2014-03-03, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Windchester
Häktade kan de väl fortsätta förhala men det är nog sant angående de minderåriga. Sen lär väl åklagaren känna att hon har tillräckligt på fötter för en fällande dom ang anstiftan till våldsamt upplopp. Lär väl bli mellan 4-10år i sing-song för dessa gossar.
Jag tror snarare på 1-2 år (i värsta fall tre år) för någon/några av de häktade. 10 år är maxstraff men ingen i Sverige har någonsin dömts för det, vad jag hört är fyra år det längsta någon anförare/anstiftare av våldsamt upplopp dömts till i Sverige. Det enda som skulle kunna ställa till det här är väl "nazifaktorn" och mediahetsen, men förhoppningsvis blir domarna förhållandevis juridiskt korrekta.
Citat:
Ursprungligen postat av Windchester
En rak och ärlig fråga: vad tycker du om att näste 1 hade med sig mindreåriga på den här aktiviteten?
Juridiskt är det ju en fördel att vara minderårig och jag ser rent allmänt inget problem med att t.ex. fysiskt och psykiskt vuxna 17-åringar deltar på högriskaktioner. Vänstern som, rent taktiskt, har mer erfarenhet av sånt här drar ju sig inte för att låta minderåriga delta i deras våldsaktioner. När det gäller motdemonstrationen i Kärrtorp specifikt verkar det dock som att vissa för unga och ej lämpliga individer slank med, vilket är tråkigt både för den eller de personerna samt för Motståndsrörelsen. Men ålder är bara en siffra och huruvida person X är lämplig att vara med på aktion Y är något som bör prövas individuellt.
Senast redigerad av M.Saxlind 2014-03-03 kl. 20:27.
Citera
2014-03-03, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.Saxlind
Juridiskt är det ju en fördel att vara minderårig och jag ser rent allmänt inget problem med att t.ex. fysiskt och psykiskt vuxna 17-åringar deltar på högriskaktioner. Vänstern som, rent taktiskt, har mer erfarenhet av sånt här drar ju sig inte för att låta minderåriga delta i deras våldsaktioner. När det gäller motdemonstrationen i Kärrtorp specifikt verkar det dock som att vissa för unga och ej lämpliga individer slank med, vilket är tråkigt både för den eller de personerna samt för Motståndsrörelsen. Men ålder är bara en siffra och huruvida person X är lämplig att vara med på aktion Y är något som bör prövas individuellt.

Frågan omformulerad: hur ser du på att Näste 1 aktivt bjöd in en femtonåring som aldrig tidigare varit med på en manifestation och drog med honom utan att förklara vad man förväntade sig skulle hända? Utifrån ser det ju riktigt klantigt ut och det har ju även fått en del, för er, tråkiga konsekvenser.

PS: Angående negativa konsekvenser för rödingar så har ju Sörmlands-gänget haft snuten på sig sedan operation Eskil i höstas (som var resultatet av ett långt polisarbete), de hade helt säkert råkat ut för samma repression även utan Kärrtorp.
Senast redigerad av Basura 2014-03-03 kl. 21:15.
Citera
2014-03-03, 22:02
Medlem
Citat:
Jag tror snarare på 1-2 år (i värsta fall tre år) för någon/några av de häktade.

Det ska du nog räkna med för unga och ostraffade om de döms för både våldsamt upplopp och anförande/anstiftan. Den lilla pajsaren Hagberg lär nog, om han döms, få skaka galler betydligt längre än så med tanke på hans tidigare brottshistoria. Det är nog lika bra så hederliga medborgare skyddas från den där typen av pack.
Citera
2014-03-03, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basura
PS: Angående negativa konsekvenser för rödingar så har ju Sörmlands-gänget haft snuten på sig sedan operation Eskil i höstas (som var resultatet av ett långt polisarbete), de hade helt säkert råkat ut för samma repression även utan Kärrtorp.

