2013-12-10, 21:05
Medlem
hej!

har utav läkare fått mirtazapin utskrivet, undrar om nån här har erfarenhet av mirtazapin när ni jobbar natt då denna oftast tas på kvällen.
Citera
2013-12-10, 21:33
Medlem
Jag blev riktigt dåsig,det uppskattas inte om man ska göra någonting
Citera
2013-12-10, 21:37
Medlem
tänkt mer om nån har erfarenhet av att ta mirtazapin på morgonen efter ett nattpass, om man somna lika bra som man gör av den på kvällen
Senast redigerad av TheGreat 2013-12-10 kl. 21:40.
Citera
2013-12-10, 22:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheGreat
hej!

har utav läkare fått mirtazapin utskrivet, undrar om nån här har erfarenhet av mirtazapin när ni jobbar natt då denna oftast tas på kvällen.

Mirtazapin påverkar ju inte den circadianska rytmen eller påverkas av den, så ta den innan du lägger dig oberoende när på dygnet det är. Vilken dosering ligger du på? Ju högre upp i dos du kommer desto mer brukar dåsigheten dagen efter klinga av, och det kan den även göra vid lägre doser efter ett par veckor.

* Låga doser är 7,5-30 mg
* Höga doser är över 30 mg

Ligger man under 30 mg så är den antidepressiva effekten ifrån Mirtazapin väldigt begränsad.
Citera
2013-12-10, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonyma-Klubben
Mirtazapin påverkar ju inte den circadianska rytmen eller påverkas av den, så ta den innan du lägger dig oberoende när på dygnet det är. Vilken dosering ligger du på? Ju högre upp i dos du kommer desto mer brukar dåsigheten dagen efter klinga av, och det kan den även göra vid lägre doser efter ett par veckor.

* Låga doser är 7,5-30 mg
* Höga doser är över 30 mg

Ligger man under 30 mg så är den antidepressiva effekten ifrån Mirtazapin väldigt begränsad.

låter ju bra faktiskt. har varit sjukskriven 2 veckor och börjar mitt pass i natt. började med mirtazapin för en vecka sedan med 15mg per kväll och skall idag eller ja imorgon bitti då ta min första dos på 30mg. ska ju eg ta ikväll men det är väl ok att vänta tills morgonen?
Citera
2013-12-10, 22:40
Bannlyst
Citat:
låter ju bra faktiskt. har varit sjukskriven 2 veckor och börjar mitt pass i natt. började med mirtazapin för en vecka sedan med 15mg per kväll och skall idag eller ja imorgon bitti då ta min första dos på 30mg. ska ju eg ta ikväll men det är väl ok att vänta tills morgonen?

Ja, vänta tills du ska lägga dig efter passet. Läkare verkar tro att alla i hela världen vaknar 0700 och lägger sig 2200.
Citera
2013-12-10, 22:46
Medlem
Citat:
Ja, vänta tills du ska lägga dig efter passet. Läkare verkar tro att alla i hela världen vaknar 0700 och lägger sig 2200.

Men det är samma som annars att ta den 1-2 timmar innan sänggåendet ?
Citera
2013-12-10, 22:54
Bannlyst
Citat:
Men det är samma som annars att ta den 1-2 timmar innan sänggåendet ?

Ja, Mirtazapin har en halveringstid på 20-40 timmar så det är inte farligt att inta en dos senare än vanligt då och då. Det mest optimala är ju att ta doseringen samma tidpunkt på dygnet men då du jobbar nattpass ibland så är det svårt.

Men ha som regel att ta Mirtazapin innan du ska sova, någon timma innan. Varför får du Mirtazapin förresten och går du på någon annan medicin?
Citera
2013-12-11, 04:09
Medlem
Citat:
Ja, Mirtazapin har en halveringstid på 20-40 timmar så det är inte farligt att inta en dos senare än vanligt då och då. Det mest optimala är ju att ta doseringen samma tidpunkt på dygnet men då du jobbar nattpass ibland så är det svårt.

Men ha som regel att ta Mirtazapin innan du ska sova, någon timma innan. Varför får du Mirtazapin förresten och går du på någon annan medicin?

Okej så många timmar ändå. Jag får mirta för måttlig depression, ångest samt oro sömnproblem
Citera
2013-12-11, 04:23
Bannlyst
Citat:
Okej så många timmar ändå. Jag får mirta för måttlig depression, ångest samt oro sömnproblem

Hoppas det fungerar bra. Du kan lägga till medicinen Voxra om du vill förstärka hämningen av noradrenalin. Voxra kan även ta bort en del av tröttheten som Mirtazapin kan generera, men bäst är ju att stå på en singelmedicin om man får bra effekt av det.
Citera
2013-12-11, 04:37
Medlem
Citat:
Hoppas det fungerar bra. Du kan lägga till medicinen Voxra om du vill förstärka hämningen av noradrenalin. Voxra kan även ta bort en del av tröttheten som Mirtazapin kan generera, men bäst är ju att stå på en singelmedicin om man får bra effekt av det.

Ja jag vill helst inte blanda in flera flera, tidigt att säga att den fungerar än men sover gott det gör jag ju på dem.:)
Citera
2013-12-11, 21:35
Medlem
Cockinsons avatar
Citat:
Ja, Mirtazapin har en halveringstid på 20-40 timmar så det är inte farligt att inta en dos senare än vanligt då och då.
Ser den också enligt FASS men hur kan Mirtazapin ha en halveringstid på 20-40 timmar om rek. dos är en dos/dag? Man kan ju tycka att en halveringstid över 12h bör innebära att dosen i kroppen bara blir högre och högre när man tar den dagligen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in