• 1
  • 2
2016-01-28, 14:52
Bannlyst
Räknade ut nu att det skulle ta mindre än en fjärdedels sekund från spetsen av planet till längst bak.. så man lär väl inte hinna känna smällen antar jag :P
2016-02-13, 18:53
Medlem
Jag tro ni snackar skit att man inte känner nåt. Döda människor kan inte tala! De kan mycket väl känna enormt smärta vid kraschögonblicket!

Dessutom sker kraschen inte ögonblickligen. När planet träffar marken så kanske den träffar lite snett då deformeras flygplankroppen, delas itu och vissa delar kanske kastas upp i luften igen och rullar längs marken m.m. Dessa händelser absorberar rörelse energin. Planets hastigheten för alla passagerare gå inte ner till noll på ett ögonblick. Hjärnan kan mycket väl hinna registrera enormt smärta innan döden.
2016-02-13, 23:55
Medlem
Apologists avatar
Kan bara dra på egen erfarenhet.

1. Var i en flygplans situation där planet helt plötsligt började stört dyka. Ingen visst varför (det visade sig senare att vi inte hade gas tuber nog att andas på 10000meter). Men på 10minuter som följde trodde vi alla att vi skulle dö då gasmaskerna åkte ut också.
Det var inte som i filmerna med skrik o chock utan alla bara as garvade o tog foton o videos med mobilen.

2. Var i en bil "olycka" en gång. Och då gick de där 30 sekunderna som i "slow motion". De kändes som 2-3 minutrar o varje lilla rörelse var i slow motion kändes det som. Varje sekund tänkte jag flera saker. Tror slow motion upplevelsen kan hända i flygkrascher.
2016-02-19, 15:58
Medlem
Micawbers avatar
Jag hade en dröm, att jag skulle åka iväg med min mor. ungefär halvvägs genom flygturen så började planet tappa höjd & åka nedåt snabbare & snabbare. Alla runt om mig fick panik & började skrika "Vi kommer dö" vissa talade i tungor & vissa slet & rev sig blodiga av ångest.

Jag själv satt i drömmen helt lugnt kvar på min plats & tittade ut genom fönstret.
Då kände jag mor lägga sin hand på min, jag tittade på henne & hon grät i panik. Jag såg att hon var livrädd för att dö, jag såg hennes sorg över att våra liv skulle avslutas.

Jag minns att jag log och bara tittade på henne lugnt. Sedan sade jag till henne "Det är ok mamma, nu finner vi evig frid".

Hennes sorgsna ansikte byttes till ett förvirrat uttryck & hennes tårar slutade rinna. Sedan sade det Pang & jag vaknade upp. Jag tror man hinner höra pangen men inget mer än så, men som någon annan skrev kan jag tänka mig att många ombord på ett plan med krashkurs hinner dö av hjärtattack först. Det beror nog på hur pass rädd man är för att dö
2016-02-20, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenRovskagg
Visste inte riktigt var jag skulle lägga denna tråd men det är väl filosofi endå?

Läste lite om denna flygplans katastrof:
https://en.wikipedia.org/wiki/Swissair_Flight_111

Och där står detta:

Är 350g mycket? vet inte så mycket om sånt men hinner man känna nånting tror ni när flygplanet slår i marken/havet? tänkte typ om man uppleva själva smällen eller dör man direkt? svåra frågor men ja, vill ha svar endå..
Man svimmar vid 7-8 G och tror man kan överleva 100 g i tex en bilkrasch där det bara är under ett ögonblick. 350 är man nog död på direkten och kroppen mosas i millioner bitar innan signalen nått hjärnan.
Dödsångesten är nog det värsta innan man kraschar.
Gud vad hemskt egentligen, vill aldrig uppleva det där. Man vet ju att man ska dö
2020-12-08, 06:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
Kan bara dra på egen erfarenhet.

1. Var i en flygplans situation där planet helt plötsligt började stört dyka. Ingen visst varför (det visade sig senare att vi inte hade gas tuber nog att andas på 10000meter). Men på 10minuter som följde trodde vi alla att vi skulle dö då gasmaskerna åkte ut också.
Det var inte som i filmerna med skrik o chock utan alla bara as garvade o tog foton o videos med mobilen.

2. Var i en bil "olycka" en gång. Och då gick de där 30 sekunderna som i "slow motion". De kändes som 2-3 minutrar o varje lilla rörelse var i slow motion kändes det som. Varje sekund tänkte jag flera saker. Tror slow motion upplevelsen kan hända i flygkrascher.
Ni asgarvade fastän ni trodde ni skulle dö?🤔
2020-12-10, 22:25
Medlem
starke_adolfs avatar
Inte filosofi i dagens mening. Låset på.

/Moderator
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in