2017-12-28, 21:24
Medlem
Enzymes avatar
En gammal granne till mig bjöd alltid på denna dryck. Han var en sådan där härlig gringubbe som tyckte allt var bättre förr. Jag köper denna ibland och groggar med sockerdricka. Riktigt god gubbgrogg med fin eftersmak!
Citera
2017-12-28, 21:48
Medlem
felstavadds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enzyme
En gammal granne till mig bjöd alltid på denna dryck. Han var en sådan där härlig gringubbe som tyckte allt var bättre förr. Jag köper denna ibland och groggar med sockerdricka. Riktigt god gubbgrogg med fin eftersmak!

Tycker också den är god, min mormor och morfar hade den som ett billigt alternativ till Cognac när det skulle bjudas lite fint efter maten.
Själv har jag den till matlagning och till Guldkant (hälften-hälften blandat med punsh alt mer eller mindre av det ena beroende på hur söt man vill ha den) men tycker den funkar utmärkt att dricka rent.

Har för det mesta en liten flaska i sommarstugan ifall jag blir sugen, har druckit betydligt dyrare Cognacs som jag personligen tyckt smakat sämre, så jag håller med om att den är klart underskattad.

Päronsoda, sockerdricka och Trocadero, bra tips ska testa dem.
Citera
2017-12-28, 22:13
Medlem
PiusXIIIs avatar
Brukade kallas folkcognac.
Citera
2017-12-28, 22:24
Medlem
Carbuncles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Brukade kallas folkcognac.
Japp, och den ingick i kostcirkeln när vi hade spritrestriktioner i Sverige.
Citat:
Utöver detta krångel hittade någon på, att gäst på krog skulle förtära högst två snapsar á 5 cl styck, den tredje 5:an av ransonen måste tas ut i form av likör eller konjak eller något sånt. “Två vita och en brun”, var principen.

http://www.gitsolsson.se/Sagt%20av%2...e_i_hedeby.htm

Jag undrar om någon bartender idag vet vad "två vita och en brun" är.
Citera
2017-12-28, 23:16
Medlem
TilleyHats avatar
Eau-de-Vie är en cognacsliknande produkt och används i princip på samma sätt som en cognac, t.ex. som avec. Precis som med cognac finns det både bättre och sämre varianter men en bra eau-de-vie är absolut inte någon sunkprodukt. Jag personligen gillar att använda eau-de-vie i drinkar där man normalt använder cognac, exempelvis i Sidecar eller Champagne Cocktail.
Citera
2019-05-31, 23:13
Medlem
eremitkraftans avatar
Bump för Eau de Vie!

Dricker Grosshandlargrogg för fullt och det smakar mer än godkänt. Det dåliga ryktet som åtminstone fanns förr, förstår jag inte alls.
Citera
2019-05-31, 23:16
Medlem
Har druckit den i många äggtoddys!
Citera
2019-06-05, 22:49
Medlem
vidrikfittanens avatar
Eau de Vie och sodavatten brukar jag dricka. Rätt så stora groggar.
Citera
2019-06-06, 11:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vidrikfittanen
Eau de Vie och sodavatten brukar jag dricka. Rätt så stora groggar.

Klassisk grogg, kallad ”grosshandlare”.
I övrigt används Eau de Vie främst i matlagning som substitut för konjak.
Och i hovmästarkaffe.
Senast redigerad av cdec 2019-06-06 kl. 11:25.
Citera
2019-06-10, 10:27
Medlem
MaxWalters avatar
Jag brukar använda Eau de Vie när jag blandar den klassiska drinken ”Lumumba”.
Blanda spriten med en chokladdryck som t.ex. Pucko. En synnerligen smarrig grogg.
Citera
2019-06-10, 19:24
Medlem
Avsiktarens avatar
Drack en gång. Passar bra ren.
Citera
2019-09-09, 09:13
Medlem
rapiers avatar
Som någon skrivit tidigare, Systembolagets mest prisvärda produkt. Går väl så bra som en dyrare brandy eller cognac. Synd att den har lite skamfilat rykte hos en del.

Passar både att dricka ren som en avec eller blandat med sockerdricka i ett grogglas som en klassisk grogg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in