2013-12-05, 21:09
Medlem
SoofieDs avatar
Hallå alla,

Jag beställde kläder från Nelly den 22 november och den 26 november fick jag ett mail ifrån dom där det stod "Din order behandlas på vårt lager och kommer att levereras till dig inom kort." Har fortfarande inte fått något paket än...

När jag spårar paketet står det "Beräknad leverans:
Till:21216
Tidigast 27 nov
26 nov kl 04:50
Edi-kund Varubrev, EDI-info från kund"

På deras hemsida står det att Posten haft driftstörningar mellan denna period och därför kan leveranser bli försenad men nu borde paketet kommit!

Jag har inte fått någon information att det skulle ha skickats tillbaka till Nelly och Nelly kan inte göra något. Enligt Nelly bör paketet skickas till min folkboföringsadress pga mitt valda betalningssätt och jag har även eftersändning eftersom jag nyss flyttat till Malmö.

Kan tillägga att min adress blev fel när jag la beställningen.. Adressen är min gamla i en annan ort men postnumret är rätt i min nuvarande stad där jag är folkboförd.
Har även mailat posten och berättat att mitt paket inte kommit fram.

Vad tror ni? Kan mitt paket komma fram eller är det hopplöst att hoppas på det? Kan jag gå till mitt postombud med kolli-nr + legg och fråga ifall dom fått in det även om jag inte fått SMS avi eller inte står något i spårningen att det kommit fram..
2013-12-05, 21:20
Medlem
Är detta verkligen en juridikfråga?
2013-12-05, 21:42
Medlem
SoofieDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peanjo

Kanske ligger i fel tråd men eftersom en liknade fråga låg i detta forum så jag chansade att lägga tråden här
2013-12-05, 21:53
Medlem
..FAN..s avatar
Är enda händelsen "Edi-kund Varubrev, EDI-info från kund"? Borde även finnas händelser om att posten har mottagit ditt paket. Men kan ju ha någonting med driftstörningarna att göra.

Eftersom postnumret är rätt borde paketet ha kommit till rätt stad och distrikt. Men eftersom posten inte vet på vilken adress du bor på har nog paketet blivit returnerat till Nelly (eller till din gamla adress, om du angivet den 'gamla' orten med det nya postnumret).

Ligger mest troligt inte hos postombudet, borde stå i tracking-infon om så var fallet.
Senast redigerad av ..FAN.. 2013-12-05 kl. 21:56.
2013-12-05, 22:15
Medlem
miikoss avatar
Meddela Nelly att försändelsen inte har kommit.

Troligvist så skickar de om eller häver köpet.

Varubrev är inget man kan spåra direkt, utan det registreras enbart vid inlämning, samt vid avisering om brevet ej fick plats i brevlådan.

De ska även eftersändas om man har köpt den tjänsten.

Det går att ta med numret och be de vid serviceombudet kolla i datorn. Id-kort behövs ej, då varubrev inte är försäkrade.
Senast redigerad av miikos 2013-12-05 kl. 22:22.
2013-12-05, 22:38
Moderator
Unitys avatar
Varubrev levereras i din brevlåda, det är bara om det är för stort som det hamnar hos ditt Posten-ombud. Varubrev har väldigt begränsad spårning, om inte du kan få fram var brevet är kan inte ditt Posten-ombud göra det heller.

Om du har valt betalningssättet faktura (vilket jag tolkade det som att du hade gjort) skickar postorderföretag enbart till din folkbokföringsadress, alltså borde försändelsen ha kommit rätt hur du än gjorde.

Enligt lag måste postorderföretag stå för transportrisken fram tills dess att du har fått varan, kommer den bort i posten är det alltså deras ansvar att se till att du får varan (skicka ny) eller pengarna tillbaka.

Kontakta avsändaren och berätta att du inte har fått din order. De får då göra en reklamation hos Posten så får de leta efter brevet, ibland vill de vänta ett tag för att se om det dyker upp i någon ände.

Sammanfattning: Berätta för Nelly att du inte har fått din beställning och låt dem lösa problemet.

Edit: Där ser man, miikos sa samma sak fast snabbare.
2013-12-06, 00:17
Medlem
SoofieDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ..FAN..
Är enda händelsen "Edi-kund Varubrev, EDI-info från kund"? Borde även finnas händelser om att posten har mottagit ditt paket. Men kan ju ha någonting med driftstörningarna att göra.

Eftersom postnumret är rätt borde paketet ha kommit till rätt stad och distrikt. Men eftersom posten inte vet på vilken adress du bor på har nog paketet blivit returnerat till Nelly (eller till din gamla adress, om du angivet den 'gamla' orten med det nya postnumret).

Ligger mest troligt inte hos postombudet, borde stå i tracking-infon om så var fallet.

Ja det är den enda som står som händelse.. Det borde komma fram rätt eftersom det står "Till:21216" men man vet aldrig med posten :/ har bett killen som hyr min gamla lägenhet hålla utkik efter paket!
2013-12-06, 00:18
Medlem
SoofieDs avatar
Tack för alla svar Jag får höra av mig till Nelly ännu en gång och se vad som händer och fortsätta hoppas att det kommer till rätt adress!
2013-12-06, 09:20
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peanjo
Inte såvitt framkommit hittills. Och eftersom detta är Juridik och inte Postens kundtjänst, så...

Juridik -> Stadsplanering, infrastruktur och arkitektur

/Mod
2013-12-15, 19:38
Medlem
LågOchLångsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon Blixt
Inte såvitt framkommit hittills. Och eftersom detta är Juridik och inte Postens kundtjänst, så...

Juridik -> Stadsplanering, infrastruktur och arkitektur

/Mod

Lär dig söka för fan! Den stora tråden om posten,brev och andra fraktsätt

/mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in