fåtal tester som visar att kvinnor presterar bättre. Vad vi däremot vet är att män och kvinnor presterar olika väl på olika delar av testen, dvs. det går att försiktigt manipulera ett test för att hjälpa fram eller försvåra för ett av könen. Det finns också forskning som typer på att ett IQ-resultat för en viss grupp inte rakt av kan appliceras på en annan grupp.

Så viss förståelse finnes för att när kvinnor begår brott, slår folk på käften etc. att man höjer förvånat på ögonbrynen. Men! Det är också en betydligt högre skampåle vid denna kvinna än vad det är kring motsvarande man. Varför egentligen? Brottet är ju ofta samma, offren lika lidande oavsett man eller kvinna som förövare.
Det handlar om förväntningar. Att en hund springer runt och luktar en annan hund i baken tycker vi är helt naturligt, en människa som skulle göra samma sak skulle vi direkt ta avstånd från. Kvinnor verkar generellt sett vara mer riskaversa, så när de gör någonting som är ovanligt för deras kön med vanligt för män tenderar vi att reagera. Det är inte konstigare än att vi reagerar lite extra om vi möter kvinnliga programmerare eftersom det är relativt sett mer ovanligt med sådana.

När en kvinna på detta forum startar en troll/ idiottråd så går alla i taket och vederbörande får 200 inlägg om hur blåst, korkad hon är, samt det läggs upp ex. antal kommentarer kring denna persons debatteknik, intelligens, ärlighet, hederlighet etc.
Se föregående svar. Vi förväntar oss inte att kvinnor ska deltaga i debatten på samma sätt. Inte att de inte ska deltaga i debatten, men att de ska vara mindre utåtagerande. Plus givetvis att FB har en förmåga att dra till sig allsköns patrask. Inte för att jag är en av dessa...

Tack! ett av få vettigare svar. Jag håller med i det mesta. Utom möjligen pudelns kärna i tråden, det sista. Jag förstår att man höjer på ögonbrynen när en kvinna postar ett personpåhopp, ren idioti eller tramstråd eller dylikt. Det jag inte riktigt förstår mig på är varför man sänder henne 20 inlägg med kritik (som innehåller personpåhopp och rent idioti) men nästan aldrig till de 20 snubbarna bredvid som precis startat tråd nr 56 i ordningen med temat kvinnor är undervärdiga horor.
Är mig faktiskt fullkomligen obegripligt.
2013-12-16, 00:29
Medlem
Gubbskems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Tack! ett av få vettigare svar. Jag håller med i det mesta. Utom möjligen pudelns kärna i tråden, det sista. Jag förstår att man höjer på ögonbrynen när en kvinna postar ett personpåhopp, ren idioti eller tramstråd eller dylikt. Det jag inte riktigt förstår mig på är varför man sänder henne 20 inlägg med kritik (som innehåller personpåhopp och rent idioti) men nästan aldrig till de 20 snubbarna bredvid som precis startat tråd nr 56 i ordningen med temat kvinnor är undervärdiga horor.

Kan ha med att göra att man inte läser en tråd från användaren munsprut som har en sådan rubrik eftersom man har lite annat att göra med sin tid emellanåt.

Däremot anser jag att du personligen själv uppvisar ett beteende som ironiskt nog är ganska likt vad du kritiserar med undantag att du inte använder fula ord. Men det är mycket generaliseringar om IQ på manliga användare, agerande av (ytterst opartisk ) debattdomare mellan andra. Du t.o.m skyddar värdelösa debattörer som Noola och mysmari i denna tråden, förmodligen för att det är kvinnor. Jag ser då ingen större skillnad mellan dessa två och bottenskrapet utav hortrådsskaparna. Skillnaden ligger i att du skyddar och hittar på förklaringar för andra individer baserat på att ni är av samma kön. Jag har däremot inga bundsförvanter utan agerar som en individ och tar ansvar för vad jag själv skriver och ingen annan.
2013-12-16, 00:30
Medlem
Citat:

Förstår fortfarande inte varför det är fullkomligt obegripligt?

Som du själv skriver så startar du ju trådar med syfte att provocera, och du gör det på ett forum där det finns många med diametralt skilda åsikter än vad du har så givetvis kommer du få mer mothugg och påhopp när du startar dina trolltrådar på grund av dina åsikter och inte på grund av ditt kön, du blev ju lika påhoppad när ditt kön var lite tvetydigt.