Saxlind är fullständigt sektindoktrinerad och klarar inte av att lägga ihop två och två. Det finns en hel del saker som inte är relaterat till Kärrtorp över huvud taget som ligger till grund för repressionen mot RF. Dels Säpo:s rapport, vars roll inte är överdrivet betydande men är värd att nämnas. Dels misshandeln vid SvP:s demo i höstas, där RF filmade när de pryglade två utländska nazianstrukna firma-killar (det nassarna, den utvecklingsstörda flashbackmobben och en del liberaler vill få till "oskyldiga gästarbetare"). Den händelsen spelar en betydande roll i detta. Jag kan personligen tycka det är onödigt och dumt att spela in en sådan sak på film särskilt när folk har sina vardagskläder på sig. Bjudgodis till grisen. Den sista faktorn är då operation Eskil som pågått ett tag nu och som har sitt ursprung i den ökade offensiven mot nazisterna i Mälardalen. RF har, och det ska de ha en eloge för, tagit i med hårdhandskarna mot nassepacket i regionen men med detta kommer ju också repression, särskilt när händelser inträffar som involverar knivar och att människor nära nog avlider.

Där Saxlind har du dina samband. Dina försök att hävda att vänstern skulle ha förlorat PR-mässigt på Kärrtorp är underhållande för oss utanför sektbubblan men jag lider lite med dig ändå. Det kan inte vara lätt att vara så lurad...
Citera
2014-03-03, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silence-is-wild
Saxlind är fullständigt sektindoktrinerad och klarar inte av att lägga ihop två och två.
Blablabla. Logiken är rätt så enkelt. Polisen vill inte att människor dör eller skadas allvarligt. Vänsterns vanliga trakasserier av nationella ses därför inte som något stort problem. Men när saker börjar spåra ur som i Kärrtorp blir polisen orolig och börjar därför ta tag i saker som trakasserierna av SvP-Anna så att inte andra gör det. Det är inte en fråga om vilka som är tuffast eller hårdast, polisen anser nog att de skyddar både "högerextremister" och vänsterextremister lika mycket, men Kärrtorp var något som polisen inte vill ska hända igen. Att idioterna i RF genom regelbunden brottslighet till stor del bäddat sin egen säng är såklart också sant.

Huruvida "vänstern" tjänade på Kärrtorp eller ej kan vi ju låta framtiden utvisa för vi kommer nog inte komma längre på den punkten.
Citera
2014-03-03, 23:10
Medlem
Citat:
Huruvida "vänstern" tjänade på Kärrtorp eller ej kan vi ju låta framtiden utvisa för vi kommer nog inte komma längre på den punkten.

Absolut. Du får ju förhoppningsvis lite tid att analysera framtiden när du, i bästa fall, också blir inburad en lite längre period. So long, sing song...
Citera
2014-03-04, 00:37
Medlem
Citat:

30 gripna och åtalade från er sida. 1 åtalad från vänstern. Veckan efter samlas 16 000 människor i kärrtorp under AFA och RFs ledning för att visa sin avsky. Tidningar fyllda med hur ett gäng idioter attackerar en demonstration mot nazism. + att dessa ariska "krigare" har skulder och tidigare brott.

Vilka tror du vann på kärrtorp? Inte var det smr i alla fall.
Citera
2014-03-04, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av friinvandring
Det här kanske är lite för komplicerat för din hjärna att förstå, men Motståndsrörelsen kan ha tjänat på Kärrtorp samtidigt som händelsen förde med sig vissa för organisationen negativa konsekvenser. T.ex. i området där jag har insyn i rekryteringsarbetet steg antalet ansökningar markant direkt efter Kärrtorp och alla skriverier om organisationen. Likaså ökade antalet läsare på Nordfront betydligt efter Kärrtorp och har nu stabiliserat sig på en nivå som är klart högre än innan Kärrtorp. Så jag tänker iaf vänta med att uttala mig om huruvida Kärrtorp sammantaget förde med sig mer positiva saker än negativa.
Citera
2014-03-04, 01:18
Medlem
Citat:
30 gripna och åtalade från er sida. 1 åtalad från vänstern. Veckan efter samlas 16 000 människor i kärrtorp under AFA och RFs ledning för att visa sin avsky. Tidningar fyllda med hur ett gäng idioter attackerar en demonstration mot nazism. + att dessa ariska "krigare" har skulder och tidigare brott.

