Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-12-11, 16:56
Medlem
Knullkungens avatar
I den här tråden i MGB (FB) Ni kvinnor som gjort abort – skulle ni gå med på att låta en kannibal äta era foster? undrar TS om kvinnor som gjort abort skulle kunna tänka sig att låta kannibaler äta upp de aborterade fostren. Därför undrar jag nu om man får skänka bort aborterade foster i recycle your stuff?
Citera
2013-12-11, 17:08
Medlem
Vad som skänks ska vara lagligt, nu har jag ingen aning om hurvida det är lagligt att skänka bort aborterade foster i största allmänhet, men det är väl den punkt där jag ser att det eventuellt skulle kunna falla.

Lite udda fråga förövrigt, men samtidigt lite intressant kan jag inte låta bli att tycka.
Citera
2013-12-11, 22:12
Moderator
^Eazs avatar
Kort svar: Är det inte lagligt att skänka bort det, så är det heller inte tillåtet.

Från: (FB) Regler för detta forum - läs innan du postar!

Citat:
* Alla saker som erbjuds ska vara lagliga - inga droger, stöldgods etc. Alla sådana inlägg kommer att raderas och dessutom resultera i en varning, avstängning eller att användaren blir bannlyst (beroende på inläggets innehåll).

Så, är det lagligt att skänka bort ett aborterat foster, så go ahead, om inte så kommer det inte gå igenom.
Citera
2013-12-11, 22:23
Medlem
BigFatCones avatar
Vad jag har förstått så i Sverige får man inte direkt med sig ett aborterat foster hem i en glasburk så jag vet inte riktigt hur det är tänkt att det ska gå till i praktiken.
Citera
2013-12-11, 22:32
Medlem
BigFatCones avatar
Vi har efter interna diskussioner kommit fram till att nej, det är inget som vi vill se i RYS. Nu gissar jag bara men krasst sett borde ju ett aborterat foster vara medicinskt avfall och jag vågar gissa att hanteringen av sådant är ganska starkt reglerad.

Mvh,
Moderatorerna i RYS
Senast redigerad av BigFatCone 2013-12-11 kl. 22:35.
Citera
2013-12-12, 00:22
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Vad jag har förstått så i Sverige får man inte direkt med sig ett aborterat foster hem i en glasburk så jag vet inte riktigt hur det är tänkt att det ska gå till i praktiken.

Citat:
Vi har efter interna diskussioner kommit fram till att nej, det är inget som vi vill se i RYS. Nu gissar jag bara men krasst sett borde ju ett aborterat foster vara medicinskt avfall och jag vågar gissa att hanteringen av sådant är ganska starkt reglerad.

Mvh,
Moderatorerna i RYS

Jag googlade lite och som jag förstått det så har man rätt till sin egna kropp. Så vid amputering eller liknande har man rätt att be om att få behålla den avskurna kroppsdelen. (läkare kan vägra om det kan anses som väldigt opassande, så man kan anta att aborterade foster i majoriten av fallen inte skulle lämnas ut).
Om man har fått kroppsdel/foster efter förfrågan så bör det rimligen inte räknas som avfall.
Nu är det väl (förhoppningsvis) en akademisk fråga, men jag är inte helt säker på att det skulle vara olagligt att skänka eller på annat sätt överlåta ägandeskapet av sitt egna aborterade foster, förutsatt att man fått det efter abort.
Citera
2013-12-12, 16:06
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Jag googlade lite och som jag förstått det så har man rätt till sin egna kropp. Så vid amputering eller liknande har man rätt att be om att få behålla den avskurna kroppsdelen. (läkare kan vägra om det kan anses som väldigt opassande, så man kan anta att aborterade foster i majoriten av fallen inte skulle lämnas ut).
Om man har fått kroppsdel/foster efter förfrågan så bör det rimligen inte räknas som avfall.
Nu är det väl (förhoppningsvis) en akademisk fråga, men jag är inte helt säker på att det skulle vara olagligt att skänka eller på annat sätt överlåta ägandeskapet av sitt egna aborterade foster, förutsatt att man fått det efter abort.

Intressant men det står ju och faller med huruvida ett foster faktiskt räknas som en del av ens kropp eller inte.
Citera
2013-12-12, 16:08
Medlem
Citat:
Intressant men det står ju och faller med huruvida ett foster faktiskt räknas som en del av ens kropp eller inte.

Räknas det inte som en del av ens kropp så faller ju alla argument i stil med "kvinnor har rätt till sin kropp" när det gäller rätten till abort.
Jag skulle tro att om man inte räknar foster som en del av kvinnans kropp så blir det svårt att inte argumentera för abort utan att det börjar bli uppmaning till mord (en annan diskussion för en annan plats, men jag tar för givet att det innan ingreppet räknas som en del av kvinnans kropp).
Citera
2013-12-12, 16:17
Medlem
Hestapos avatar
Citat:

Det borde ju vara inom 22 veckor med tanke på abortlagens definition.
Citera
2013-12-12, 17:51
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Räknas det inte som en del av ens kropp så faller ju alla argument i stil med "kvinnor har rätt till sin kropp" när det gäller rätten till abort.
Jag skulle tro att om man inte räknar foster som en del av kvinnans kropp så blir det svårt att inte argumentera för abort utan att det börjar bli uppmaning till mord (en annan diskussion för en annan plats, men jag tar för givet att det innan ingreppet räknas som en del av kvinnans kropp).
Jag vet faktiskt inte hur det står till med det hela men jag ska be någon med bättre koll ta och kika på det.

Citat:
Ursprungligen postat av Hestapo
Det borde ju vara inom 22 veckor med tanke på abortlagens definition.
Jo, rimligtvis. Sen finns det ju faktiskt en möjlighet att just aborterade foster är en helt egen sak som regleras på ett eget sätt.
Citera
2013-12-12, 18:27
Medlem
Hanteringen av likdelar är väl reglerad i griftefridslagen, så om personen som aborterade fostret inte längre är vid liv kanske det blir en annan sak.
Citera
2013-12-12, 19:32
Medlem
Hestapos avatar
Citat:
Hanteringen av likdelar är väl reglerad i griftefridslagen, så om personen som aborterade fostret inte längre är vid liv kanske det blir en annan sak.

Frågan är ju om ett foster betraktas som likdel, enligt länkad artikel gäller definitionen foster tom. vecka 28, lite osäker på artikelns datum, men det kan komma att ändras till vecka 22. Därefter är det att betrakta som ett barn och då kommer griftefridslagen vara aktuell.
http://wwwc.aftonbladet.se/kvinna/0008/07/foster.html
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in