Om jag går in på i&i och startade trådar om hur svarta killar var bättre i sängen än vita, eller om jag går in på feminetik och startar trådar om hur killar är bättre på att köra bil så skulle jag inte tycka det var det minsta obegripligt om jag fick kritik som innehöll personpåhopp och ren idioti. Skulle jag då tycka det var underligt att de som skriver i mina ögon väldigt underliga idiottrådar i de forumen inte får samma sorts mottagande?
2013-12-16, 00:37
Bannlyst
Citat:
Utom möjligen pudelns kärna i tråden, det sista. Jag förstår att man höjer på ögonbrynen när en kvinna postar ett personpåhopp, ren idioti eller tramstråd eller dylikt. Det jag inte riktigt förstår mig på är varför man sänder henne 20 inlägg med kritik (som innehåller personpåhopp och rent idioti) men nästan aldrig till de 20 snubbarna bredvid som precis startat tråd nr 56 i ordningen med temat kvinnor är undervärdiga horor. Är mig faktiskt fullkomligen obegripligt.
Förklaringen kanske är gruppbeteende? När t.ex. mysmari tramsar så går du och andra vettiga kvinnor ofta in och försvarar hennes trams. Det är obegripligt för mig. Jag hade aldrig gått in och försvarat en man som tramsar och beter sig som en idiot. Uppenbarligen så agerar både män och kvinnor på forumet som könsseparerade grupper. Männen agerar mer individuellt, vi bråkar med och ifrågasätter varandra lika ofta som vi bråkar med och ifrågasätter kvinnor, samtidigt så vi verkar vara ganska toleranta mot män som beter sig som idioter, men betydligt mindre toleranta mot kvinnor som beter sig som idioter, vilket är poängen med denna tråd som jag tror at du har helt rätt i. Kvinnor däremot bråkar sällan med varandra och tenderar att stödja varandras åsikter oavsett hur korkade de är. beror det på en så enkel sak som att männen är i majoritet i forumet och att kvinnorna däremot behöver hålla sams i högre grad? eller handlar det om mer grundläggande saker som skillnader i biologi, en populär förklaring bland män i detta forum. Jag tror att socialpsykologi förklarar mest.
2013-12-16, 00:50
Medlem
NixYOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av samjang
Angående IQ: Flytta Bell-kurvan något åt vänster för kvinnor, något åt höger för män. Män har alltså inte fler individer med lägre IQ. Det är en myt som har fått stå som vedertagen sanning för att det skulle vara så orättvist om män hade fler med högre IQ och färre med lägre. Jätteorättvist och taskigt!

I övrigt så är ju kraven på kvinnor mindre ungefär överallt i samhället. Att de skulle vara högre är också en myt som är vedertagen sanning, för att officiellt förklara varför män sitter på högre poster, kommer på fler smarta saker, och så vidare. Jag menar, enda förklaringen till det bara måste ju vara att kvinnor diskrimineras, eller?
Nu betvivlar jag inte att det skulle kunna vara så, men jag skulle uppskatta om du kunde länka till en källa som styrker det som du här har skrivit.
Senast redigerad av NixYO 2013-12-16 kl. 00:55.
2013-12-16, 00:53
Bannlyst
Citat:
feminism och jämställdhet är numera en sån stark rörelse i vårt samhälle och har varit så länge, under hela min levnad ex. att det torde vara inpräglat i alla oavsett kön. Och! Om man är emot en ideologi så betyder det ju att man är tillräcklig initierad för att kunna bilda sig en uppfattning, med andra ord är man intresserad. Varför skulle man för övrigt sitta på denna forumsdel? Så jo, man kan alldeles självklart begära även av män att de ska kunna ta jämställdhet på allvar.
Ja, feminism och jämställdhet är en oerhört stark rörelse som numera tagit över hela staten, media, osv. Men det betyder inte att män och kvinnor brinner för frågorna lika mycket eller ens att de bör brinna för frågorna i lika hög grad. Kvinnliga feminister har varit väldigt framgångsrika i sitt politiska arbete. Än idag så är feminism och jämställdhet huvudsakligen "kvinnofrågor"; frågorna drivs av kvinnor, utifrån kvinnors erfarenheter, med kvinnors egenintressen i fokus, osv. Feminismrörelsen blir också alltmer radikaliserad och många tongivande feminister idag anser på fullaste allvar att det pågår ett fullskaligt könskrig. Att vara mot en ideologi förutsätter inte heller att man är initierad. De flesta unga tjejer som brinner för jämställdhet t.ex. är inte det minsta pålästa. De använder ord som könsmaktordning och sexism utan att ha en susning av vad det egentligen betyder. Arga antifeministiska män är inte heller pålästa, de reagerar känslomässigt på en förändring i samhället som de ogillar, ofta utan att ens själva veta varför de reagerar på detta sätt och utan att utveckla mer avancerade tankegångar för att förklara och försvara de egna känslorna och åsikterna.
Citat:
Tack du med. (för det mesta) Och mysis och Noola är inte så illa heller. Mysis kör en speciell ironistil men inget trams eller personpåhopp.
Ett bra exempel på hur färgad din upplevelse är av män och kvinnor i forumet. Du upplever mysmari och Noola som hyfsade debatter, med seriösa och vettiga åsikter. jag upplever Noola som en papegoja som är totalt värdelös på att diskutera, och mysmari som en renodlad tramsare.
2013-12-16, 06:45
Moderator
pewpews avatar
Citat:
Vi vet alla att män är i klar majoritet då det kommer till brott, kriminalitet, våld och faktiskt dumhet.
(De med allra lägst IQ är oftast män)
Ja, män begår fler brott, vad gäller dumhet så är det på ett ut.

