2013-12-12, 00:31
Medlem
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=5707499

Nu har snöröjningen (i huddinge) blivit en genusfråga.

Är det inte vettigare att planera snöröjningen så att snön stör så lite som möjligt i samhället istället för att försöka räkna ut hur man gör för att lika många män som kvinnor ska slippa gå eller åka i snö?

Så varför måste man göra alla frågor till genusfrågor?

Fast jag måste ändå säga att jag imponeras av kreativiteten när man lyckas få in genusvetenskap där det rimligtvis inte borde gå.
Citera
2013-12-12, 00:33
Medlem
munspruts avatar
Det är precis det som genus handlar om att vända på invanda föreställningar och genom ett förändrat perspektiv få oss att förstå hur stor påverkan könsrollerna faktiskt har i vårt dagliga liv
Citera
2013-12-12, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av munsprut
Det är precis det som genus handlar om att vända på invanda föreställningar och genom ett förändrat perspektiv få oss att förstå hur stor påverkan könsrollerna faktiskt har i vårt dagliga liv

Så du tror på fullt allvar att man i huddinge har valt att ploga bilvägar före gångvägar och cykelbanor (vem fan är så korkad att den cyklar mitt i vintern?) bara för att gynna män?
Citera
2013-12-12, 00:50
Medlem
ninjutsus avatar
Märkligt, det stod något om jämställdhet och sen skulle det visst plogas före man plogade vägarna. Ännu en gång ska det prioriteras till kvinnors fördel då man visst ska prioritera kvinnliga fotgängare och cyklister före manliga bilister. Varför inte prioritera varannan dag om nu jämställdheten är så viktig? Feminism i ett nötskal.
Citera
2013-12-12, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ninjutsu
Märkligt, det stod något om jämställdhet och sen skulle det visst plogas före man plogade vägarna. Ännu en gång ska det prioriteras till kvinnors fördel då man visst ska prioritera kvinnliga fotgängare och cyklister före manliga bilister. Varför inte prioritera varannan dag om nu jämställdheten är så viktig? Feminism i ett nötskal.

Något jag reagerade på om man nu ska jobba för jämställdhet är att man samtidigt som man ska ge kvinnor fördel också befäster att det är (och ska vara?) kvinnor som hämtar och lämnar på dagis/skola.
Citera
2013-12-12, 01:39
Medlem
munspruts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndyMcCoy
Så du tror på fullt allvar att man i huddinge har valt att ploga bilvägar före gångvägar och cykelbanor (vem fan är så korkad att den cyklar mitt i vintern?) bara för att gynna män?
Vem tror du har bestämt om infrastrukturen? just det patriarkatet
Citera
2013-12-12, 02:04
Medlem
Extras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndyMcCoy
Något jag reagerade på om man nu ska jobba för jämställdhet är att man samtidigt som man ska ge kvinnor fördel också befäster att det är (och ska vara?) kvinnor som hämtar och lämnar på dagis/skola.

Ja, tänkte själv samma sak. Tror som du säger att en sån här sak snarare befäster könsnormer än uppmärksammar ojämställdhet. Det är väl bra att man uppmärksammar könsnormer i samhället, men det borde ju ske i en större helhet och med tanke på konsekvenserna, mer än vad det kanske gjorts i detta fallet.
Senast redigerad av Extra 2013-12-12 kl. 02:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in