2013-12-06, 00:09
Medlem
Så som rubriken lyder så tänkte jag å tjej att i slutet av en större resa som avslutas i Sydamerika att istället för ta flyget hem lägga på lite på flygbiljetterna och köpa en enkel segel båt.

Har någon några erfarenheter utan vetta?

Jag tänkte dra hela historien för det är en del saker ja behöver lite hjälp med

Fick iden om att segla över Atlanten för några år sen men blev aldrig något av det, men när en resa nu blev spikad så började gnistan brinna. Pratade om detta med tjej som i sin tur hittat en bok till mig som heter "alla sa vi skulle dö" en bok om 4 svenskar helt utan segelkunskaper seglade jorden runt i två år, och jag blev helt såld!
Tanken är att i slutet av vår resa ska vi resa runt i Sydamerika och då tänkte ja att det passar ju lägligt att istället för att pröjsa ca 12k för biljetterna hem så lägger man på det dubbla så fixar men en båt och seglar hem (pengarna finns även om det blir dyrare, det är inte det som är problemet).
Men ja har hittat en sida där man köper begagnade båtar från Florida och priserna för en stor fin segelbåt ligger på ca 5k dollar. Eller skall man kolla i Trinidad? Har hört att många jänkare har sina båtar där eftersom det skall ligga utanför orkan området enligt deras försäkringsbolag, stämmer detta och i så fall kan man köpa segel där då? Ni som tror att det inte går för så lite kan ja säga att ja är övertygad att det går då folk har fan seglat över i typ optimist jollar :P
Vi hade tänkt att hitta två till att segla med oss, antingen som flyger till hos från Sverige. Eller om man finner två på resans gång.

Men så då till den första frågan, hur är det att importera segelbåt från USA och sen segla hem med det? Ska ja köpa den där å försäkra den där eller skrivs exportpapperna direkt? Någon som har erfarenhet? Även vad kostnaderna kan tänkas bli? Om man bortser från inköpet.

Sen är ju frågan om vägen hem, tanken är att utgå från Trinidad och hem. Men hur är vindar och när skall man planera att åka för att få så bra väder som möjligt? Behöver man någon skeppar utbildning för att få gå i kievkanalen?

För en sida ja läst in mig lite på menar på att man klarar att segla med enkel liten båt utan större avancerade utrustningar vilket vi också tänkte göra, men finns det något man bör tänka på eller verkligen MÅSTE ha på båten?

Vore väldigt tacksam för hjälpande svar och inte gnällisar som säger att det inte går bara för dom inte vågar prova själva!
Citera
2013-12-06, 00:24
Medlem
curiamobiliums avatar
har inget att komma med egentligen mer än att min svåger gjort samma sak flera gånger.
Det svar du kan få här är väl kontakter för att få mer tips.

Mitt råd bara så där i all välmening, och efter vad jag förstått av svågern, är att du har på fötterna vad gäller
- båtens kapacitet
- när du skall åka (vindar, väder etc)
- rutten
- båtens värde - välj en båt som man känner till här i S och som har ett riktpris

So, good luck med detta ditt store äventyr och riskera inte livet i alla fall för dig och din käresta
Citera
2013-12-06, 00:39
Medlem
Cornholio.s avatar
Gratulerar till ditt första inlägg!

Om jag förstår tråden rätt så har du inga kunskaper inom segling?
Citera
2013-12-06, 01:32
Medlem
Om du kollar årstidsvindar - så kan man enkelt dra från caribien till Europa - utan att kunna ett skit.

Tips: Passadvind Golfström
Citera
2013-12-06, 08:16
Medlem
Oddballs avatar
Helt plötsligt kändes en resa ToR Norrköping - S:t Petersburg i en liten ranglig HT-båt ganska så odramatisk och ospännande.
Citera
2013-12-06, 08:46
Medlem
batiktrojas avatar
Se upp för monstervågor bara.
Citera
2013-12-06, 11:28
Medlem
Till curiamobilium, nu vet ja inte hur man quotar här. Men tack för tipsen men är i dom barnorna ja tänker att ja behöver svaren. Men det sista du skrev ska ja ta vara på, inget ja tänkt på att jämföra!

Till Cornholio. Nja, gick på segel skola när ja va liten. sen har ja kitesurfat lite också. Men klarar 4 ungdomar det i boken ja läser klarar jag det med MEN jag skall köpa en mindre billig segelbåt i sommar för att lära upp mig grunderna, vill inte utsätta mig för onödig fara!

