2013-12-09, 16:27
Medlem
Hej!

Har under hela tiden jag bott i min nuvarande lägenhet tyckt att elräkningen varit hög, men saknat något att jämföra med. För någon vecka sedan diskuterade vi något om el på jobbet och kollegorna trodde mig knappt när jag berättade att min räkning låg på ca 600-700:- /månaden.

Deras låg på ungefär hälften.

Tänkte att jag väll är en "stor-förbukare" då så det blev ingenting mer med det. Men idag fick jag hem ett brev från e.on där man kunde jämföra sin förbrukning med dem liknande 100 närmsta hushållen. Jag hade då en förbrukning för förra månaden var på 134% MER än något annat liknande hushåll.

Enligt räkningen förbrukar jag ca 350 kWh och har en beräknad årsförbrukning på 4218 kWh.

Jag bor i en 2'a på 62 kvm och värme ingår i hyran.

Tog direkt luren och ringde upp min hyresvärd som skulle skicka hit en elektriker för att kontrollera även om han "inte trodde" att det var något fel.

Vad brukar er räkning ligga på och hur stort bor ni?
Citera
2013-12-09, 17:02
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
När jag (lägenhet, 3 rok, 77 kvm) hade elpanna med vattenburen värme och varmvattenberedare så låg årskostnaden ca 16 tkr inkl. alla kostnader som förbrukning, nätavgift, abonnemang, etc.

I vanlig lägenhet (3 rok, 79 kvm) med bara hushållsel ca 3.500 kr per år.

Nu också 3 rok och 85 kvm, noll kronor då det ingår i hyran.
Senast redigerad av Hfuhruhurr 2013-12-09 kl. 17:03. Anledning: Tillägg i texten
Citera
2013-12-09, 17:37
Medlem
Sailing-Silverfoxs avatar
På den tiden elmätarna var av typen Ferarismätare - dvs en elmätare med en skiva som snurrade kunde jag med i stort sett säga att en elmätare aldrig visade mer registrerad el än vad normen tillät. Om den visade fel visade den alltid för lite.

Nu är väl samtliga elmätare elektroniska, så jag kan inte va lika kategorisk.

Jobbade med kundklagomål beträffande elmätare under ett antal år för en av våra större elleverantörer.

Bor du i en hyreslägenhet som inte är speciell eleffektiv och har en elförbrukning på lite över 4000 Kwh, så består din familj av 4 personer om du inte har något speciellt som drar mycket el.

Förbrukningen beror mer på hur många personer som ni bor i lägenheten än på ytan.

Vid ett tillfälle fick jag ett klagomål från en villa där familjen hade en dubbelt så stor hushållselsförbrukning som normalt. Själv hade de inte tänkt på det, men det var nån bekant som hade påpekat den höga elförbrukningen vid ett tillfälle. När vår montör kom dit i samband med att vi skulle kontrollera mätaren, gick han, med kundens medgivande, en sväng i huset. I källaren hade de ett jätteakvariums, som höll 27/28 grader. De värmde alltså en del av huset med doppvärmarna i akvariet.

Jag har hur många sådan historier som helst i ämnet.

Sen variera förbrukningen månad för månad. Kommer inte exakt ihåg fördelningen, men har för mig att förbrukningen för hushålsel ligger på ca 10 % vardera i december och januari och 6% i juni och juli.

Med den automatiska avläsning som samtliga kunder skall ha idag kan man ju se jur mycket du förbrukar månad för månad. Många vill ju tala om elförbrukning i hur stor räkning man har. Man skall alltid tala i termerna av förbrukade Kwh. Allt annat är missvisande.

Sen finns det vissa bostadsrättsförening och kanske hyreshus där man idag köper in strömmen över ett gemensamt abonnemang för hela fastigheten och sen har undermätare för debitering av de olika "hyresgästerna". Min ena dotter bodde ett tag i en sån bostadsrättsförening. Jag tyckte det var katastrofartat. Dels hade ett alldeles för stort gemensamt abonnemang och sen var det ingen som hade nån riktig ordning på avläsningarna och debiteringen.

