2013-12-06, 20:16
Medlem
Tja fbare!

Jag har börjat på ett nytt jobb som jag har varit på i ca två veckor. Jag brukar inte vara den som är den men jag har en "grej" för en av våra receptionister.

Det är självklart inte en superbra idé att stöta på folk på jobbet, speciellt receptionister vars jobb är att le och vara allmänt trevliga och hjälpsamma.

Min fråga är, vad är bästa vägen framåt? Ska man skita i det p.g.a. risken att det blir akward som fan på jobbet?

Borde jag försöka bli lite vän med henne för att känna in läget?

Hur inleder man något överhuvudtaget i en sån situation? Jag suger på random kallprat mitt på ljusa dan. Det går bra med killar, men när det är en tjej vet jag inte vad jag ska säga alls.

Jag var förbi kaffemaskinen idag och skulle ta mig en kopp medan hon var där och gjorde iordning lite på borden o grejer. Tänkte att det var ett perfekt läge att småprata lite men allt jag kom på att säga var idiotgrejer. T.ex. "ööhmm, va bra du plockar". "Vilket ruskigt väder det är ute". "Är det kul att vara receptionist?" - Ni fattar. Kunde lika gärna bajsat på golvet och gjort samma intryck. Needless to say, jag tog kaffet och gick, sa inte ett knyst.

Några förslag?
Citera
2013-12-06, 20:44
Medlem
Zidonias avatar
Jag ser inget fel i att prata om vädret inledningsvis. Annars kan du väl prata och fråga om arbetplatsen eftersom du är ny där.Fråga hur länge hon jobbat där och såna kallpratsgrejer kanske.. tycker hon att du verkar trevlig kommer det nog rulla på i konversationen sen. Och inte glömma att alltid säga hej såklart, på morgonen när du kommer in och på eftermiddagen när du går. Lycka till!
Citera
2013-12-06, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zidonia
Jag ser inget fel i att prata om vädret inledningsvis. Annars kan du väl prata och fråga om arbetplatsen eftersom du är ny där.Fråga hur länge hon jobbat där och såna kallpratsgrejer kanske.. tycker hon att du verkar trevlig kommer det nog rulla på i konversationen sen. Och inte glömma att alltid säga hej såklart, på morgonen när du kommer in och på eftermiddagen när du går. Lycka till!

Fast det är väl just sånt snack som suger. Vad ska jag fråga om arbetsplatsen liksom, hur många toaletter det finns?
Citera
2013-12-06, 21:09
Medlem
Zidonias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whateva
Fast det är väl just sånt snack som suger. Vad ska jag fråga om arbetsplatsen liksom, hur många toaletter det finns?

Jo visst men vad annars? Ni känner ju inte varann ännu, då finns det inget annat alternativ än att prata om neutrala grejer för att få igång ett samtal. För det är ju det du vill eller hur ? Tråkigt visst, men nödvändigt om du inte vill framstå som konstig.
Citera
2013-12-06, 21:11
Medlem
Trakigtaliass avatar
Har själv arbetat som receptionist men låg aldrig med någon kollega förrän efter jag slutat. Det kan lätt bli jobbigt och behöva träffa människan flera gånger dagligen och dessutom hälsa och vara trevlig. Lite action på jobbet är ju trevligt så länge det går bra, men sen då? Börja med något vänskapligt.
Citera
2013-12-06, 21:12
Medlem
VelvetReds avatar
Citat:
Tja fbare!

Jag har börjat på ett nytt jobb som jag har varit på i ca två veckor. Jag brukar inte vara den som är den men jag har en "grej" för en av våra receptionister.

Det är självklart inte en superbra idé att stöta på folk på jobbet, speciellt receptionister vars jobb är att le och vara allmänt trevliga och hjälpsamma.

Min fråga är, vad är bästa vägen framåt? Ska man skita i det p.g.a. risken att det blir akward som fan på jobbet?

Borde jag försöka bli lite vän med henne för att känna in läget?

Hur inleder man något överhuvudtaget i en sån situation? Jag suger på random kallprat mitt på ljusa dan. Det går bra med killar, men när det är en tjej vet jag inte vad jag ska säga alls.

Jag var förbi kaffemaskinen idag och skulle ta mig en kopp medan hon var där och gjorde iordning lite på borden o grejer. Tänkte att det var ett perfekt läge att småprata lite men allt jag kom på att säga var idiotgrejer. T.ex. "ööhmm, va bra du plockar". "Vilket ruskigt väder det är ute". "Är det kul att vara receptionist?" - Ni fattar. Kunde lika gärna bajsat på golvet och gjort samma intryck. Needless to say, jag tog kaffet och gick, sa inte ett knyst.

Några förslag?

Försök få över henne på ett mindre proffesionellt plan. Snacka om vardagen hemma. Fråga vad hon skall göra för kul i helgen eller vilka serier hon gillar, på ett snyggt sätt. Du måste få henne ur sin roll så att säga.
Citera
2013-12-06, 21:13
Medlem
Zidonias avatar
Förresten finns det ju andra saker än toaletterna man kan prata om ang arbetsplatsen…
Citera
2013-12-06, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trakigtalias
Har själv arbetat som receptionist men låg aldrig med någon kollega förrän efter jag slutat. Det kan lätt bli jobbigt och behöva träffa människan flera gånger dagligen och dessutom hälsa och vara trevlig. Lite action på jobbet är ju trevligt så länge det går bra, men sen då? Börja med något vänskapligt.

Jo det är ju det som är problemet. Att det kan sluta akward.

Upplevde du att många stötte på dig på jobbet när du var receptionist?
Citera
2013-12-06, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zidonia
Förresten finns det ju andra saker än toaletterna man kan prata om ang arbetsplatsen…

Som vadå? Bullerfönster?
Citera
2013-12-06, 22:17
Medlem
WinstonO'Boogies avatar
"Bajsa inte där du äter" är ett bra uttryck
Citera
2013-12-06, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WinstonO'Boogie
"Bajsa inte där du äter" är ett bra uttryck

Det är ett bra uttryck för folk som bajsar där de äter. Denna tråd handlar om helt andra saker.
Citera
2013-12-06, 22:58
Medlem
Trakigtaliass avatar
Citat:
Jo det är ju det som är problemet. Att det kan sluta akward.

Upplevde du att många stötte på dig på jobbet när du var receptionist?

Ja, haha, hela tiden. Kan bli besvärligt i längden. Bättre att börja med att vara trevlig mot receptionisten. Typ extra snäll ibland. Kan man komma långt med

Citat:
Det är ett bra uttryck för folk som bajsar där de äter. Denna tråd handlar om helt andra saker.

"Dont dip your pen in company ink" osv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in