Flashback bygger pepparkakshus!
2013-12-14, 01:12
Moderator
Arne.Ankas avatar
Sen några år kör jag windows från en 60GB ssd som har specifierad hastighet på upp till 285MB/s sekventiell läsning och upp till 275MB/s sekventiell skrivning,vart en djävla skillnad mot mekanisk hårddisk och datorn bootade på 20 sekunder istället för 2 minuter typ.
Precis köpt en 120GB ssd som har en specifierad hastighet på upp till 530MB/s sekventiell läsning och 290MB/s sekventiell skrivning.

Nånstans finns en gräns för när hastigheten på lagrinsmedian inte längre får windows med program att flyta på bättre men var går den gränsen? skulle jag tjäna något på att flytta w7 64bit till den snabbare ssd'n om man bortser från tiden det tar datorn att boota upp och ladda in windows?

Obs, fokus för tråden är inte hårdvara utan hur windows 7 64bit med program skulle fungera med en snabbare ssd och var brytpunkten går för när det inte längre är lönt att öka på läs/skriv hastigheterna.
/Arne.Anka
Citera
2013-12-14, 02:09
Medlem
Loxuss avatar
Är den nyare kan den ha bättre teknik och där med kan det gå fortare. Själva datahastigheten har inte så stor roll dock.
Citera
2013-12-14, 12:29
Medlem
Skadat godss avatar
Frågan är om ex.vis 2 sekunders starttid på ett program istället för 4-5 sekunders dito är värt kostnaden/besväret. Hade du jämfört en SSD från begynnelsen med ~80-120MB/s så hade jag nog tyckt det varit klart värt att byta.

Edit:
Minns att de tidigare SSD:na ofta hade små 1-3 sekunders systemfrysningar, de var inte alls roliga att sitta med.
Senast redigerad av Skadat gods 2013-12-14 kl. 12:37.
Citera
2013-12-14, 15:02
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skadat gods
Frågan är om ex.vis 2 sekunders starttid på ett program istället för 4-5 sekunders dito är värt kostnaden/besväret.
Kostnaden har jag redan då jag köpte en ssd för att få mindre lagg i ett spel och besväret känns lite meh, har inget konkret att peka på men känns inte som gammal ssd ligger bakom att en del program/spel startar långsamt.

Winamp behöver 10 sekunder för att starta upp och jag har krävande datorspel som är snabbare än så så det är helt klart mer än bara snabb ssd som spelar roll.

Citat:
Edit:
Minns att de tidigare SSD:na ofta hade små 1-3 sekunders systemfrysningar, de var inte alls roliga att sitta med.
Hahaha man kan få psykbryt för mindre

Citat:
Ursprungligen postat av Loxus
Är den nyare kan den ha bättre teknik och där med kan det gå fortare.
Accesstiden är relativt lika mellan ssd'na, den nya låg som sämst på 5ms och den gamla på drygt 9ms men då ligger windows och stör.
Senast redigerad av Arne.Anka 2013-12-14 kl. 15:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in