2013-12-06, 20:56
Medlem
Ja, kan ryska ubåtar passera Öresund lite när de vill eller har Sverige och Danmark kolla på allt som händer i sundet. Vad jag förstått passerar de inte "nedsänkta" utan visar alltså sig själva (och kanske också meddelar myndigheter och militär i Sverige och Danmark, eller?) när de i vanliga fall passerar (måste väl ske rätt ofta eller?)
Men skulle de kunna glida igenom om de ville? Och skulle de då kränka Sverige eller Danmarks gränser, för det är väl inte internationellt vatten i mitten?

EDIT:

Och vilket sund är det mest troligt att de skulle välja (i krig eller nåt) Stora Bält eller Öresund. Det är ju rätt tajt mellan Helsingborg Helsingör.
Senast redigerad av Shelby 2013-12-06 kl. 21:06.
Citera
2013-12-06, 20:58
Medlem
Tror de sker oftare än va vi tror (får reda på) tror dock Sverige vet mer än vad dom går ut med
Citera
2013-12-06, 21:01
Medlem
tzjs avatar
Med tanke på hur smalt Öresund är så har nog både Danmark och Sverige koll på varenda makrill som går igenom. Sedan så är det vad jag vet krav på att gå i ytvattensläge för ubåtar på den typen av vatten.
Citera
2013-12-06, 21:06
Medlem
Intressant fråga! Utan att veta exakt så skulle jag anta att det inte finns internationellt vatten mellan sve - dan öht så nog skulle det kränkas.
Citera
2013-12-06, 21:13
Medlem
Gorillabass avatar
Bottendjupet varierar mellan cirka 50 meter vid Ven (Landskronadjupet) och (vid större avstånd till närmaste kust > 1 nautisk mil ) 7–8 meter mellan Limhamn och Saltholm.

En del av sundets djuphavsränna är bara kring 10 m. vid Drogden/Limhamn-tröskeln. Fartyg med större djupgående än 9 meter kan inte komma längre än till Hamnarna i Köpenhamn eller Malmö. Verkligt djupgående fartyg, som exempelvis fullastade supertankers, är hänvisade till Stora Bält för passage in i eller ut ur Östersjön. Tror inte det skulle gå förbi mer än miniubåtar.
Citera
2013-12-06, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anvendare
Intressant fråga! Utan att veta exakt så skulle jag anta att det inte finns internationellt vatten mellan sve - dan öht så nog skulle det kränkas.

Öresund är internationellt vatten, detta gäller i princip alla liknande sund.
Citera
2013-12-06, 22:25
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Redan för flera decennier sedan hade både vi och Danmark gemensamma åtgärder för att bekämpa Warszawapaktens fartyg, inklusive ubåtar. Runt 1950 gjordes det upp planer på var respektive land skulle lägga ut minor i händelse av krig, och hur vi skulle sköta sambandet med varandra. Därefter lade både vi och de ut fasta minor som spärrade av Öresund på flera platser, men som snabbt skulle kompletteras med nyutlagda minor ifall det hettade till. På 1980-talet hade Sverige till och med planer på att lägga ut mineringar långt in på danskt territorialvatten (Flintrännan och Drogden utanför Limhamn), fortfarande naturligtvis med danskt godkännande.

I slutet av 1980-talet gjorde man upp planerna för magnetslingor för att detektera ubåtar, även de överlappade varandra i mitten. Tydligen lades de svenska magnetslingorna ned på 1990-talet, jag vet inte ifall det finns några aktiva idag.

Källa: "Den dolda alliansen" av Mikael Holmström.
Citera
2013-12-06, 22:27
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jedis
Öresund är internationellt vatten, detta gäller i princip alla liknande sund.
Inte alls.
Däremot får alla fartyg som vill passera Öresund utan att behöva be om tillstånd. Ubåtar måste passera i ytläge, enligt reglerna.
Citera
2013-12-06, 22:27
Medlem
Melange5738s avatar
Små dieselubåtar kan nog passera obemärkt, men atomubåtar? Ingen expert men läst tillräckligt mycket Tom Clancy för att fatta att det skulle vara svårt i början av 1980-talet och satelliterna har blivit bättre.
Citera
2013-12-06, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwing Duck
Inte alls.
Däremot får alla fartyg som vill passera Öresund utan att behöva be om tillstånd. Ubåtar måste passera i ytläge, enligt reglerna.

Samtliga tre danska sund (Öresund, Lilla och Stora bält) är internationella passager sedan Öresundstullen avskaffades 1857. Ubåtar får passera i undervattensläge om de så önskar.
Citera
2013-12-07, 06:02
Moderator
T-80Us avatar
Här t.ex.

http://www.sydsvenskan.se/malmo/rysk-ubat-dok-upp-i-sundet/

Jag vet inte om det finns någon regel skriven i sten att de måste gå i övervattensläge, men det tillhör nog god sed att göra det, när man är såpass nära andra länders territorium.

Jag vet inte om det vore möjligt att gå i U-läge några längre sträckor i Öresund dessutom, som tidigare diskuterats här i tråden så är det ju inte särskilt djupt rent generellt.
Citera
2013-12-07, 06:19
Medlem
bax88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jedis
Samtliga tre danska sund (Öresund, Lilla och Stora bält) är internationella passager sedan Öresundstullen avskaffades 1857. Ubåtar får passera i undervattensläge om de så önskar.

Nej

http://sv.wikipedia.org/wiki/Oskadlig_genomfart
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här