2013-12-11, 21:18
Medlem
Gör du skillnad mellan främlingsfientlighet och annan gruppbaserad fientlighet?

Utveckla varför, varför inte du gör det.

Skilda etniciteter, ekonomiska situationer, åsikter, begåvning, utseende, hälsa, geografi, mode, Iphone-användare etc.

Mången gruppbaserad fientlighet kan uppkomma, men jag vill veta mer om hur de kategoriseras eller utesluts av vissa, hurdana hierarkierna för olika gruppbaserade fientligheter ser ut och varför.
Senast redigerad av netelskare 2013-12-11 kl. 21:27.
Citera
2013-12-11, 21:33
Medlem
testpilotens avatar
begreppet "främlingsfientlighet" har tappat sin betydelse eftersom det ständigt missbrukas i media.
oftast har företeelsen i grunden inget med "främligar" att göra primärt, utan är ett uttryck för politiskt missnöje.

självklart är all gruppbaserad fientlighet samma sak i grunden.
Citera
2013-12-11, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av testpiloten
begreppet "främlingsfientlighet" har tappat sin betydelse eftersom det ständigt missbrukas i media.
oftast har företeelsen i grunden inget med "främligar" att göra överhuvudtaget, utan är ett uttryck för politiskt missnöje.

självklart är all gruppbaserad fientlighet samma sak i grunden.

Hur brukar kategorisering och hierarki se ut?
Citera
2013-12-11, 21:36
Medlem
testpilotens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av netelskare
Hur brukar kategorisering och hierarki se ut?

förklara närmare, förstår inte riktigt frågan.
skriver du en uppsats?
Citera
2013-12-11, 21:49
Medlem
En förutsättning för att ha meningsfulla diskussioner i ett ämne är att man som grupp bestämt sig för betydelsen av de begrepp man diskuterar. Begreppet "främlingsfientlig" används i ett retoriskt syfte för att flytta fokus från sakfrågor till en mer abstrakt (moralisk) nivå.

Jag tror det är ytterst få som är "främlingsfientliga" mot exempelvis utländska artister som kommer hit för att hålla en konsert. Inte heller är det många som känner en "fientlighet" mot turister som kommer hit och spenderar pengar.

Med "främlingsfientlig" menar man egentligen det motstånd som finns från många lågutbildade som måste konkurrera med invandrare om arbeten, bra sjukvård osv.
Citera
2013-12-11, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GastenGusten
En förutsättning för att ha meningsfulla diskussioner i ett ämne är att man som grupp bestämt sig för betydelsen av de begrepp man diskuterar. Begreppet "främlingsfientlig" används i ett retoriskt syfte för att flytta fokus från sakfrågor till en mer abstrakt (moralisk) nivå.

Jag tror det är ytterst få som är "främlingsfientliga" mot exempelvis utländska artister som kommer hit för att hålla en konsert. Inte heller är det många som känner en "fientlighet" mot turister som kommer hit och spenderar pengar.

Med "främlingsfientlig" menar man egentligen det motstånd som finns från många lågutbildade som måste konkurrera med invandrare om arbeten, bra sjukvård osv.

Generellt så tror jag det finns ekonomiska motiv bakom alla typer av "fientligheter". En grupp konkurerar på ett eller annat sätt med en annan grupp.
Citera
2013-12-11, 21:57
Medlem
Citat:

Jag är intresserad av olika gruppbaserade fientligheter, rangordningar och varför .

Främlingsfientlighet som gruppbaserad fientlighet skrev jag för att det kanske är mest aktuellt eller åtminstone får många att klicka in på tråden
Senast redigerad av netelskare 2013-12-11 kl. 22:04.
Citera
2013-12-11, 22:09
Medlem
Citat:
Generellt så tror jag det finns ekonomiska motiv bakom alla typer av "fientligheter". En grupp konkurerar på ett eller annat sätt med en annan grupp.

I många fall ligger ekonomiska nyttan där, i många fall något annat.
Citera
2013-12-11, 22:19
Medlem
Citat:
I många fall ligger ekonomiska nyttan där, i många fall något annat.

jag tror inte det, jag tror att det alltid finns ekonomiska förklaringsmodeller när en grupp är fientlig mot en annan. Undantaget skulle kanske vara typ veganer som tycker illa om de som äter kött.

fast även där tror jag i botten att det handlar om ekonomi
Citera
2013-12-11, 22:23
Medlem
Citat:
jag tror inte det, jag tror att det alltid finns ekonomiska förklaringsmodeller när en grupp är fientlig mot en annan. Undantaget skulle kanske vara typ veganer som tycker illa om de som äter kött.

fast även där tror jag i botten att det handlar om ekonomi

Ibland kan ekonomi vara en utlösande faktor och med en fientlighet som inte ger några större fördelar för nån.

Men den allra mest allvarliga gruppbaserade fientligheten uppstår nog som du säger av ekonomiska skäl, även om det ibland förkläs som något annat.

Hur ser du på mindre allvarliga gruppbaserade fientligheter (där finns många som inte handlar om ekonomi)?
Citera
2013-12-11, 22:30
Medlem
Selfcreateds avatar
Jag har problem med följande folkgrupper i grupperingar och separat, tilläggs även att jag inte hatar någon av dessa.

Araber, för impulsiva och okontrollerbara för min smak, har ingen respekt, ingen vett och etikett. Kan inte passa tid.

Judar, för snåla och hala av sig, sen gillar jag inte att dom tar ut ränta (betalningar) för andra folkgrupper, men inte tar ut ränta för sina egna.

Sen har jag nog inga problem med några andra, svarta kan vara lite svåra ibland, men oftast kommer jag ganska bra överens med svarta, typ afrikaner. Har lättare för afrikaner än araber.
Citera
2013-12-11, 22:32
Medlem
Citat:
IHur ser du på mindre allvarliga gruppbaserade fientligheter (där finns många som inte handlar om ekonomi)?

Har du något exempel?

fotbollshuliganer ? musik nödar ? frimärkssamlare?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in