Till Out4glory, Jo har också förstått att det ska vara "enkelt" Men var finner ja sidor med denna infon om väder?

Oddball - Den resan är väl fan inte odramatisk! allt är vad man gör det till! Sen att ja är tillräckligt dum i huvudet att ta mig över Atlanten mer eller mindre oerfaren ligger i min natur
Citera
2013-12-06, 20:28
Medlem
Vad gäller de som seglade jorden runt och sedan skrev boken "Alla sa vi skulle dö" har jag, från en källa jag bedömer som insatt i ärendet hört att de iofs tog sig jorden runt. Men att de inte _seglat_ fullt så långt som de gärna ger sken av. Tydligen skall rutten de tagit vara helt ologisk om man går för segel, men tämligen logisk om man går för motor. Välj själv vad du vill tro.

Vad gäller själva seglandet tror jag det är det minsta av dina problem. Det finns sådant som kommer att visa sig vara mycket svårare: hur hanterar man det faktum att två till fyra personer har en golvyta stor som ett litet badrum att dela på, 24 timmar om dygnet i flera veckor? Jag hade inte tagit med mig någon ombord på redan över Atlanten med mindre att jag seglat med personen/-rna i minst en vecka innan, så vi kan få lite känsla för varandra. Känns det bra för alla inblandade så kan de utomstående få följa med, inte annars.

Vad gäller att komma över Atlanten så behöver ni mer eller mindre "bara" ta Golfströmmen över. Jag har hört/läst någonstans att den kan ge upp till fyra knops extra fart, vilket inte är att förakta på en så lång etapp. Det skadar förstås inte att kunna segla, men i värsta fall skulle ni kunna driva över med strömmen, och bara börja segla när ni närmar er Irland.

Vad gäller att importera båtar till Sverige kan du nog fråga tullen. Och du kan nog få vettiga svar från amerikanska tullen om deras exportregler.
Citera
2013-12-07, 03:23
Medlem
Seglingen från öst till väst går på en mycket sydligare rutt än återresan. Västerut, då följer du ett pasadvindsstråk som på tre, kanske fyra veckor tar dig från Kanarieöarna till - tja förslagsvis - S:t Lucia eller Bahamas i Västindien. Du kan räkna med fin undanvind i stor sett hela tiden.

Återresan brukar gå på en mycket nordligare rutt. En vanlig väg är S:t Lucia/Bahamas - Bermuda - Azorerna - Engelska kanalen. Under den resan får du räkna med såväl stråk av vindstilla som motvind och mycket hårt väder. I bägge fallen måste du kunna navigera - d v s veta var du befinner dig, vart du är på väg och var du har hamnat när du får land i sikte.

Jag har invändningar mot din kalkyl för båtköpet. Sluta med att dilla om "K" och dollar etc. Snacka klarspråk - åtminstone till dig själv. En bra båt för detta projekt kan kost minst 300 000 kr, plus minst 100 000 för utrustning, proviant och diverse omkostnader. Du tänker satsa biljettpengarna 12 000 kr plus lite mer - vad det nu var.

Jag tycker det stinker omnipotent dröm om ditt projekt. Men gör det gärna om 5-10 år efter det att du har skramlat ihop pengar till en bra atlantutrustad båt. Det finns massor att välja på, nya och begagnade.

Under tiden kan du hämta inspiration genom att Googla Nils Göran Bennich Björkman, han seglade iväg 1990 i en kryssarkanot som han själv snickrat ihop av plywood. Båten var ca 6-7 meter lång (har Glömt exakt m), hade två ostagade master och saknade ståhöjd inombords. Han var ute i närmare tjugo år och kom nästan runt jorden.
Senast redigerad av HgF 2013-12-07 kl. 03:33.
Citera
2013-12-07, 04:02
Medlem
fraess avatar
kievkanalen???
Citera
2013-12-07, 10:12
Medlem
rogerks avatar
Saker som är bra att ha

Radarvarnare/AIS-mottagare
Nödsatelitsändare
Livflotte

Hur mkt det kan tänkas kosta? kanske 100.000 kr

Ja det finns folk som har seglat med båt för 10.000 kr över Atlanten.
Citera
2013-12-07, 11:43
Medlem
Här är en go gubbe som jag träffade på båtmässan i Göteborg för några år sedan:
http://www.yrvind.com/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto