2014-09-16, 21:02
Medlem
Knügens avatar
Jag tycker att det låter som ett bra förslag, som diskuterats tidigare i tråden, att skicka Pisscatus DB till Julian Assange. Han tar säkert gärna emot den med tanke på hans tidigare erfarenheter av svenska vänstertomtar och korrupta advokater m.m. Kopplingen till msm och politik i den här affären luktar rillräckligt mycket skit för att bli uppmärksammat utanför rikets gränser, vilket jag tror skulle vara nyttigt för vårt framtida samhällsklimat.
Citera
2014-09-16, 21:14
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krimreporter
själva handhavandet av den information man hanterar är reglerat. Det är när informationen kommer ut till läsarna som det avgörs om den skadar någon eller ej. Ingen censur i förväg från myndigheter, ställs till svars efter publicering.

Tack för ditt svar, även om det var synnerligen kort.

Måste säga att du gör mig bevsiken när du åter börjar extrapolera och läsa in saker som jag inte skrivigt, i den text som jag skrivit. Inte mig emot, iofs, men jag har inte talat om skada. De viktiga orden är sammanställa och sökbarhet. Inte skada, karaktären hos uppgifterna eller nåt sånt. Och sannerligen inte censur.

Redogör gärna för var det är reglerat hur handhavandet av uppgifter som insamlas och sammanställs för sökbarhet, när detta görs av en privat aktör, regleras. Jag är osäker på var jag kan hitta den regleringen.
Citera
2014-09-16, 21:20
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knügen
Jag tycker att det låter som ett bra förslag, som diskuterats tidigare i tråden, att skicka Pisscatus DB till Julian Assange. Han tar säkert gärna emot den med tanke på hans tidigare erfarenheter av svenska vänstertomtar och korrupta advokater m.m. Kopplingen till msm och politik i den här affären luktar rillräckligt mycket skit för att bli uppmärksammat utanför rikets gränser, vilket jag tror skulle vara nyttigt för vårt framtida samhällsklimat.

Sverige är ett mycket litet land, mycket nära nordpolen, som mycket få människor i den stora globala världen bryr sig om. De flesta männskor i världen vet inte ens att Sverige finns, än mindre vad det är. Det som händer här, påverkar inte världen, och det som händer i världen påverkar inte svenska makthavare och jounarlister. Trots deras tjat om att vi lever i en global värld. Att skicka nån svensk privat underrättelseorganisations databas till utlandet, förändrar ingenting i Sverige.
Citera
2014-09-16, 21:56
Medlem
Nesrals avatar
Citat:
Swedish left-wing Piscatus hacked by Flashback member on the election day

Piscatus, a indexed searchable database that collects information from a huge amount of government databases and delivers a service for left-wing journalists, was hacked on the election day in Sweden. Rumor says it is an act from the Swedish party Sverigedemokraterna, others speculate it is a counteract from the liberal newspaper Flashback who people behind Piscatus some days ago has threatened to release the user database, where all are anonymous, for the newspapers forum to the public.

http://slashdot.org/submission/3849659/swedish-left-wing-piscatus-hacked-by-flashback-member-on-the-election-day

Citat:
What happens next?
The editors will review your submission but please remember we only post a few to the front page. You'll get an email if it makes the big time. Want to increase the odds of making it? Share the link with your friends and tell them to vote up the submission!
Senast redigerad av Nesral 2014-09-16 kl. 22:06.
Citera
2014-09-16, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka
Du begriper ingenting, min herre. En kreditupplysning är inte alls samma sak som en fråga hos Kronofogden eller en begäran om utdrag ur taxeringskalendern.

För övrigt har jag ingen aning om vad Piscatus delat ut till sina kunder. Jag har aldrig begärt eller sett något utdrag ur deras register. Jag begriper också att domar etc är offentliga, liksom korrespondens med myndigheter samt dess diarier, men i fallet med Bisnode och Seppuku Media, var man ute och cyklade. Jag tror helt ärligt du är den enda människan på jorden som inte fattar detta.

Nej jag begriper mig inte på dig.
Men efter det här inlägget kan vi alltså backabandet. Du har ingen aning om vad Piscatus delar ut till sina kunder.
Vad du i övrigt vet om kreditupplysning taxeringsuppgifter och betalningsanmärkningar hos kronofogden bygger nog mer på vad du fått reda på omdig själv än på något annat
http://anmärkningar.se/kreditupplysning/

För de flesta journalister är detmer informativt att tala med kronogfogden om skummisar än det är att skaffa en kreditupplysning. Hos fogden finns det mycket mycket mer av almmänna handlingar och uppgifter som inte omfattas av sekretess. Kronofogdens kundtjänst är vänlig, snabb och effektiv. För att få reda på betalningsanmärkningar om enskilda personer är det mycket enklare att ringa fogden direkt än att gå omvägen över någon annan databas. Jag ringer fogden cirka en gång i veckan.
Citera
2014-09-16, 22:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av krimreporter
Nej jag begriper mig inte på dig.
Men efter det här inlägget kan vi alltså backabandet. Du har ingen aning om vad Piscatus delar ut till sina kunder.
Vad du i övrigt vet om kreditupplysning taxeringsuppgifter och betalningsanmärkningar hos kronofogden bygger nog mer på vad du fått reda på omdig själv än på något annat
http://anmärkningar.se/kreditupplysning/

För de flesta journalister är detmer informativt att tala med kronogfogden om skummisar än det är att skaffa en kreditupplysning. Hos fogden finns det mycket mycket mer av almmänna handlingar och uppgifter som inte omfattas av sekretess. Kronofogdens kundtjänst är vänlig, snabb och effektiv. För att få reda på betalningsanmärkningar om enskilda personer är det mycket enklare att ringa fogden direkt än att gå omvägen över någon annan databas. Jag ringer fogden cirka en gång i veckan.

Vet min herre om att man kan ha betalningsanmärkningar utan att fogden är inblandad? Verkar inte så.
Citera
2014-09-16, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naranbaatarkhan
Tack för ditt svar, även om det var synnerligen kort.

Måste säga att du gör mig bevsiken när du åter börjar extrapolera och läsa in saker som jag inte skrivigt, i den text som jag skrivit. Inte mig emot, iofs, men jag har inte talat om skada. De viktiga orden är sammanställa och sökbarhet. Inte skada, karaktären hos uppgifterna eller nåt sånt. Och sannerligen inte censur.

Redogör gärna för var det är reglerat hur handhavandet av uppgifter som insamlas och sammanställs för sökbarhet, när detta görs av en privat aktör, regleras. Jag är osäker på var jag kan hitta den regleringen.

inamling i tryckfrihetsförordningen / offentlighetsprincipen. Man får samla. både den ene och den andre. Journalister gör det en hel del.
Med fotolagen och reglerna om kameraövervaknigng m.m hindrar viss form av insamlande.
Men i fallet med Piscatus gäller det insamalande av uppgifter som är offentliga hos myndigheter

PUL handhavandet av personuppgifter. Journalister är undantagna om det är för journalistiskt bruk. Annat vore att likna vid censur. För andra sammanhang finns det förmodligen flera olika speciallagar som kreditupplysninglagen m.m.

Grundtanken är att journalister har stor frihet före publicering och ska ställlas till svars först efter publicering. Och då är det ansvarige utgivaren som ska inför rätta. Inte journalisten som skrivit artikeln.
Citera
2014-09-16, 22:34
Medlem
Rois avatar
Krimreporter vill att vi ska bevisa på momangen att det skett något olagligt, annars kan vi bara hålla käften och vara nöjda.

Huruvida det finns moral och hederligt beteende bortom lagens bokstav behöver vi inte heller spekulera i
Senast redigerad av Roi 2014-09-16 kl. 22:36.
Citera
2014-09-16, 22:36
Medlem
bergsturks avatar
Krimreporter är som vanligt ute efter att tramsa sönder trådar som innehåller besvärande uppgifter för ljugmedia och deras associerade blandade kriminella. Tråden är nu svårt OT från "Researchgruppen, vad vet vi?" så jag föreslår att vi helt enkelt håller bättre koll på trams i framtiden.
Citera
2014-09-16, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cool.Runnings
Vet min herre om att man kan ha betalningsanmärkningar utan att fogden är inblandad? Verkar inte så.

Har aldrig haft nån sån personlig erfarenhet. Jag håller mig mest till vad myndigheter och kreditupplysningsföretag påstår. Men det finns säkert undantag

"Det är kreditupplysningsföretagen som ger betalningsanmärkningar efter att de hämtat information från Kronofogdens och Skatteverkets databaser."
http://www.konsumentverket.se/vara-omraden/privatekonomi/skulder/om-du-inte-betalar/betalningsanmarkning/

Som journalist tycker jag alltså att det är mer givande att ringa fogdens kundtjänst än att gå omvägen över ett kreditupplysningsföretag
Citera
2014-09-16, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roi
Krimreporter vill att vi ska bevisa på momangen att det skett något olagligt, annars kan vi bara hålla käften och vara nöjda.

Huruvida det finns moral och hederligt beteende bortom lagens bokstav behöver vi inte heller spekulera i

Det finns en pressetik bortom lagens bokstav. journalister anser att det är uttryck för viss moral och hederlighet.
Vi gör som mattson säger, får information från alla möjliga håll, kontrollerar och skriver artiklar. Vi tar inte kreditupplysning på uppgiftslämnare vare sig när vi får tips, mobilfilmer, eller andra uppgifter från privatpersoner eller resarchgruppen
Citera
2014-09-16, 22:59
Medlem
Nesrals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Krimreporter är som vanligt ute efter att tramsa sönder trådar som innehåller besvärande uppgifter för ljugmedia och deras associerade blandade kriminella. Tråden är nu svårt OT från "Researchgruppen, vad vet vi?" så jag föreslår att vi helt enkelt håller bättre koll på trams i framtiden.

Det vi med all säkerhet vet om Research-gruppen är att de har fått på tok för lite internationell uppmärksamhet. I samband med valtider, hackade vänsterextremistdatabaser och ett nationellt krig mellan publicerande tidningar och dess läsare så har vi alla ett guldläge att sätta strålkastarljuset på organisationer som research-gruppen, låt dem granskad av internationella ögon som inte är "hemmablinda", det förtjänar dem.

Förhoppningsvis blir vi av med Piscatus på köpet. Aschberg klarar av att navigera i Svenska mediakriget, men kommer vara hopplöst förlorad om hans aktiviteter granskas med internationella ögon med andra grundvärderingar.

Jag tycker vi är skyldiga att på alla sätt tipsa internationell media om alla detaljer, och det snarast medan valet i Sverige fortfarande är aktuellt, och Sverige är aktuellt i allmänhet. Om en vecka kommer nog Sverige återigen vara glömt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in