2013-12-09, 20:17
Medlem
Nishnus avatar
Hej!

Fick tag i en iMac G4 från jobbet som de skulle slänga. De har avinstallerat allting så när man startar datorn så finns där bara ett äpple på skärmen.

Hur gör jag för att installera ett OS på den och vad passar till en sådan här maskin? Läste att Snow Leopard ej går att installera. Kan jag köpa ett OS från Appstore och bränna ut på skiva? Eller var får man tag på gamla OS?

Har aldrig installerat ett OS på Mac så all hjälp tas vänligt emot.

Tack på förhand.
Senast redigerad av Nishnu 2013-12-09 kl. 20:21.
Citera
2013-12-09, 20:23
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nishnu
Hej!

Fick tag i en iMac G4 från jobbet som de skulle slänga. De har avinstallerat allting så när man startar datorn så finns där bara ett äpple på skärmen.

Hur gör jag för att installera ett OS på den och vad passar till en sådan här maskin? Läste att Snow Leopard ej går att installera. Kan jag köpa ett OS från Appstore och bränna ut på skiva? Eller var får man tag på gamla OS?

Har aldrig installerat ett OS på Mac så all hjälp tas vänligt emot.

Tack på förhand.

10,5 leopard är den sista versionen för PPC
http://en.wikipedia.org/wiki/Mac_OS_X_Leopard
Citera
2013-12-09, 20:26
Medlem
tzjs avatar
Hårdvara - Mac --> Programvara - Mac OS
/Moderator
Citera
2013-12-09, 21:03
Medlem
Beroende på modell så är det 10.4 eller 10.5 som gäller. Själv har jag en med 10.4 och den är ruskigt seg men vacker, fungerar för musik iaf

För att få tag i OS får du köpa begagnat eller host, ladda ner. Och då brukar det vara lättare att få tag i nedladdade skivor faktiskt. Utan att uppmuntra till nedladdning, men apple säljer ej denna mjukvara längre.

Installationen i sig är det lättaste på länge. Lite som att installera ett spel.
Citera
2013-12-10, 21:24
Medlem
Nishnus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrotnisseochhansvanner
Beroende på modell så är det 10.4 eller 10.5 som gäller. Själv har jag en med 10.4 och den är ruskigt seg men vacker, fungerar för musik iaf

För att få tag i OS får du köpa begagnat eller host, ladda ner. Och då brukar det vara lättare att få tag i nedladdade skivor faktiskt. Utan att uppmuntra till nedladdning, men apple säljer ej denna mjukvara längre.

Installationen i sig är det lättaste på länge. Lite som att installera ett spel.

Kanon, tackar för era inlägg!

Konstigt att de inte har kvar de äldre versionerna..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in