Citat:
Ursprungligen postat av
BigFatCone
Vad jag har förstått så i Sverige får man inte direkt med sig ett aborterat foster hem i en glasburk så jag vet inte riktigt hur det är tänkt att det ska gå till i praktiken.
Citat:
Ursprungligen postat av
BigFatCone
Vi har efter interna diskussioner kommit fram till att nej, det är inget som vi vill se i RYS. Nu gissar jag bara men krasst sett borde ju ett aborterat foster vara medicinskt avfall och jag vågar gissa att hanteringen av sådant är ganska starkt reglerad.
Mvh,
Moderatorerna i RYS
Jag googlade lite och som jag förstått det så har man rätt till sin egna kropp. Så vid amputering eller liknande har man rätt att be om att få behålla den avskurna kroppsdelen. (läkare kan vägra om det kan anses som väldigt opassande, så man kan anta att aborterade foster i majoriten av fallen inte skulle lämnas ut).
Om man har fått kroppsdel/foster efter förfrågan så bör det rimligen inte räknas som avfall.
Nu är det väl (förhoppningsvis) en akademisk fråga, men jag är inte helt säker på att det skulle vara olagligt att skänka eller på annat sätt överlåta ägandeskapet av sitt egna aborterade foster, förutsatt att man fått det efter abort.