Citat:
Så viss förståelse finnes för att när kvinnor begår brott, slår folk på käften etc. att man höjer förvånat på ögonbrynen.

Men! Det är också en betydligt högre skampåle vid denna kvinna än vad det är kring motsvarande man. Varför egentligen? Brottet är ju ofta samma, offren lika lidande oavsett man eller kvinna som förövare.
Det är en lögn. I många många fall görs kvinnor till offer även om de är förövare. En mamma som dödar sitt barn lider av någon psykologisk störning medans män är råbarkade mördare. En 16 flicka som har sex med en 14 årig pojke blir oftare friad än tvärtom. En pojke som blir antastad ses av rätten inte lika allvarligt som tvärtom. Så det är bullshit, allt ovanstående.

Citat:
Så? Varför är det ok med idioter till män, varför låter man dessa segla runt fritt utan större notis.
Men inte med en idiot till kvinna? Hon ska sänkas fort som fan.
Kraven på kvinnor på FB är alltså betydligt högre än på män.
Det får stå för dig. Jag känner inte att kraven är högre på mig som kvinna än på män.
2013-12-16, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjursa

Ett bra exempel på hur färgad din upplevelse är av män och kvinnor i forumet. Du upplever mysmari och Noola som hyfsade debatter, med seriösa och vettiga åsikter. jag upplever Noola som en papegoja som är totalt värdelös på att diskutera, och mysmari som en renodlad tramsare.
Så på samma sätt som du kände dig påkallad att kommentera min bristande intelligens i aborttråden och i den här tråden så brukar du känna dig påkallad att kommentera manliga skribenters bristande intelligens?
2013-12-16, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pewpew
Ja, män begår fler brott, vad gäller dumhet så är det på ett ut.

Det är en lögn. I många många fall görs kvinnor till offer även om de är förövare. En mamma som dödar sitt barn lider av någon psykologisk störning medans män är råbarkade mördare. En 16 flicka som har sex med en 14 årig pojke blir oftare friad än tvärtom. En pojke som blir antastad ses av rätten inte lika allvarligt som tvärtom. Så det är bullshit, allt ovanstående.

Det får stå för dig. Jag känner inte att kraven är högre på mig som kvinna än på män.
Pewpew visar återigen att kvinnor kan vara begåvade och självständiga. Det finns hopp.

Saken är ju att ni feminister(inte riktat till pewpew) ständigt går in på detta forum och vips så är verkligheten borta. Verkligheten, Sverige, ett feministiskt Saudiarabien. Det finns alltså större förståelse för att män skapar trådar med en aggressivare och mer affekterad ton, i syfte att avreagera sig senaste veckans feministiska ockupation av deras själ och kropp. Ni kvinnor, svenska sessorna, har inga skäl till detta. Jag betvivlar att ni har tillräckligt utvecklad empati för att begripa mannens situation i Sverige.

Jämlikhetsprojektet i Sverige handlar om kvinnomakt.

Naturligtvis är inte kraven större på kvinnor än män. Finns inget som stödjer det, tvärtom visar flera saker på det motsatta; tjejernas högre betyg trots inte bättre kunskaper, kvinnlig straffrabatt, lägre krav inom vissa yrken för att prioritera kvinnlig intagning, fler män på botten etc ....... Fler kvinnor än män reproducerar sig vilket kommer öka i framtiden. Vem har det egentligen tuffast i Sverige?
Senast redigerad av lillskrot 2013-12-16 kl. 09:11.
2013-12-16, 09:22
Medlem
Stratakastas avatar
Citat:
men snälla, FB och denna forumsdel var ett bra exempel att ta till eftersom det är rätt under våra näsor.

men visst vi kan ta hela befolkningens politiska åsikter ex. Klar majoritet av män som röstar SD.
Komplett idiotparti om du frågar mig. F! ligger långt under mandatgränsen, för att det också är ett idiotparti rösta på (enfrågeparti) kvinnor tenderar alltså tänka lite mer vettigt, de väljer bort enfrågepartier även om frågan gynnar dem själva. Tänkt på den?

Men feminism är inget riktigt problem, typ som rasism. Vi har inte könsdiskriminering lika lite som vi har problem med rasism.

- ööööh men SD sitter i riksdagen och kvinnor får mindre lön
2013-12-16, 09:34
Medlem
Stratakastas avatar
Citat:

man/kvinna ratio på flashback är säkert riktigt stooort, så när en kvinna gör en provocerande tråd(oftast riktat mot män) så är det som att 20 män skapar provocerande trådar. Tänk dig ett arsenal fan skriva på liverpool forum om hur dumma liverpool fans är.
Hoppas det blev begripligt

All denna kön hoax är bullshit, du är en invid och bestämmer själv över vad du vill göra, men det är ganska lätt att skylla på samhället eller män för eget misslyckande, varför är kvinnor mer åt vänster(förutom hjärntvätt från media)? jo så citat: RIKA VITA MÄN kan ta hand om de, medans de arbetar inom kommun och dricker kaffe hela dagarna å latte på kvällen

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in