Citat:
Ursprungligen postat av
derivat
Vad bra förvaltarskap av jordens resurser enligt bibeln?
Tror det handlar mycket om vilket perspektiv man har- äger man det man har eller förvaltar man det. Om man förvaltar det man har, så vem äger det?
Man ska inte sätta sitt hopp till pengar eller till förgängliga saker utan man bör sätt sitt hopp till Gud som är evig och låta hans kärlek genomsyrar oss.
Vi kan se i världen att beroendet till förgängligheten skadar mycket. Om vi ser allt som en gåva, så behöver vi inte bli arga om vi förlorar det. Då kan man komma närmare fred i världen.
Några citat från bibeln:
En bön- Ordsspråksboken 30:9 "gör mig varken så mätt att jag förnekar dig och säger: ”Vem är Herren?” eller så utblottad att jag stjäl och kränker min Guds namn."
1 Timotheosbrevet 6:10 "Kärleken till pengar är roten till allt ont; genom den har många förts bort från tron och vållat sig själva mycket lidande."
Johannesevangeliet 6:27-29 "Arbeta inte för den föda som är förgänglig utan för den föda som består och skänker evigt liv och som Människosonen skall ge er. Ty på honom har Fadern, Gud själv, satt sitt sigill.” De frågade då: ”Vad skall vi göra för att utföra Guds verk?” Jesus svarade: ”Detta är Guds verk: att ni tror på honom som han har sänt.”
1 Timotheosbrevet 6:17-19 "Säg åt dem som är rika i denna världen att inte vara högmodiga och inte bygga sitt hopp på något så osäkert som rikedom, utan på Gud, som rikligt skänker oss allt vi behöver. Säg åt dem att göra gott, att skaffa sig en rikedom av goda gärningar, att vara frikostiga och dela med sig. Så kan de samla en skatt som är en god grund för den kommande tiden och vinna det verkliga livet."
Matteusevangeliet 6:19-21 "Samla inte skatter här på jorden, där mal och mask förstör och tjuvar bryter sig in och stjäl.Samla skatter i himlen, där varken mal eller mask förstör och inga tjuvar bryter sig in och stjäl. Ty där din skatt är, där kommer också ditt hjärta att vara."
Syftet med mänskligheten är att ha en gemenskap med Gud/Jesus Kristus och bära bra frukt/egenskaper såsom kärlek, frid, glädje, tålamod, vänlighet, godhet, trofasthet, ödmjukhet, självkontroll.
Detta var inte uttömande svar men kan hjälpa till lite.