2013-12-11, 22:12
Medlem
Låt säga att jag har sagt åt person 1 att den ska få köpa min brf om tre dagar eftersom han inte kan få fram cash förren då. Person 2 hör av sig och säger att han kan få fram beloppet till i morgon fm. Jag skiter helt i vem som köper och är endast intresserad av att få mina cash så fort som möjligt. Finns det något som hindrar att jag säljer till person 2 i morgon? Kan person 1 sätta dit mig på något sätt?
Citera
2013-12-11, 22:29
Medlem
Vid köp av fastighet så är det bara skriftliga kontrakt som gäller.
Citera
2013-12-11, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Tack för svaret.
Citera
2013-12-11, 22:34
Medlem
ApolloGrekens avatar
Citat:
Liksom för bostadsrätt
Citera
2013-12-11, 22:35
Medlem
Beaumonts avatar
Citat:

Nu är en bostadsrätt inte en fastighet. Men även för bostadsrätter finns krav på skriftlig överlåtelse.

Edit: Bolltvåa.
Citera
2013-12-11, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaumont
Nu är en bostadsrätt inte en fastighet. Men även för bostadsrätter finns krav på skriftlig överlåtelse.

Edit: Bolltvåa.

Som jag förstår det så är en bostadsrätt en del av en fastighet.

Du köper in dig i en förening som äger en eller flera fastigheter och får en andel.
Du äger alltså inte själva bostadsrätten utan bara rätten att bo i den.
Man blir delägare av en fastighet...typ
Men jag kan ju ha fel

Men i alla fall så gäller skriftliga kontrakt vid all försäljning av fastigheter OCH bostadsrätter, för att förtydliga.
Citera
2013-12-11, 23:17
Medlem
Beaumonts avatar
Citat:
Som jag förstår det så är en bostadsrätt en del av en fastighet.

Du köper in dig i en förening som äger en eller flera fastigheter och får en andel.
Du äger alltså inte själva bostadsrätten utan bara rätten att bo i den.
Man blir delägare av en fastighet...typ

Mjae, nu är det semantik snarare än juridik. Du blir aldrig delägare av en fastighet, däremot kan man argumentera att man är delägare i föreningen som äger fastigheten/er.

Vad det hela handlar om, definieras ganska bra i 1 kap 3 § i Bostadsrättslagen:
Upplåtelse av en lägenhet med bostadsrätt får endast ske till den som är medlem i bostadsrättsföreningen. Bostadsrätt är den rätt i föreningen som en medlem har på grund av upplåtelsen.
Min tolkning blir att en bostadsrätt, och det som överlåts, inte är en lägenhet och således inte heller en del av fastigheten.
Citera
2013-12-27, 22:42
Medlem
Bara som ett slut på denna tråd kan jag säga att jag sålde lägenheten till den andra snubben som kunde styra upp cashen direkt. Ursprungsköparen var väl inte direkt glad men jag har inte mottagit någon stämning än så jag antar att jag klarar mig....
Citera
2013-12-28, 00:05
Medlem
Dr.Diegos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uppisnoken
Bara som ett slut på denna tråd kan jag säga att jag sålde lägenheten till den andra snubben som kunde styra upp cashen direkt. Ursprungsköparen var väl inte direkt glad men jag har inte mottagit någon stämning än så jag antar att jag klarar mig....
Å andra sidan brukar det ju alltid vara så att köparen skall bli godkänd av föreningen innan handpenningn betalas ut...
Citera
2013-12-28, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Diego
Å andra sidan brukar det ju alltid vara så att köparen skall bli godkänd av föreningen innan handpenningn betalas ut...
Det vet jag inget om, men jag vet att killen blev godkänd av föreningen efter att affären var avslutad.
Citera
2013-12-28, 13:14
Medlem
Dr.Diegos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uppisnoken
Det vet jag inget om, men jag vet att killen blev godkänd av föreningen efter att affären var avslutad.
det normala är att man har en handpenning på 10% som köparen betalar till mäklaren, den betalas till säljaren efter att köparen godkänts av föreningen.

resterande 90% betalas vid överlåtelsedatumet.

Det låter på dig som att det bara var några dagar mellan, så det du skulle gjort var att pressa de båda spekulanterna mot varandra för att få några tusenlappar extra.

men, som svar på din första fråga: man kan ändra sig till man satt bläcket på pappret. Jag har själv varit med om att vara på väg att skriva på papperen, när en spekulant till hörde av sig, varpå jag lyckades få ut er pengar. Köpare ett blev sura som fan, men vad brydde jag mig om det.
Citera
2013-12-29, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Diego
det normala är att man har en handpenning på 10% som köparen betalar till mäklaren, den betalas till säljaren efter att köparen godkänts av föreningen.

resterande 90% betalas vid överlåtelsedatumet.

Det låter på dig som att det bara var några dagar mellan, så det du skulle gjort var att pressa de båda spekulanterna mot varandra för att få några tusenlappar extra.

men, som svar på din första fråga: man kan ändra sig till man satt bläcket på pappret. Jag har själv varit med om att vara på väg att skriva på papperen, när en spekulant till hörde av sig, varpå jag lyckades få ut er pengar. Köpare ett blev sura som fan, men vad brydde jag mig om det.
Jo jag vet att jag förmodligen hade kunnat pressa ut mer pengar ur affären då intresset var mkt stort. Men samtidigt så är det ju jävligt drygt att hålla på och sälja, man ska bolla kontakter, helst undvika att göra folk förbannade, hålla hemmet i skick, vara beredd på att visa stup i kvarten osv osv. Jag ville bara få det överstökat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in