Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2013-12-19, 12:02
Medlem
fuskarens avatar
Grymt härlig tråd!
Jag ska fixa en gammal dator jag kan använda till detta. Verkar verkligen sjukt roligt!
Tack .Chloe!
Citera
2013-12-22, 11:52
Medlem
AutofyllarNs avatar
Om man testar i en virtuell maskin, hur skyddar man sig? Finns ju virus som kan spridas från virtuella maskinen till host?
Citera
2013-12-22, 12:07
Medlem
.Chloes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutofyllarN
Om man testar i en virtuell maskin, hur skyddar man sig? Finns ju virus som kan spridas från virtuella maskinen till host?

Inte direkt, för guest-OS så syns ju inte host-OS, utan detta är ju helt isolerat. Det finns funktioner som gör det möjligt att flytta filer från host till guest, detta är avslaget per default. Om det är avslaget så kommer inga filer flyttas mellan host och guest. Det bästa du kan göra är att stänga av nätverksanslutningen för den virtuella maskinen.

Givetvis finns det malware som är extremt avancerade och använder sårbarheter för bryta sig ur den virtuella maskinen för att attackera host, hänt en gång.

Men ha i åtanke att en sårbarhet i Virtualbox/VMware måste finnas för att denna eskalering ska vara möjlig. Sannolikheten är extremt liten att du kommer stöta på en sådan kod.

Du behöver inte vara orolig, men skulle du vara det så skaffa en fysik dator och se till så att nätverksförbindelsen är korrekt, dvs att worms inte kan sprida sig. Skulle du vilja ha en isolerande brandvägg så rekommenderar jag isowall som tillåter dig att ansluta till Internet men inte andra enheter i LAN.

För övrigt så tycker jag att du kan känna dig lugn. De flesta forskare kör alltid sina malwares i virtuella miljöer. Anledningen till att de kanske inte gör det beror på att man eftersträvar en så verklig miljö som möjligt för att få fram ett scenario som är verkligt samt att det är enklare att arbeta med fysiska maskiner.

T.ex så fungerar inte Cryptolocker i en virtuell miljö.
Senast redigerad av .Chloe 2013-12-22 kl. 12:10.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in