2013-12-09, 01:09
Medlem
Jag ska fatta mig kort. Min far har sett en bil på blocket och han ringde. De kom överens om att säljaren skulle ta bort annonsen från Blocket, vilket han även gjorde och far överförde en handpenning på 2000 kr. som i mina ögon är för mycket. Jag ringde upp för att se om han var ärlig och då uppgav jag en annan stad än den min far hade sagt, så då säger han att jag kan få bilen men han måste ha 3000 kr som handpenning. Detta sa han och uppgav att hans far skulle in på operation då han hade fel på njurarna. Allt var bra fram till nu.

Vi hittade en person som skulle sköta affären åt oss genom en vän här i vår idyll och far förde över pengarna till personen uppe i Stockholm som skulle sköta affären åt oss. Det är här allt helvete börjar. Far hade sagt till flickan att hon skulle skriva på pappret först - ägarbyte och sen ge pengarna till honom som då är svensk och finsk. Jag antar att han är av romskt ursprung och anledningen kommer längre ner.

Hon hade tagit med sig pengarna då säljaren inte hade nåt bankkonto alls, sjukt nog och då skulle de räkna pengarna men så skulle hon försöka ta ut de 4000 kr som saknades. Han fick behålla pengarna medan hon åkte iväg till bankomaten, men det skulle hon aldrig ha gjort för när hon kom tillbaka hade hon inte kunnat ta ut pengar så hon kom tomhänt. Han gav henne pengarna och det verkar inte som hon hade räknat dom, för hon sa att hon kände sig väldigt stressad och rädd efter att ha sett säljaren och hans gäng. Kvinnorna med klänningarna som stjäl så hon kunde inte tänka klart och far polisanmälde händelsen. Han polisanmälde både flickan som gick ärenden åt oss och säljaren som är mystisk. Han heter Tino Ahlgren och anledningen till att jag skriver vad han heter är att i hopp få svar från er om ni vet nåt om honom. När jag skrev ett sms till honom att händelsen är polisanmäld så ringde han genast upp och sa att vi slutför affären. Är det inte mystiskt, misstänksamt?

Vi gav honom en tid och då skulle affären ha varit klar, men han dök aldrig upp och affären blev inte av. De har varit i kontakt mellan varandra hela tiden och far ska till Stockholm den 11/12, arbetsresa. Jag undrar om det är farligt att göra affärer med romer från just Finland? Om ni vet vad man kan göra i en sån här situation så är jag tacksam för svar.

Polisen fick allt förklarat för sig och en polisanmälan mottogs. Det var bara ett problem. Hon sa aldrig hur lång tid en sån här sak kan ta och om man kan lyckas få tillbaka de förlorade pengarna som är runt 5000-6000 kr samt handpenningen på 2000 kr. När flickan skulle till bankomaten försvann tusenlapparna som jag skrev och han har erbjudit oss att få tillbaka handpenningen, men då är de andra pengarna borta och far vill ha den här bilen som då är av märket Renault Megane. En bil som drivs av diesel. Detta är väl bedrägeri, vad kan man göra i ett sånt här fall?
Citera
2013-12-09, 01:17
Medlem
Det kommer ta minst 1 år skulle jag gissa på, innan fallet kommer upp i tingsrätt. Du kan alltid gå in på tingsrättens hemsida och fylla i en stämnings ansökan: http://www.domstol.se/Tvist/Stamningsansokan/
De kostar 450 kr tror jag och är rätt smidigt, förhoppningsvis får ni tillbaka alla pengar samt skadestånd då detta verkar som bedrägeri, frågan är dock om ni ska skicka stämningsansökan till båda eller bara säljaren? Hade kvinnan fått en fullmakt av er?
Citera
2013-12-09, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av milfmarge
Det kommer ta minst 1 år skulle jag gissa på, innan fallet kommer upp i tingsrätt. Du kan alltid gå in på tingsrättens hemsida och fylla i en stämnings ansökan: http://www.domstol.se/Tvist/Stamningsansokan/
De kostar 450 kr tror jag och är rätt smidigt, förhoppningsvis får ni tillbaka alla pengar samt skadestånd då detta verkar som bedrägeri, frågan är dock om ni ska skicka stämningsansökan till båda eller bara säljaren? Hade kvinnan fått en fullmakt av er?

Ja, hon hade fullmakt från min far. Vad händer efter att man skickat in en stämningsansökan?
Citera
2013-12-09, 01:46
Medlem
revodnebs avatar
Regel nummer 1: Gör aldrig affärer med Zigenare!

Du kommer inte att se ett öre från dessa pengarna, ta lärdom.
Senast redigerad av revodneb 2013-12-09 kl. 01:50.
Citera
2013-12-09, 02:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Regel nummer 1: Gör aldrig affärer med Zigenare!

Du kommer inte att se ett öre från dessa pengarna, ta lärdom.

Ja, men när jag sa det till far så svarade han att det skiter jag i för det här är affärer. Han är snäll och tror att alla är likadana. Ärliga och försiktiga. Inte långfingrade och äckliga som deb här idioten. Jag fick en känsla av att de var zigenare, men visste inte då det bara var via telefonen och då hördes rösten. Jag såg ingen.
Citera
2013-12-09, 14:35
Medlem
Lite oklart, la ni två handpenningar? Du säger att din far la 2000 kr men att du sen kontaktade säljaren och la 3000 kr till? Förstår inte riktigt det där.

Jag tycker den här flickan som din far engagerade som ombud låter lätt suspekt. Om jag förstår det rätt åker hon iväg för att slutföra en affär men har inte tillräckligt med pengar med sig. Sen *lämnar* hon de pengar hon har till en komplett främling för att åka och hämta mer. Det låter helt vrickat. Så vrickat att jag skulle misstänka att det är hon som tagit pengarna. Att skylla på "ett gäng zigenare" låter lite väl praktiskt. Om dom nu var så "hotfulla", varför lämnade hon en bunt pengar till dem och åkte därifrån? Känns väldigt lurt.
Citera
2014-01-16, 19:15
Medlem
VARNING! Denna person, Tino "All*n" (Alv*ri) R*mona *hlgren är troligtvis en notorisk skojare. Under december 2013 lurade han fler personer genom bedrägeri på Blocket. (* = a)

Jag begriper inte att Blocket och liknande sajter inte kräver (eller åläggs) att säljarna ska ha en fastställd identitet med personnummer för att få göra affärer. Att säljarna ska tillåtas registrera hittepånamn och använda oregistrerade telefonnummer! Det står inte ens i Blockets regler att man måste registrera sanna personuppgifter.

Denne Tino har även kidnappat en annan oskyldig persons personuppgifter och utgett sig för att vara denne.

Tino har enligt bilregistret 43 fordon fast han lär väl inte ha dem parkerade utanför sitt hus och han har ingen registrerad näringsverksamhet heller ...

Skicka ett PM så kan vi nog sammanställa mer emot honom.
Senast redigerad av R-G-B 2014-01-16 kl. 19:34.
Citera
2014-01-16, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R-G-B
VARNING! Denna person, Tino "All*n" (Alv*ri) R*mona *hlgren är troligtvis en notorisk skojare. Under december 2013 lurade han fler personer genom bedrägeri på Blocket. (* = a)

Jag begriper inte att Blocket och liknande sajter inte kräver (eller åläggs) att säljarna ska ha en fastställd identitet med personnummer för att få göra affärer. Att säljarna ska tillåtas registrera hittepånamn och använda oregistrerade telefonnummer! Det står inte ens i Blockets regler att man måste registrera sanna personuppgifter.

Denne Tino har även kidnappat en annan oskyldig persons personuppgifter och utgett sig för att vara denne.

Tino har enligt bilregistret 43 fordon fast han lär väl inte ha dem parkerade utanför sitt hus och han har ingen registrerad näringsverksamhet heller ...

Skicka ett PM så kan vi nog sammanställa mer emot honom.

Jag har inte sagt nåt till min far om att jag lagt upp texten här och så, men tur i oturen är att du också har en del information som jag förstår. Vi kan höras av inom snar framtid.
Citera
2014-01-17, 00:06
Medlem
Dingo-Bads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av benafors
Jag har inte sagt nåt till min far om att jag lagt upp texten här och så, men tur i oturen är att du också har en del information som jag förstår. Vi kan höras av inom snar framtid.

Du vet väl att du är lika skyldig?
En person som har ingen konto hur frisk låter det?
Sen borde du veta att man får inte göra affärer med stora summor med kontanter.

Att tjejen lämnade pengarna hos zigenarna och gick för att hämta mer pengar låter jätte skumt, jag skulle inte ens lämna pengarna till min bror.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in