Nej knappast ..men de var idiotiska och det är numera bevisat.
Citera
2014-03-04, 01:49
Medlem
Citat:
Det här kanske är lite för komplicerat för din hjärna att förstå, men Motståndsrörelsen kan ha tjänat på Kärrtorp samtidigt som händelsen förde med sig vissa för organisationen negativa konsekvenser. T.ex. i området där jag har insyn i rekryteringsarbetet steg antalet ansökningar markant direkt efter Kärrtorp och alla skriverier om organisationen. Likaså ökade antalet läsare på Nordfront betydligt efter Kärrtorp och har nu stabiliserat sig på en nivå som är klart högre än innan Kärrtorp. Så jag tänker iaf vänta med att uttala mig om huruvida Kärrtorp sammantaget förde med sig mer positiva saker än negativa.

Att antalet klick på Nordfront ökade är ingenting konstigt. Klart att folk vill in och se för sig själva vilket typ av pack ni är. Hoppas de också kan se propagandan som ni bedriver också där ni belyser allt som kan ses som positivt för er och utelämnar det negativa. Hur många tror du inte googlade efter ABB efter terroristdådet i Norge? Betyder inte att de automatiskt delar hans åsikter eller stödjer massmordet.

Sen får man också höra, från er, att ansökningar strömmar in till organisationen. Hur lång tid brukar det ta innan detta ger resultat? Dvs när får man se dessa folk på era aktiviteter? Näste 1 måste ju ses som svagast nu.
Citera
2014-03-04, 01:52
Medlem
Rak och ärlig fråga. Stämmer det att rekryter måste göra test om nazism för att godkännas? Hur många steg innefattar rekryteringsprocessen och när ses man som fullvärdig medlem?
Citera
2014-03-04, 02:08
Medlem
Citat:
Att antalet klick på Nordfront ökade är ingenting konstigt. Klart att folk vill in och se för sig själva vilket typ av pack ni är.
Oj, vad oväntat att du skulle svara så, det hade jag aldrig kunnat ana

Ja, det gled in massa nyfikna människor efter Kärrtorp och tusentals av dessa har blivit nya regelbundna läsare på hemsidan. Vissa kanske läser på hemsidan för att de tycker att den är absurd, men de allra flesta är nog i varierande grad sympatiska till Motståndsrörelsens budskap. Vad är det som är så svårt att fatta?
Citat:
Sen får man också höra, från er, att ansökningar strömmar in till organisationen. Hur lång tid brukar det ta innan detta ger resultat? Dvs när får man se dessa folk på era aktiviteter?
Det beror ju på hur många som tillåts bli medlemmar och hur många som på en gång är bekväma med att figurera på bild på hemsidan. Hur lång tid det tar från att en person skickar in en ansökan tills personen är med på offentliga aktiviteter varierar ju såklart också från fall till fall.
Citat:
Näste 1 måste ju ses som svagast nu.
Du är medveten om att det bara är tre personer som sitter häktade?
Citat:
Rak och ärlig fråga. Stämmer det att rekryter måste göra test om nazism för att godkännas?
Nej, vart har du hört det?
Citat:
Hur många steg innefattar rekryteringsprocessen och när ses man som fullvärdig medlem?
En person som vill gå med i organisationen skickar in en ansökan via hemsidan eller tar kontakt med någon av organisationens företrädare. Sedan hålls ett rekryteringsmöte med personen som vill gå med där han eller hon får information om organisationen och kan ställa frågor om det är något som känns oklart. Personen som vill gå med i organisationen får också berätta varför han eller hon vill gå med. Efter mötet, om personen verkar vara lämpad att bli medlem, får rekryten minst en veckas betänketid på sig innan han eller hon slutligen får fatta beslut om att bli medlem eller ej. Så fungerar det i alla fall där jag har koll, men jag vet att vissa andra varianter förekommer, bland annat att personer som vill bli medlemmar till en början blir provmedlemmar och måste visa att de sköter sig innan de får bli fullvärdiga medlemmar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in