Om du har en eget abbonemang har rätt att få din elmätare provad av "elverket" (nätägaren) Visar mätaren rätt inom gällande norm får du stå för kostnaden. Skulle det va fel på mätaren kostade ett sånt prov, på min tid, inget hos den nätägaren jag jobbade för. I de ytterst få fallen som det inträffade att en elmätare registrerade för mycket - gällde i samtliga fall elektroniska mätaren - kompenserades kunden för den merdebitering han drabbat av.

Vad de allmänna leveransvilkoren säger idag vet jag inte.
Citera
2013-12-09, 17:53
Moderator
Tystnads avatar
Har ungerfär samma bostadstyp som dig TS och jag har en årsförbrukning på ca 1500KwH

Använder dock i princip aldrig spisens ugn eller lagar mycket mat på plattorna heller för den delen. (äter ute )

Det är just elvärme förbrukare som dränera ström när dom används så kolla om du har sådant typ som någon nämnde doppvärmare i akvarium, du har ingen "odling" i garderoben med värmelampor ?

Sedan kan det vara fel på så sätt att mätarna blivit förväxlade vid utbyte eller installationen förväxlad många år tidigare dvs du betalar för någon annan lgh´s ström ,kollas enklast genom att verifiera din elmätare medels mätare nr på räkningen samt skruva ur dess mätare säkringarna och kolla i lgh att det verkligen är strömlöst.
Citera
2013-12-09, 18:02
Medlem
BajsBabians avatar
Du har antagligen en elektisk varmvattenberedare från 70-talet som du betalar strömmen för plus vitvaror från samma decenium.

Förutsatt att du är normalbegåvad, om du har samma iq som majoriteten av medlemmarna på FB så har du antagligen köpt en frän och billig plasma-tv, som står och drar en halv kilowatt i timmen.
Senast redigerad av BajsBabian 2013-12-09 kl. 18:09.
Citera
2013-12-09, 18:46
Medlem
skunkjobbs avatar
Ett par halogenlampor, en plasma-TV eller en fet stationär dator så är det inga problem att förbruka dubbelt så mycket el som en mer energimedveten i lika stor lägenhet. Skaffa en portabel elmätare så kan du kolla vilka apparater som är de stora energitjuvarna och kanske inte låta dem vara på så mycket eller köpa en snålare om det nu är värt det. En polares halogen-uplight drog lika mycket avstängd som många lampor gör på full effekt, riktigt värdelös skitlampa.
Citera
2013-12-09, 19:42
Medlem
PaulPaljetts avatar
De flesta elbolag (om inte alla) har jäkligt bra koll på förbrukningen i hushåll. De hör av sig om förbrukningen sticker iväg neråt såväl som uppåt för att säkerställa att det inte är något som är galet. Ofta handlar det om att man fått barn (vilket gör att man är hemma mer och därmed ökar förbrukningen) som att man installerat någon ny pryl eller kanske gjort sig av med någon pryl (med pryl menar jag rejäla doningar som drar ström).

Som nämnts har du förmodligen egen varmvattenberedare eller något annat som drar en massa. Att ha plasma-tv etc skall inte göra att din förbrukning är såpass mycket högre än andras. Om du nu inte har på tv:n dygnet runt...
Citera
2013-12-09, 19:45
Medlem
PaulPaljetts avatar
Just det.. Nu vet jag inte hur ditt elbolag är, men beroende på så kan det finnas möjlighet att få bra hjälp från de hos dem som hanterar insamlingen från elmätarna. Detta är alltså hos nätbolaget och inte din elhandlare. Ring och kolla med dem och be om tips för att komma fram till vad som drar så mycket hos dig. Eventuellt kan du få dem att dra ut timvärdena åt dig varpå du skulle kunna se hur elförbrukningen varierar över dygnet. Drar din lägenhet sjuka mängder även om du har allt avstängt förutom det basala så vet du ju närmare var du skall söka efter källan..
Citera
2013-12-09, 20:25
Medlem
Jag har inte några super-förbrukare vad jag kan komma på. 2 datorer som står på 24/7 men det har jag flera vänner som har också. Akvarium har jag, men doppvärmaren används inte sommartid.

