2012-07-22, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaix
Någon som vet schemat för systemvetenskap? Funkar ju inte att söka på den.. Hemsidan består ju bara av trams.

Schemat är nog inte klart för särskilt många program/kurser än (mitt är inte heller uppe). Det brukar dyka upp närmare terminsstarten.
Citera
2012-07-23, 02:05
Medlem
Kaixs avatar
Någon som kan berätta lite mer om själva nollningen? Är det egen alkohol som gäller? Någon speciell klädsel etc.

Drygt en månad kvar! NU TAGGAR VI
Citera
2012-07-23, 11:34
Medlem
Citat:
Någon som kan berätta lite mer om själva nollningen? Är det egen alkohol som gäller? Någon speciell klädsel etc.

Varje sektion i Örebros studentkår ansvarar för respektive nollning. Beroende på vad för program eller kurs du ska läsa så tillhör du en viss sektion. Även universitetet har en slags nollning och om jag fattat det rätt så kombinerar man aktiviteter från både universitet och studentkåren. Kolla på studentkårens hemsida - http://orebrostudentkar.se/ - för att hitta din sektion och deras hemsida, för där har de ett schema för introduktionsveckorna (dvs nollningen). Där står varje aktivitet listad och det står vad man behöver ha med sig, vad man ska ha på sig och vart man ska samlas.

Två till nyttiga länkar angående välkomstdag och introduktion på Örebro Universitet: http://www.oru.se/Utbildning/Blivande-student/Valkommen-ny-student/valkommen-ny-student/Valkomstdag-med-registrering/
http://www.oru.se/Utbildning/Blivande-student/Valkommen-ny-student/valkommen-ny-student/Sveriges-basta-introduktion/

Ursäkta för ett lite rörigt inlägg, men hoppas det är till någon hjälp

EDIT: Självklart måste man gå med i studentkåren också för att vara med i en sektion. Studentkåren har en massa nyttig information på sin hemsida som är värd att läsa angående hela rubbet så ta dig tid
Senast redigerad av Sockerrr 2012-07-23 kl. 11:37.
Citera
2012-07-23, 12:58
Medlem
LuktSuddiGums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuktSuddiGum
Någon som vet om det kommer komma ut fler lägenheter efter helgen?
Bump
Citera
2012-07-23, 13:09
Medlem
Citat:

Har varit både fadder och nolla så kan ge dig lite input:

Nollningen håller på i ca 3-4 veckor med en avslutande "Sittning" (Gasquen). Till Gasquen krävs mörk kostym om du är kille och finare mörk klänning som tjej. Klassisk finsittning.
Förutom dom kläderna så är det även en del temafester, som tas olika seriöst inom olika sektioner/grupper. Till dessa hör bland annat: Piratfest, Färgfest (där man klär sig i sektionens färger, Blått för handels (om jag inte missminner mig så skulle du plugga systemvetenskap som ingår i handels)), collegefest (converse, kavaj med emblem, rugbytröja, keps.. etc).
Alkohol tar du med själv, men du kommer bli bjuden på en del också av sektionen (fulvin). Faddrarna brukar även vara ganska hyggliga med att skänka shots på förfester men det är inget du kan räkna med.

Nollningen ser ut (ungefär) såhär:

Måndagar: Chill aktivitet, typ brännboll
Tisdagar: Förfest + utgång på satin
Onsdagar: Förfest + utgång på kåren/Strömpis
Torsdagar: också något chill
Fredag: Temafest med förfest + utgång på kåren/strömpis
Lördag: Temafest med förfest + utgång på kåren/frimis/satin
Söndag: kolla på film på universitet (i princip no show på denna aktivitet då folk vanligtvis behöver återhämta sig hemma).

Det är även som ett tidigare svar sa en hel del grejer som alla gör, typ som Örebrodagen (där man tävlar i utvalda sektionslag), nån Sesamfighten (nollningsgrupper som gör massa tävlingar och vinner ett flak öl) m.m.

Jag blev personligen förvånad över hur mycket det var under nollningen, då jag trodde att Örebro skulle vara lite mysigare/inte lika aktiva som polare man hört i t.ex. Linköping, men jag upplevde det som att jag krökade betydligt oftare än mina vänner under nollningen.

Det blir givetvis lite vad man gör det till, och jag skippade en eller två dagar varje vecka för att orka med, man har ju skola under tiden med.
Citera
2012-07-23, 13:16
Medlem
Citat:
Någon som vet schemat för systemvetenskap? Funkar ju inte att söka på den.. Hemsidan består ju bara av trams.

Jag har inget exakt schema men jag plugga kursen i våras och då såg det ut som följer:

4 delkurser.
Första är en introduktion till Systemvetenskap som tar upp mycket organisatoriskt och även lite om vad datatyper är m.m. Denna delkurs består bara av föreläsningar, ca 1 om dagen. Vi hade oftast den föreläsningen 10:15 - 12:00 men även 8:15 - 10:15 ibland.

Man gör även ett grupparbete (mindre seriöst) som redovisas och lämnas in.

Andra delkursen är SQL och består av föreläsningar och handledning. Färre föreläsningar men man spenderar betydligt mer tid i skolan då SQL kan vara lite obegripligt till en början. Ca 2 timmar schemalagt om dagen där med.

Tredje delkursen är Java och består även den av föreläsningar och lektioner. I våras så låg alla föreläsningar första veckan av delkursen och sedan var det bara handledning där man fick hjälp att koda. Ca 2 timmar om dagen schemalagt även här. Denna delkurs var överlägset tyngst och om jag inte missminner mig så kuggade över 60% tentan. I kursen ges även 2 laborationer som måste klaras (mindre prov).

Fjärde delkursen är ett projekt som man mer eller mindre planerar helt själv. Finns handledning där man kan få hjälp ca 2-3 gånger i veckan. Redovisas i slutet av terminen.
Citera
2012-07-23, 13:39
Medlem
Terraries avatar
Nu släppte Asplunds 2 lägenheter och 1 studentlya imorse. För dem som vill vara med och intresseanmäla, 4400~ i hyra inklusive allt.
Citera
2012-07-23, 16:41
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 08os
Fek A och Fek A är inte alltid samma sak.
Det var ungefär så problemet såg ut.
Citera
2012-07-24, 18:22
Medlem
Lecapitaines avatar
Hur gör man när man skall skicka in antagningsbevis till öbo?
Skall man bara bifoga det mailet som man fick från antagning.se när man tackade ja, eller hur skall man göra?
Tacksam för snabbt svar då jag måste skicka in senast 26/7
Citera
2012-07-24, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lecapitaine
Hur gör man när man skall skicka in antagningsbevis till öbo?
Skall man bara bifoga det mailet som man fick från antagning.se när man tackade ja, eller hur skall man göra?
Tacksam för snabbt svar då jag måste skicka in senast 26/7

Jag lyckades på något vis få fram ett separat antagningsbevis som PDF-fil, minns tyvärr inte hur, men den skickade jag! Om det är rätt eller inte får tiden utvisa, men liksom dig skulle jag uppskatta ett mer precist svar på den fråga
Citera
2012-07-24, 18:45
Medlem
Något som vet ungefär hur ofta det faktiskt kommer in lediga lägenheter på Student Direkt? Har suttit tre dagar i rad och uppdaterat på min lediga tid men inte lyckats hitta en enda ännu
Citera
2012-07-24, 18:45
Medlem
Något som vet ungefär hur ofta det faktiskt kommer in lediga lägenheter på Student Direkt? Har suttit tre dagar i rad och uppdaterat på min lediga tid men inte lyckats hitta en enda ännu
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in