• 2
  • 3
2013-12-18, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TacoKryddmix
Tack så hemskt mycket! Jag chansade ändå i måndags med tanke på storleken. Hittade nått recept som skrev tid i kg. Väldigt godtyckligt jag vet men värt att chansa med tanke på hur lite skinka det handlar om gör det inte så mycket om den måste på sopehögen.

Det gör du rätt i. Den kommer ju bara bli för lite salt om den inte är rimmad tillräckligt och det kan man ju leva med. Kul med vildsvinskinka men jag hade nog använt hela 8-kilosklumpen från början. Det är viktigt med en del fett och ben är ju fantastiskt i skinkan. Jag misstänker att du har bra tillgång till vildsvin så det går ju fler tåg
Citera
2013-12-18, 22:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Julskinkan gör man natten innan julafton. Annars är det inte julskinka.

Ska du öva får du använda nåt annat, lammstek kanske...

Tillaga julskinka annan tid på året än natten mot den 24e är som att spela in kalle och vännerna firar jul och kika på den sen. Det är bara så fel...
nej
Citera
2013-12-23, 15:33
Medlem
JoeDevolas avatar
Ska det verkligen behövas äggula i senapsblandningen? Jag är skeptisk. I år testar jag ett nytt grepp. Har precis penslat skinkan med ganska mycket dijonsenap och skjutsat in den i ugnen på 200 grader för att torka ut senapen en aning. När den har svalnat en liten stund ska jag pensla på ett generöst lager med Skånsk Senap. Återkommer med uppdatering.
Senast redigerad av JoeDevola 2013-12-23 kl. 16:11.
Citera
2013-12-23, 16:02
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeDevola
Ska det verkligen behövas äggula i senapsblandningen. Jag är skeptisk. I år testar jag ett nytt grepp. Har precis penslat skinkan med ganska mycket dijonsenap och skjutsat in den i ugnen på 200 grader för att torka ut senapen en aning. När den har svalnat en liten stund ska jag pensla på ett generöst lager med Skånsk Senap. Återkommer med uppdatering.

Spännande, låter som om den kommer att få "mjäll", dvs att det faller av lite bitar av griljeringen. Men man får ju inte veta om man inte testar.
Citera
2013-12-23, 16:26
Medlem
JoeDevolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Spännande, låter som om den kommer att få "mjäll", dvs att det faller av lite bitar av griljeringen. Men man får ju inte veta om man inte testar.

Jag tror att du har rätt. Har därför tagit ut den tidigare än normalt. Det går ändå inte att få en skink-griljering gyllenbrun. Så nu sitter jag här med en kladdig griljering som man får handskas varsamt med. Får se hur den artar sig under mellandagarna - om den överlever julafton.

Varken fiasko eller succé, men jag satte i alla fall personbästa i tjocklek på min griljering.
Citera
2013-12-23, 16:28
Medlem
lehirals avatar
Citat:
Jag tror att du har rätt. Har därför tagit ut den tidigare än normalt. Det går ändå inte att få en skink-griljering gyllenbrun. Så nu sitter jag här med en kladdig griljering som man får handskas varsamt med. Får se hur den artar sig under mellandagarna - om den överlever julafton.

Varken fiasko eller succé, men jag satte i alla fall personbästa i tjocklek på min griljering.
Vad för temp körde du den till?
Saknade du äggulan alls i griljeringen? Kanske svårt att säga då du testade något nytt.
Citera
2013-12-23, 16:39
Medlem
Muppers avatar
Jag blandade grovkornig skånsk senap med dijonsenap, blev hur kalas som helst (Y)

Rimmad skinka som man ugnsbakade och sedan griljerade, lite salt var den men det funkar
Citera
2013-12-23, 16:41
Medlem
christerys avatar
Citat:

Jag säger bara som elektrikerna på jobbet, "friskt kopplat hälften brunnet".

"Man måste prova allt en gång" är en annan bra tes.

Provat smaka av? jag anser att det är den bästa delen av hela julen när första skinkmackan med ändbiten (lite ljummen) avsmakas. Finns det ingen macka så går det bra utan åxå...
Citera
2013-12-23, 16:42
Medlem
JoeDevolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lehiral
Vad för temp körde du den till?
Saknade du äggulan alls i griljeringen? Kanske svårt att säga då du testade något nytt.

Jag måste erkänna att jag har köpt en färdigkokt julskinka.

Smakmässigt saknade jag inte gulan ett dugg. Vi får se om det blir problem med konsistensen framöver. Jag vet ärligt talat inte varför det alltid ska vara äggula i griljeringen - det känns som att det är någonting man har i av gammal vana.

Fan vad det är svårt att sluta äta av skinkan när den är ljummen.

Edit: Hann inte se ditt inlägg christery. Jag är benägen att hålla med. Börjar få blåsor på tungan av den välsaltade julskinkan. Det är det lätt värt!
Senast redigerad av JoeDevola 2013-12-23 kl. 16:49.
Citera
2013-12-23, 18:53
Medlem
TacoKryddmixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Det gör du rätt i. Den kommer ju bara bli för lite salt om den inte är rimmad tillräckligt och det kan man ju leva med. Kul med vildsvinskinka men jag hade nog använt hela 8-kilosklumpen från början. Det är viktigt med en del fett och ben är ju fantastiskt i skinkan. Jag misstänker att du har bra tillgång till vildsvin så det går ju fler tåg

liten uppdatering!
Nu är rumpan kokad med salt, nejlikor, lagerblad, lök, vitlök, kryddpeppar och vitpeppar! Lagen blev nice till lite tjuvsmakning av dopp i grytan!
Ännu så länge känns det helt okej....
Citera
2013-12-23, 18:56
Medlem
Kanelochsockers avatar
Ja, kokad skinka skall de vara!
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto