2013-12-08, 21:59
Medlem
Jag har lite svårt och förstå det här uttrycket med tanke på min bakgrund. Jag är nämligen född i ett land österut, och levde där fram tills att jag var 9 år gammal. Sedan flyttade jag hit till Sverige och har levt här i snart 19 år.

Min fråga är är jag uppväxt här i Sverige eller landet i öst?

Eller kan det vara så att jag är uppväxt i både länderna?

förklara detta utförligt för mig tack!
Citera
2013-12-08, 22:02
Medlem
Hegamons avatar
Du har en delad uppväxt.. .
Citera
2013-12-08, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Du har en delad uppväxt.. .

Är det för att jag har varit barn i både länderna?
Citera
2013-12-08, 22:10
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 567

Du kan approximativt se ordet uppväxt som den period varunder man är barn (med andra ord ens barndom). Det är väl helt logiskt att ens barndom kan ske på olika platser och att vistelsen på respektive plats är en del av ens uppväxt.
Citera
2013-12-08, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du kan approximativt se ordet uppväxt som den period varunder man är barn (med andra ord ens barndom). Det är väl helt logiskt att ens barndom kan ske på olika platser och att vistelsen på respektive plats är en del av ens uppväxt.

Bra förklaring, då var det som jag trodde från början, men jag var inte säker då
Citera
2013-12-09, 00:19
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
... Min fråga är är jag uppväxt här i Sverige eller landet i öst?

Eller kan det vara så att jag är uppväxt i både länderna? ...
Ja, det verkar särskilt motiverat om flyttningen skett före 12-årsåldern, dvs medan mottagligheten för det nya språket ännu är på topp.

Eftersom trådens titel är: Ordet "uppväxt" ...

Det finns egentligen två ord »uppväxt« – ett substantiv och ett adjektiv (verb i perfekt particip). En lite lustig sak är att adjektivet kan vara »uppväxt« eller »uppvuxen«. Det tycks något av en generationsfråga vilket man använder. En svensktalande person på 50+ kanske säger:
– Jag är uppvuxen i Tyskland. — bara ett exempel

– Jag hade min uppväxt i Tyskland.
Nu ser jag att adjektivet »uppväxt« är minst lika vanligt som »uppvuxen« i ledig text.
Citera
2013-12-09, 15:48
Medlem
Hegamons avatar
Citat:

Ja, men när jag tänker på det är det inte lätt. Det kan vara så att du är född i öst och haft mestadels av din uppväxt här. Jag mena att uppväxten börjar innan du når puberteten alltså ungdomstiden och framåt, vilken du genomlevt här. Knepigt....
Senast redigerad av Hegamon 2013-12-09 kl. 15:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in