Jag vill bara påpeka att dessa s.k smart-drugstores bedriver inte någon olaglig verksamhet, så det finns ingen anledning till paranoia. Jag kan dock för den intresserade informera om att polisen håller ett öga på verksamheten, då den ju minst sagt befinner sig i lagens periferi. Det har hänt att beställningar av bl.a svampsporer har följts upp av polisen. I och med att inockulering av svampsporer är straffbart, kan man då skäligt misstänka narkotikabrott. Ingenting för den som blir nervös vid tanken på ett polisförhör med andra ord.
Pipor är lagliga såvida de inte uppenbart är avsedda för narkotikakonsumtion, i vilket fall de normalt konfiskeras. Det finns flera fall då detta har inträffat, bland annat vid tillslaget mot "Happy Headshop" för ett par år sedan.
Smart-drugs är egentligen preparat som påstås "boosta" hjärnan, och är i min mening inget annat än slöseri med pengar. Begreppet har dock fått en överförd betydelse, numer syftar man ofta på lagliga rusmedel (exempelvis Salvia Divinorum och Cubensis/Cyanescens-svampar på den tiden de var lagliga (flera år sedan nu)). Man gör dock rätt i att vara lite skeptisk mot vissa av de perparat som påstås vara kraftigt rusgivande, mycket av det är inte bara onödigt dyrt, utan dessutom fullständigt verkningslöst.
Var inte oroliga. Polisen är knappast särkilt intresserade av vad som diskuteras på dessa forum, i synnerhet då majoriteten av inläggen här kommer ifrån omogna tonåringar. De fokuserar nog hellre på riktiga kriminella ska ni se.