2013-12-06, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Vanligt förekommande fel jag upptäckt på Flashback (och andra ställen) är:

Medan - Medans Antagligen bland de vanligaste stavfelen. Medans används dock i vardagligt talat språk, dock ej i skrift.

"Medans" finns t.o.m. i SAOL med förklaringen "konj. <vard.> medan", så det blir svårt att hävda att det är fel att använda i vardagligt skriftspråk.
Citera
2013-12-06, 17:06
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
"Medans" finns t.o.m. i SAOL med förklaringen "konj. <vard.> medan", så det blir svårt att hävda att det är fel att använda i vardagligt skriftspråk.

Ja, jag såg att det finns med i SAOL, men det finns inte med i SAOB. De flesta "rättstavningsprogram", som jag kommit i kontakt med, i datorer och bärbara enheter "rödmarkerar" ordet medans.

Jag tror att ordet medans sällan förekommer i uppsatser eller på myndigheters och kommuners hemsidor eller i deras dokument.
Citera
2013-12-06, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Ja, jag såg att det finns med i SAOL, men det finns inte med i SAOB.
Dessvärre säger inte det så mycket. Tycker du att SAOB väger tyngre än SAOL? Tyvärr är inte SAOB något rättesnöre. Det är en beskrivande ordbok som kartlägger historisk användning av svenskan. Att formen medans inte finns med beror sannolikt på att det har börjat användas efter det att artikeln om medan skrevs, vilket gör att den inte har registrerats.

Citat:
De flesta "rättstavningsprogram", som jag kommit i kontakt med, i datorer och bärbara enheter "rödmarkerar" ordet medans.
Det beror på att de har en bristfällig "känsla" för olika språkliga register.

Citat:
Jag tror att ordet medans sällan förekommer i uppsatser eller på myndigheters och kommuners hemsidor eller i deras dokument.
Ja, men ingen har väl påstått det heller?
Citera
2013-12-06, 18:46
Medlem
atitaranta-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av In-Fredel
Tyvärr är inte SAOB något rättesnöre.
Varför tyvärr?
Citat:
Det är en beskrivande ordbok som kartlägger historisk användning av svenskan. Att formen medans inte finns med beror sannolikt på att det har börjat användas efter det att artikeln om medan skrevs, vilket gör att den inte har registrerats.
Indirekt kanske man kan säga att det finns med i SAOB. Mens finns i alla fall med som variant till medan. Att medans inte finns med skulle, såvitt jag kan se, kunna betyda:

1) att SAOB-redaktionen helt enkelt missat det;
2) att det är en så gammal bildning att reduktionen medans > mens var fullbordad långt innan artikeln skrevs och att uttalet medans är en senare hyperkorrekt form av mens i anslutning till medan (indirekt läsuttal om man tillåts lansera en egen term).
3) att mens är bildat på annat sätt än medan + -s och att medans är en senare kontamination av medan och mens.

Själv röstar jag på alternativ 2.
Citera
2013-12-06, 19:20
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av atitaranta-
Varför tyvärr?

Tror att det är det kära gamla "omvända-tyvärr". Det vill säga, tråkigt för motparten vars argument föll.
Citera
2013-12-06, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Tror att det är det kära gamla "omvända-tyvärr". Det vill säga, tråkigt för motparten vars argument föll.
Tyvärr har du rätt.
Citera
2013-12-06, 19:43
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Tyvärr har du rätt.

Tyvärr, tyvärr! Minus gånger minus är plus?
Citera
2013-12-06, 20:09
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Indirekt kanske man kan säga att det finns med i SAOB. Mens finns i alla fall med som variant till medan. Att medans inte finns med skulle, såvitt jag kan se, kunna betyda:

1) att SAOB-redaktionen helt enkelt missat det;
2) att det är en så gammal bildning att reduktionen medans > mens var fullbordad långt innan artikeln skrevs och att uttalet medans är en senare hyperkorrekt form av mens i anslutning till medan (indirekt läsuttal om man tillåts lansera en egen term).
3) att mens är bildat på annat sätt än medan + -s och att medans är en senare kontamination av medan och mens.

Själv röstar jag på alternativ 2.

Men om det hade ägt rum en reduktion från medans till mens borde inte då medans ha funnits med bland formvarianterna under MEDAN?

Citat:
MEDAN me³dan², äv. (numera bl. vard.) MEN män⁴ l. men⁴ l. (numera bl. vard.) MENS män⁴s l. men⁴s, adv. o. konj. ( mean 1672. med 1820 (i vers). medha c. 1580. med(h)an(n) 1525 osv. med(h)en(n) 1523–1627. medn 1649 (i vers). men 1547–1865. me'n c. 1700–1902. mens 1642–1936. me'ns 1868–1900. meän 1672. mä' c. 1678. mäd(h)an 1523–1889. mäd(h)en 1527–1595. mäen 1619. män 1648– c. 1780. mä'(h)n 1674–1726. mäns 1689. mäh'ns 1684 )

Mens är alltså först belagt 1642, så reduktionen kan knappast ha ägt rum så långt tillbaka i tiden att den inte skulle täckas av SAOB (och ej heller i Fornsvensk lexikalisk databas hittar jag något medans). Ytterligare en möjlighet till de du nämner är att medans aldrig letat sig in i text, vilket i och för sig förefaller underligt med tanke på alla andra varianter som finns.

