På den tiden elmätarna var av typen Ferarismätare - dvs en elmätare med en skiva som snurrade kunde jag med i stort sett säga att en elmätare aldrig visade mer registrerad el än vad normen tillät. Om den visade fel visade den alltid för lite.
Nu är väl samtliga elmätare elektroniska, så jag kan inte va lika kategorisk.
Jobbade med kundklagomål beträffande elmätare under ett antal år för en av våra större elleverantörer.
Bor du i en hyreslägenhet som inte är speciell eleffektiv och har en elförbrukning på lite över 4000 Kwh, så består din familj av 4 personer om du inte har något speciellt som drar mycket el.
Förbrukningen beror mer på hur många personer som ni bor i lägenheten än på ytan.
Vid ett tillfälle fick jag ett klagomål från en villa där familjen hade en dubbelt så stor hushållselsförbrukning som normalt. Själv hade de inte tänkt på det, men det var nån bekant som hade påpekat den höga elförbrukningen vid ett tillfälle. När vår montör kom dit i samband med att vi skulle kontrollera mätaren, gick han, med kundens medgivande, en sväng i huset. I källaren hade de ett jätteakvariums, som höll 27/28 grader. De värmde alltså en del av huset med doppvärmarna i akvariet.
Jag har hur många sådan historier som helst i ämnet.
Sen variera förbrukningen månad för månad. Kommer inte exakt ihåg fördelningen, men har för mig att förbrukningen för hushålsel ligger på ca 10 % vardera i december och januari och 6% i juni och juli.
Med den automatiska avläsning som samtliga kunder skall ha idag kan man ju se jur mycket du förbrukar månad för månad. Många vill ju tala om elförbrukning i hur stor räkning man har. Man skall alltid tala i termerna av förbrukade Kwh. Allt annat är missvisande.
Sen finns det vissa bostadsrättsförening och kanske hyreshus där man idag köper in strömmen över ett gemensamt abonnemang för hela fastigheten och sen har undermätare för debitering av de olika "hyresgästerna". Min ena dotter bodde ett tag i en sån bostadsrättsförening. Jag tyckte det var katastrofartat. Dels hade ett alldeles för stort gemensamt abonnemang och sen var det ingen som hade nån riktig ordning på avläsningarna och debiteringen.
Om du har en eget abbonemang har rätt att få din elmätare provad av "elverket" (nätägaren) Visar mätaren rätt inom gällande norm får du stå för kostnaden. Skulle det va fel på mätaren kostade ett sånt prov, på min tid, inget hos den nätägaren jag jobbade för. I de ytterst få fallen som det inträffade att en elmätare registrerade för mycket - gällde i samtliga fall elektroniska mätaren - kompenserades kunden för den merdebitering han drabbat av.
Vad de allmänna leveransvilkoren säger idag vet jag inte.