• 3
  • 4
2013-12-12, 22:28
Medlem
Mojokiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Vad uttalandet syftar på definerar inte du, utan den som gör uttalandet. Dina andra tankar kan jag dock relatera till.

Okej, varken du eller jag borde då definiera vad uttalandet syftar på (för du gjorde själv en definition nämligen). Då är vi ganska överens här ändå.

Citat:
Jo, jag försöker nog försvara mäns åsikter lite i överkant ibland, men visst inser jag att man kan ifrågasätta jämställdhet. Det är inte samma sak som att ifrågasätta feminism, eftersom det är diamentralt skilda saker, men det finns inget som säger att jämställdhet alltid är önskvärt heller.

Att jämställdhet inte alltid är önskvärt anser jag bero på vad definitionen av jämställdhet är. Definitionerna kan nämligen vara ganska olika. Sen kan väl inget vara 100 procent positivt nä, men enligt mig är jämställdhet ett överlag väldigt bra mål.

Citat:
Det är väl bra med normer?

Normer handlar inte bara om vad som är "bra". Normer är de sociala "förväntningar och mål" som finns inom en social grupp. Inte alla normer är bra, utan många skapar negativa konsekvenser. Stängda normer skapar också en intolerans för olikhet.

Citat:
Vad är det som inte håller rent logiskt? Att jag tvivlar på att feminism leder till högre krav på invandrare? Jag hänger inte med nu.

Du skrev - Copy paste: "Enbart feminismen är mot jämställdhet i dagens läge." Det var detta uttalande som jag syftade tillbaka på. Det håller inte rent logiskt, eftersom det finns människor inom alla grupper som är mot jämställdhet, fast på olika sätt. Feminismen har helt enkelt en annan definition och andra punkter för vad som är jämställdhet än vad du har. (Och ja, jag är överens om att feminismens definition inte håller. Eller snarare att konsekvenserna av de flesta feministiska synsätt inte alltid är bra för jämställdheten.)
Senast redigerad av Mojokii 2013-12-12 kl. 22:41.
Citera
2013-12-12, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mojokii
Okej, varken du eller jag borde då definiera vad uttalandet syftar på (för du gjorde själv en definition nämligen). Då är vi ganska överens här ändå.
Jag vet vad jag syftar på när jag säger det.

Citat:
Normer handlar inte bara om vad som är "bra". Normer är de sociala "förväntningar och mål" som finns inom en social grupp. Inte alla normer är bra, utan många skapar negativa konsekvenser. Stängda normer skapar också en intolerans för olikhet.
Nomer är bra. Man måste bara lära sig att bryta mot dem ibland. Just därför som de är normer istället för lagar.
Normer behövs.

Citat:
Du skrev - Copy paste: "Enbart feminismen är mot jämställdhet i dagens läge." Det var detta uttalande som jag syftade tillbaka på. Det håller inte rent logiskt, eftersom det finns människor inom alla grupper som är mot jämställdhet, fast på olika sätt.

Ok förstår dig nu. Skall du ta det strikt så håller det inte fullt ut. Håller med om det, men tittar du på lagändringar och förslag till sådana, fördelning av resurser och annat, så är det feministiska ideer som leder till diskriminering. Kvotering är väl ett tydligt exempel, och för att vara on topic menar jag att det är feminismen som leder till förminskningen av våldet av män mot män jämfört med våld mot kvinnor.
Citera
2013-12-13, 09:40
Medlem
Mojokiis avatar
Citat:
Jag vet vad jag syftar på när jag säger det.

Tråkigt att höra att du tycker så.

Citat:
Nomer är bra. Man måste bara lära sig att bryta mot dem ibland. Just därför som de är normer istället för lagar.
Normer behövs.

Normer är inte bara dåligt nej. Vi tycks säga två sidor av samma sak.

Citat:
Ok förstår dig nu. Skall du ta det strikt så håller det inte fullt ut. Håller med om det, men tittar du på lagändringar och förslag till sådana, fördelning av resurser och annat, så är det feministiska ideer som leder till diskriminering. Kvotering är väl ett tydligt exempel, och för att vara on topic menar jag att det är feminismen som leder till förminskningen av våldet av män mot män jämfört med våld mot kvinnor.

Och jag förstår bättre vad du syftade på med uttalandet nu.

Men som jag ser så kan du tydligen göra ganska hårda uttalanden och sen när du diskuterar med mig och förklarar så låter det plötsligt så mycket mjukare. Tänk på vad du yttrar utåt och vilka värderingar du bidrar med. (Självklart försöker jag själv alltid utveckla mina till att förstå fler perspektiv.) Om du säger att kvinnor borde skylla sig själva så är det troligt att du stärker konsekvenserna vi båda ser risk för. I den frågan tipsar jag om att söka en mellanväg som gör att det inte slinter åt ena eller andra hållet (känslosamma saker blir lätt väldigt polariserade).
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in