Det me'ns som tydligen förekom mellan 1868 och 1890 skulle kunna ha sitt ursprung i att de som skrev så trodde att mens var en kontraktion av medans, som de i sin tur hade hört i talspråk.
Citera
2013-12-06, 23:22
Medlem
atitaranta-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Käg Malax
Men om det hade ägt rum en reduktion från medans till mens borde inte då medans ha funnits med bland formvarianterna under MEDAN?
Inte om det inte finns belagt i skrift.

Citat:
Mens är alltså först belagt 1642, så reduktionen kan knappast ha ägt rum så långt tillbaka i tiden att den inte skulle täckas av SAOB (och ej heller i Fornsvensk lexikalisk databas hittar jag något medans). Ytterligare en möjlighet till de du nämner är att medans aldrig letat sig in i text, vilket i och för sig förefaller underligt med tanke på alla andra varianter som finns.
Jag vet inte om det är ytterligare en möjlighet utan snarare något som underförstås i alternativ 2 – att formen så tidigt reducerats till mens att man redan vid det äldsta skriftliga belägget förlorat kopplingen till ursprunget i medans. Att det inte finns belagt i någon form under de första ca 90 åren som SAOB täcker är kanske inget att hänga upp sig alltför mycket på? Men visst finns det oklarheter ...
Citera
2013-12-07, 11:39
Medlem
atitaranta-s avatar
Citat:
Ytterligare en möjlighet till de du nämner är att medans aldrig letat sig in i text
Jo, det är förstås en möjlighet. Jag missförstod dig i går.
Citera
2013-12-07, 13:11
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Jo, det är förstås en möjlighet. Jag missförstod dig i går.

Jag är själv inte helt säker på vad jag menade. Det var nog en förvirrad blandning mellan dina två tolkningar. Jag fick av någon anledning för mig att du och diskussionen i övrigt syftade på uppslagsord (MENS går att slå på; man får en hänvisning till MEDAN) och trodde att jag kom med något nytt när jag citerade formvarianterna under MEDAN.

Hur som helst tycker jag att den här hyperkorrektionen tillbaka från mens till medans som du menar är den troliga förklaringen till det nutida medans känns lite underlig. Orden är för olika, tycker jag, för att det verkar troligt att kopplingen skulle kunna ske spontant i talspråk. Det är klart att tar man med medan i beräkningen så blir det mer sannolikt, men jag tror nog ändå mer på att medans länge varit levande i talspråket parallellt med medan och mens men av någon anledning inte kommit med i SAOB.

Om uppkomsten av medans antar Svensk ordbok i en stilruta:

Citat:
Variantformen medans är liksom mens vanlig i talspråk men bör undvikas i skriftspråk. Troligen har varianterna med -s uppkommit genom påverkan av andra tidsord på -s, t.ex. tills och dags.

Helt uteslutet är det ju inte heller att detta har kunnat ske två gånger.

Edit: Å andra sidan fanns men redan 1547. Man behöver alltså inte tänka sig medans -> mens, utan det kan röra sig om medan -> men -> mens, vilket i så fall krånglar till medans-situationen. Att det enstaviga men blir mens ansluter på ett mer självklart sätt till tills och dags.
Senast redigerad av Käg Malax 2013-12-07 kl. 13:22.
Citera
2013-12-07, 15:32
Medlem
atitaranta-s avatar
Citat:
Hur som helst tycker jag att den här hyperkorrektionen tillbaka från mens till medans som du menar är den troliga förklaringen till det nutida medans känns lite underlig. Orden är för olika, tycker jag, för att det verkar troligt att kopplingen skulle kunna ske spontant i talspråk. Det är klart att tar man med medan i beräkningen så blir det mer sannolikt, men jag tror nog ändå mer på att medans länge varit levande i talspråket parallellt med medan och mens men av någon anledning inte kommit med i SAOB.
Det är dock inte bara i SAOB den saknas. Erik Wellander (Riktig svenska; 3:e uppl. 1955) noterar enbart mens som icke-skriftspråklig variant till medan.

I Östergrens Nusvensk ordbok (1934) finns också bara mens, som sägs vara en vardaglig, folklig och poetisk form för medan.

SAOL tog in mens i 11:e upplagan medan medans fick vänta till den 13:e.

Ett annat indicium är att mens som kortform till menstruation eventuellt blev vanligare under andra halvan av 1900-talet (äldsta belägget i skrift är från 1951 enligt (SA)SO), något som kanske skulle kunna ha fått en del att överge homonymen mens.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in