2013-12-05, 10:56
Medlem
Idag har jag sovit 12 timmar och kände mig ordentligt utvilad. Jag steg upp och gjorde en rejäl frukost. Risgrynsgröt med russin och mjölk i. Åt sedan en stor banan och drack vatten. Därefter begav jag mig till gymmet och jag hann knappt börja förrän jag kände mig yr/svimfärdig så jag avbröt halvvägs.

Vad beror detta på? Jag har sovit, ätit och druckit ordentligt. Däremot har jag varit utan aspartam i minst 15 timmar. Jag dricker alltid Pepsi-max och brukar aldrig vara utan det något länge.

Så jag kom fram till att det måste vara aspartamet som är boven i dramat. Hur kan detta komma sig? Jag blev jävligt orolig iaf och kändes nästan som jag höll på att dö på gymmet. Frågan är om man inte borde sluta helt med aspartamskiten när kroppen reagerar såhär? Läst någonstans om att det kan ge blodcancer också. Dock så verkar det bara gälla intag av stora mängder.

Vad tror ni?
Citera
2013-12-05, 10:58
Medlem
Adversariuss avatar
Ledtråd: koffein.
Citera
2013-12-05, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adversarius
Ledtråd: koffein.

Visst kan det vara så, men du tror inte aspartamet är lika skyldig i detta fall?

edit: farsan min som dricker kaffe regelbundet har aldrig varit med om något liknande som i mitt fall när han varit utan kaffe ett längre tag.
Senast redigerad av Robeloto 2013-12-05 kl. 11:07.
Citera
2013-12-05, 11:07
Medlem
Adversariuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robeloto
Visst kan det vara så, men du tror inte aspartamet är lika skyldig i detta fall?
Varför skulle det vara det? Dricker man mycket koffein så blir man beroende, och slutar man så får man diverse symptom. Jag dricker själv Pepsi Max dagligen och blir seg och jävlig om jag inte gör det. Aspartam är ett sötningsmedel och koffein är en centralstimulerande drog, varför skulle sötningsmedlet vara boven? Konstig slutledningsförmåga.
Citera
2013-12-05, 11:08
Medlem
Adversariuss avatar
Citat:
farsan min som dricker kaffe regelbundet har aldrig varit med om något liknande som i mitt fall när han varit utan kaffe ett längre tag.
Och? Människor är olika och reagerar olika på substanser/avsaknaden av dessa.

Förresten: hur vet du att dina symptom är bundna till just Pepsi-intaget och inte till någon annan faktor?
Citera
2013-12-05, 11:08
Medlem
Citat:
Varför skulle det vara det? Dricker man mycket koffein så blir man beroende, och slutar man så får man diverse symptom. Jag dricker själv Pepsi Max dagligen och blir seg och jävlig om jag inte gör det. Aspartam är ett sötningsmedel och koffein är en centralstimulerande drog, varför skulle sötningsmedlet vara boven? Konstig slutledningsförmåga.

Läs min edit.

Citat:
Och? Människor är olika och reagerar olika på substanser/avsaknaden av dessa.

Källa på detta?
Citera
2013-12-05, 11:09
Bannlyst
Citat:
Idag har jag sovit 12 timmar och kände mig ordentligt utvilad. Jag steg upp och gjorde en rejäl frukost. Risgrynsgröt med russin och mjölk i. Åt sedan en stor banan och drack vatten. Därefter begav jag mig till gymmet och jag hann knappt börja förrän jag kände mig yr/svimfärdig så jag avbröt halvvägs.

Vad beror detta på? Jag har sovit, ätit och druckit ordentligt. Däremot har jag varit utan aspartam i minst 15 timmar. Jag dricker alltid Pepsi-max och brukar aldrig vara utan det något länge.

Så jag kom fram till att det måste vara aspartamet som är boven i dramat. Hur kan detta komma sig? Jag blev jävligt orolig iaf och kändes nästan som jag höll på att dö på gymmet. Frågan är om man inte borde sluta helt med aspartamskiten när kroppen reagerar såhär? Läst någonstans om att det kan ge blodcancer också. Dock så verkar det bara gälla intag av stora mängder.

