2013-12-09, 09:34
Medlem
Jag har uppmärksammat 3 trådar:

Tråden där vi kartlägger medlemmarna i Svenskarnas Parti, SMR och övriga nazistsekter
Tråden där vi kartlägger AFA medlemmar och diskuterar dem.
Nu kartlägger vi Revolutionära fronten!

Vars enda syfte verkar vara att kartlägga och hänga ut privatpersoner för deras åsikter. En av trådarna innefattar rullande länkar till facebooksidor och namn på personer. Samt listor på personer som "Gillat" ämnen relaterade till grupperna som syftet är att hänga ut.

Detta anser jag vara gravt emot andan med flashback. Att stödja åsiktsfriheten.

Det har i varierande grad försökts att på flashback stifta regelverk som skyddar ickeoffentliga personer från att hängas ut men det blev svårt hantera i praktiken dock är dessa trådar ganska extrema då hela syftet är att göra just det. Det är inte en brottstråd där ett fullt namn ramlar ut. Utan trådar dedikerade till det.

Jag har kontaktat en berörd moderator som ansåg att detta inte är emot regelverket och samtliga trådar har moderatorsinlägg som visar att samma åsikt gäller dom andra trådarna. Jag har kontaktat en aktiv Admin och väntat i en vecka utan svar.

Om detta inte är emot det gällande regelverket så anser jag att det borde vara det.
Citera
2013-12-09, 10:31
Moderator
^Eazs avatar
Håller helt med, även om jag ogillar både AFA och RF så innebär inte ett medlemskap där att man per automatik är en offentlig person som ska kartläggas på ett diskussionsforum (så länge man inte är talesman/kvinna eller liknande).
Citera
2013-12-09, 11:58
Medlem
Lazyboness avatar
Jag funderar lite på var allmänvärdet ligger i dessa trådar. Vad ska diskuteras? Vad ska det leda till? Är det egentligen inte renodlade listtrådar?

Jag är inte principiellt mot namnpubliceringar men jag tycker man bör hålla sig till att enbart publicera när det är relevant för diskussionen.
Citera
2013-12-09, 15:47
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lazybones
Jag funderar lite på var allmänvärdet ligger i dessa trådar. Vad ska diskuteras? Vad ska det leda till? Är det egentligen inte renodlade listtrådar?

Jag är inte principiellt mot namnpubliceringar men jag tycker man bör hålla sig till att enbart publicera när det är relevant för diskussionen.

Vad är det för personer som verkar inom extrema rörelser egentligen? Vilka är de och vad har de för bakgrund? Det handlar i dessa fall om människor som har potential och i många fall uttalad vilja att bruka våld som en politisk lösning. Våld som i så fall kan komma att påverka andra laglydiga och fredliga samhällsmedborgare. Liksom när det gäller kriminella organisationer verkar dessa människor inte i ett vakuum utan i ett samhälleligt sammanhang.

Dessa extrema organisationer skall ha tillåtelse att verka i samhället och sprida sina åsikter fritt. De skall inte censureras och trakasseras av myndigheter för sina åsikters skull. Medlemmarna i organisationerna får inte av det allmänna utsättas för sådant som andra medborgare inte skulle utsättas för, enbart för att de är medlemmar.

Å andra sidan skall det inte vara någon skyddad verkstad där dessa medlemmar skall kunna gömma sig under anonymitens täckmantel för och hitta på vad de behagar vad gäller extrem politisk verksamhet. Speciellt bör inte Flashback stå för detta beskydd.
Citera
2013-12-11, 10:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Våld som i så fall kan komma att påverka andra laglydiga och fredliga samhällsmedborgare.

Det kan ju också vara så att det är våld som räddar "laglydiga och vanliga medborgare". Jag tar inte ställning i sakfrågan, eftersom jag inte tror på den gängse "höger mot vänster"-retoriken.

Men att utgå ifrån att våld alltid drabbar "vanliga människor" är ju korkat. "Vanliga människor" har väl också ett ansvar att se till att samhället fungerar.

Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Medlemmarna i organisationerna får inte av det allmänna utsättas för sådant som andra medborgare inte skulle utsättas för, enbart för att de är medlemmar.

Jag tycker att vi kan starta en tråd där vi "hänger ut" "vanliga människor" som genom att vara passiva, och enbart gjort som staten/företagen sagt till dom, varit med och skapa alla dom problem vi ser i samhället.
Citera
2013-12-11, 15:06
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJoh
Jag tycker att vi kan starta en tråd där vi "hänger ut" "vanliga människor" som genom att vara passiva, och enbart gjort som staten/företagen sagt till dom, varit med och skapa alla dom problem vi ser i samhället.

Bra idé, fast då måste vi hänga ut sådär en 9 miljoner.
Senast redigerad av Frawjon 2013-12-11 kl. 15:08.
Citera
2013-12-12, 08:19
Medlem
Och i SD-avslöjandenas kölvatten har det skapats dussinvis med trådar om att hänga ut expressenjournalister med mera, och det görs det inget alls åt.

Som vanligt känns det som att "yttrandefriheten på riktigt" här på Flashback mest är inriktad på att låta rasister ha sin fristad utan konsekvenser.
Citera
2013-12-12, 09:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Bra idé, fast då måste vi hänga ut sådär en 9 miljoner.

Det var lite det som var min poäng, det står ju till och med i Bibeln...(tror jag...) det där om bjälken i ditt egna öga, och flisan i andras...2000 år och vi har inte lärt oss ett skit..

Men det är ju också roligt för idag får Ryanair skit för att dom har spårat sina anställdas nätaktivitet, och häromdagen hyllades Expressen för att dom spårat människors nätaktivitet och hänger ut dom...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in