Citat:
Jag har mått psykiskt dåligt under många år men jag har ändå "stått" ut med det men nu de senaste två månaderna känner jag att jag orkar verkligen inte längre. Jag bryter tillomed ihop på jobbet framför kunder. Jag har funderat på hur jag kan må bättre men jag hittar ingen lösning och jag har ingen ork. Jag skulle lika gärna kunna dö, känner jag.
Jag har försökt att prata med närstående men de bara skämtar bort det eller typ dumförklarar mig (eftersom jag brukar alltid vara glad utåt så är väl detta som ett skämt eller något) och jag vet inte vem jag ska prata med för jag vill inte åka in (vilket jag med största sannorlikhet kommer göra om en psykolog får reda på vad jag tänker på).
Vad ska jag göra?! vem kan man prata med utan att åka in?
btw. är 22 om det nu har någon betydelse
Jag har försökt att prata med närstående men de bara skämtar bort det eller typ dumförklarar mig (eftersom jag brukar alltid vara glad utåt så är väl detta som ett skämt eller något) och jag vet inte vem jag ska prata med för jag vill inte åka in (vilket jag med största sannorlikhet kommer göra om en psykolog får reda på vad jag tänker på).
Vad ska jag göra?! vem kan man prata med utan att åka in?

btw. är 22 om det nu har någon betydelse
Hej!
Varför tror du att du ska behöva "åka in"? Antar att du menar på psyk?
Låter som om du kan ha en depression. Den gör att du blir i princip oförmögen att känna lycka, glädje, se fram emot saker och allt känns djupt tungt, även sånt du gillat förr känns jobbigt?
Är det något sånt du känner så tror jag att du fått en depression.
Depressioner kan vara riktigt otäcka då de förvandlar ens världsbild och får en att tycka att allt är hemskt.
Om du går till vårdcentralen får du hjälp. De kommer inte att bara sy in dig någonstans, troligtvis kommer de erbjuda dig medicin och någon form av terapi.
Detta räddade mig för några år sedan. Ville verkligen inte ha medicin från början, men det kan behövas då hjärnan behöver hjälp att börja producera dina lyckohormoner igen! Vet faktiskt inte om jag levt idag om jag inte börjat med medicinen och terapi. Nu är jag nästan helt återställd!
Träning, som en del nämnt, är också bra. Men det kan hända att du behöver mer hjälp på traven än så,
Men det vet du bäst själv.
Huvudsaken är att du tar dig själv på allvar, inse att du inte är ensam om det här och sök hjälp, det finns utbildade människor som vill hjälpa dig och kan hjälpa dig!
Om du pratat med vänner och familj och de inte tar dig på allvar så är det väldigt svårt att förstå för någon som inte varit med om detta själv. Man kanske får ett "ryck upp dig" eller "se saker lite mer positivt" som svar. En sjukdom botas dock inte bara genom att försöka rycka upp sig. För det GÅR ju inte!
Sök dig dit. Du har inget att förlora.