Vad tror ni?
Aspartam binder sig till fett, om man går ner snabbt kan man bli aspartamförgiftad folk har dött av det. Hur mycket väger du och hur snabbt har du gått ner samt hur länge har du druckit aspartamdrycker?
VIKTIGT.

EDIT: Aspartam förgiftning symptom:
Urininkontinens
Förvirring
Humörsvängningar
Minnesförlust
Kramper
Yrsel
Ångest
Depression
Retlighet
Diarré
Hjärtklappning - Hjärta
Huvudvärk
Viktförändringar
Torrhet - Ögon

(observera detta är en akut förgiftning, det räcker med att du har 1-4 av symptomen)
Senast redigerad av 1love 2013-12-05 kl. 11:12.
Citera
2013-12-05, 11:09
Medlem
svart-rullstols avatar
Vet inte om det är just aspartamets fel, men annars kan du ju sluta dricka den skiten ändå med tanke på vilka hälsorisker som finns.
Citera
2013-12-05, 11:10
Medlem
Adversariuss avatar
Citat:
Källa på detta?
...behöver du källa på att jordens sju miljarder människor inte reagerar exakt likadant vid intag av diverse droger/substanser och vid abstinens från dessa?
Citera
2013-12-05, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1love
Aspartam binder sig till fett, om man går ner snabbt kan man bli aspartamförgiftad folk har dött av det. Hur mycket väger du och hur snabbt har du gått ner samt hur länge har du druckit aspartamdrycker?

Jag väger cirka 76 och pendlar emellan 74-76 så kan ju inte säga att jag gått ner snabbt i vikt.

Citat:
Ursprungligen postat av svart-rullstol
Vet inte om det är just aspartamets fel, men annars kan du ju sluta dricka den skiten ändå med tanke på vilka hälsorisker som finns.

Vet ej heller riktigt. Visst har man druckit kaffe mycket tidigare och slutat, men aldrig blivit så yr och svimfärdig som jag blev idag. Sedan jag började med pepsi-max har jag aldrig haft något uppehåll förräns nu. Därför jag tror det är aspartamet och inte koffeinet.
Citera
2013-12-05, 11:13
Medlem
Citat:
...behöver du källa på att jordens sju miljarder människor inte reagerar exakt likadant vid intag av diverse droger/substanser och vid abstinens från dessa?

Jag tror fortfarande det är aspartamet och inte koffeinet. Har du några bevis på att det inte är så?

edit: sorry för dubbelpost.

Citat:
Ursprungligen postat av 1love
EDIT: Aspartam förgiftning symptom:
Urininkontinens
Förvirring
Humörsvängningar
Minnesförlust
Kramper
Yrsel
Ångest
Depression
Retlighet
Diarré
Hjärtklappning - Hjärta
Huvudvärk
Viktförändringar
Torrhet - Ögon

(observera detta är en akut förgiftning, det räcker med att du har 1-4 av symptomen)

Blir lite rädd faktiskt. Jag har ungefär 8 av dessa symptom just nu.
Senast redigerad av Robeloto 2013-12-05 kl. 11:15.
Citera
2013-12-05, 11:13
Bannlyst
Citat:
Jag väger cirka 76 och pendlar emellan 74-76 så kan ju inte säga att jag gått ner snabbt i vikt.

Vet ej heller riktigt. Visst har man druckit kaffe mycket tidigare och slutat, men aldrig blivit så yr och svimfärdig som jag blev idag. Sedan jag började med pepsi-max har jag aldrig haft något uppehåll förräns nu. Därför jag tror det är aspartamet och inte koffeinet.
Se min edit.

Om du gått ner 2 kilo snabbt kan du få milda symptom.

dom som dött har rasat 10-25kg så det e ju lugnt för din del.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in