Det absolut konstigaste är ju att min förbrukning har minskat (om än marginellt) dem senaste tre åren som jag kan se tillbaka på på mina sidor hos eon. Jag har under dessa 3 år ändå skaffat både tvätt och diskmaskin (plus 1 av dem två omnämnda datorerna) och akvariumet. Bytt alla lampor mot lågenergi.

I.om att jag skaffat både tvätt & diskmaskin, extra dator och akvarium så borde ju snarare trenden vara det motsatta. Alltså i snitt ökad förbrukning, men nej då. Istället en liten minskning.

Elementen i lägenheten är vattenelement, så inget jag styr ellrr betalar för, då både värme och varmvatten ingår.
Citera
2013-12-10, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stryptass
Jag har inte några super-förbrukare vad jag kan komma på. 2 datorer som står på 24/7 men det har jag flera vänner som har också. Akvarium har jag, men doppvärmaren används inte sommartid.

Det absolut konstigaste är ju att min förbrukning har minskat (om än marginellt) dem senaste tre åren som jag kan se tillbaka på på mina sidor hos eon. Jag har under dessa 3 år ändå skaffat både tvätt och diskmaskin (plus 1 av dem två omnämnda datorerna) och akvariumet. Bytt alla lampor mot lågenergi.

I.om att jag skaffat både tvätt & diskmaskin, extra dator och akvarium så borde ju snarare trenden vara det motsatta. Alltså i snitt ökad förbrukning, men nej då. Istället en liten minskning.

Elementen i lägenheten är vattenelement, så inget jag styr ellrr betalar för, då både värme och varmvatten ingår.

Hur många personer är ni i hushållet?

Skaffa en "elmätare" tex http://www.clasohlson.com/se/Elenergimätare/36-2897 så kan du se hur mycket ditt akvarium drar. Den värme som akvariet håller över 20 grader värmer ju din lägenhet.
Senast redigerad av Sailing-Silverfox 2013-12-10 kl. 20:19.
Citera
2013-12-10, 20:29
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Skaffa en portabel elmätare...
Billiga elmätare lämnar en del att önska i noggrannhet, mätt upp över 30% felvärde på en reaktiv last med en 150kr elmätare från clasohlson jämfört med vad en 15ggr dyrare elmätare visade.

Citat:
Ursprungligen postat av Stryptass
Enligt räkningen förbrukar jag ca 350 kWh och har en beräknad årsförbrukning på 4218 kWh.

Jag bor i en 2'a på 62 kvm och värme ingår i hyran.
Jag bor i en etta på drygt 30kwh och ligger vissa månader på över 350kwh, du kan alltid lista allt elektriskt du har i tråden så kanske vi ser om något sticker ut.
Citera
2013-12-11, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Billiga elmätare lämnar en del att önska i noggrannhet, mätt upp över 30% felvärde på en reaktiv last med en 150kr elmätare från clasohlson jämfört med vad en 15ggr dyrare elmätare visade.

Visst är det så att billiga ej kalibrerade instrument inte har så stor noggrannhet.

Köpte in ett antal robusta voltmetrar med digital visning till mina elverksmontörer. Voltmetrarna kostade styvt 1000 kr utan moms (omkring 1990) En par av killarna kom efter några dar och sa att deras nya voltmetrar inte visade lika. Kollade all 10 mot min Fluke 87 och det gamla spegelreflexinstrumentet som bägge kontollerade årligen. De två visade exakt lika vilket inte någon av de nyinköpta voltmetrarna gjorde. Kollade även de nyinköpta voltmetrarna i en provbänk med möjlighet till variabel spänning. Resultatet var att man nog kunde använda dem till att kontrollera om det fanns spänning eller inte. Till nån noggrannare mätning dög de inte.

Nu är det ju så att i en lägenhet är ju den reaktiva lasten obetydlig och i sort sett obefintlig. Det är ju skillnad på en industri där det finns en massa motorer eller om man har ett stort antal okompeserande lysrörsarmaturer eller liknade.

Även en billig elmätare kan ju ge en fingervisning och apparater som drar mer ström än vad an tror.

Sen är det ju bra om man förstår att tyda mätvärdena.
Senast redigerad av Sailing-Silverfox 2013-12-11 kl. 09:15.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in