2011-01-30, 20:21
Medlem
bravehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prestige2k
En skattebefriad royaltyinkomst som kan läggas på hög inför bistra tider alternativt användas (vilket inte är fallet med IKEA så vitt jag vet) som betalmedel för det svenska bolagets räkning mot marknadsmässig ränta och eftersom Sverige inte beskattar ränta med kupongskatt är även detta skattefritt.

Jag delar inte din åsikt men smaken är olika.

Ok men tydligen så stannar inte ens en bråkdel av de 3 procenten i företaget utan går direkt till den privata Kampradfamiljen. Alltså är dina scenarion om att spara pengarna eller tjäna på räntan inte möjliga.

Så min frågeställning tycker jag kvarstår:
Ev. vinstutdelning i ett aktiebolag vs pengar rakt ner i fickan på Kamprad?
Citera
2011-01-30, 21:23
Medlem
När Kamprad har plockat ut för att täcka kostnaderna för de två villorna, vingården, service på Porschen, en skidvecka i Gstaad, någon kryssning + lite mat och fickpengar är runt 99,9% av årets royaltyinkomster kvar i Interogo-stiftelsen. Vilken aktieägare nöjer sig år efter år med en utdelning på 0.1% på 3% på företagets omsättning? Det är runt 1000 gånger mindre än en normal aktieutdelning.
Citera
2011-01-30, 21:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av braveh
Ok men tydligen så stannar inte ens en bråkdel av de 3 procenten i företaget utan går direkt till den privata Kampradfamiljen. Alltså är dina scenarion om att spara pengarna eller tjäna på räntan inte möjliga.

Så min frågeställning tycker jag kvarstår:
Ev. vinstutdelning i ett aktiebolag vs pengar rakt ner i fickan på Kamprad?

Så det framgick att dessa 3% hamlade i en Sätt-Sprätt-På konstellation? Eller är det fortsatt oklara spekulationer om vad dessa medel används till? Av olika anledningar (som att Kamprad onekligen verkar ha "Jag-ÄR-IKEA" personlighet) väljer jag att tro att merparten av dessa medel hamlar inom området "hamstring".

Dessa 3% i (fullt avdragsgilla) royalty kostnader, hur mycket är det i rena siffror som lämnar svenska IKEAhus per år? (Ni som svarar, vänligen spekulera ej)
Citera
2011-01-30, 21:36
Medlem
bravehs avatar
Citat:
Så det framgick att dessa 3% hamlade i en Sätt-Sprätt-På konstellation? Eller är det fortsatt oklara spekulationer om vad dessa medel används till? Av olika anledningar (som att Kamprad onekligen verkar ha "Jag-ÄR-IKEA" personlighet) väljer jag att tro att merparten av dessa medel hamlar inom området "hamstring".

Dessa 3% i (fullt avdragsgilla) royalty kostnader, hur mycket är det i rena siffror som lämnar svenska IKEAhus per år? (Ni som svarar, vänligen spekulera ej)

Frågan är om någon utomstående vet exakt hur det går till. Fakta är att Ingvar Kamprad är världens rikaste privatperson och att Ikeavaruhusen betalar 3%(?) av försäljningen till ett företag som ägs/kontrolleras av Kamprad-familjen. Så är det olagligt att dra sina egna slutsatser kring varför Ikea är så dåliga på att expandera och var pengarna hamnar?
Citera
2011-01-30, 21:41
Medlem
Bigeards avatar
Citat:
Ett aktiebolag kan vid vinst välja att dela ut till aktieägarna men Ikea betalar alltid, oavsett hur verksamheten går, 3%(?) direkt till Kampradfamiljens bolag. Vilket alternativ tycker du låter mer hälsosamt för ett företag? Jag tror aktiebolag.
Och aktieägarna beslutar via bolagsstämman om hur stor utdelningen skall bli.

Om Kamprad varit huvudägare hade han kunnat besluta om lika stor utdelning som idag, om Christer Gardell och Wallenberg varit huvudägare så hade de garanterat velat ha mer.

Vilka ägare tänker du dig skulle sitta och acceptera noll i direktavkastning år efter år från ett företag som går med vinst?
Citera
2011-01-30, 21:44
Medlem
Bigeards avatar
Citat:
Så är det olagligt att dra sina egna slutsatser kring varför Ikea är så dåliga på att expandera och var pengarna hamnar?
Dpliga på att expandera? Men snälla, jämför antalet varuhus m.m. för tio år sen med hur det ser ut idag, i Ryssland t.ex. verkar de ha expanderat för snabbt och haft för dålig koll.
Citera
2011-01-30, 22:34
Bannlyst
Citat:
Frågan är om någon utomstående vet exakt hur det går till. Fakta är att Ingvar Kamprad är världens rikaste privatperson och att Ikeavaruhusen betalar 3%(?) av försäljningen till ett företag som ägs/kontrolleras av Kamprad-familjen. Så är det olagligt att dra sina egna slutsatser kring varför Ikea är så dåliga på att expandera och var pengarna hamnar?

Nej, det är inte olagligt att dra sina egna slutsatser men det kan vara sunt att se det hela med inte bara sina egna ögon och uppfattningar. Är han världens rikaste privatperson eller ANSES han eventuellt vara en av världens rikaste privatpersoner?

Sen vet jag inte om IKEA har varit så dåliga på expandera direkt, det är ju onekligen förenat med kostnader och risker.

USA var/är ju ett bra exempel på det.
Citera
2011-01-31, 14:27
Medlem
bravehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bigeard
Och aktieägarna beslutar via bolagsstämman om hur stor utdelningen skall bli.

Om Kamprad varit huvudägare hade han kunnat besluta om lika stor utdelning som idag, om Christer Gardell och Wallenberg varit huvudägare så hade de garanterat velat ha mer.

Vilka ägare tänker du dig skulle sitta och acceptera noll i direktavkastning år efter år från ett företag som går med vinst?

Det är möjligt att du har en poäng där. Jag är inte tillräckligt insatt i Investor etc. En ägare som tänker långsiktigt accepterar dålig avkastning under en kraftig expansion. Microsoft är ett aktiebolag, ägarna accepterar ett antal projekt som går med förlust år efter år tex. inom spel och mobil.

Citat:
Sen vet jag inte om IKEA har varit så dåliga på expandera direkt, det är ju onekligen förenat med kostnader och risker.

USA var/är ju ett bra exempel på det.

Citat:
Ursprungligen postat av Bigeard
Dpliga på att expandera? Men snälla, jämför antalet varuhus m.m. för tio år sen med hur det ser ut idag, i Ryssland t.ex. verkar de ha expanderat för snabbt och haft för dålig koll.

Det är relativt. CocaCola, Mcdonalds, Walmart, Burger King. Med ett så starkt varumärke som Ikea har så är iaf inte jag imponerad av deras expansion.
Citera
2011-01-31, 15:46
Bannlyst
Citat:
Det är relativt. CocaCola, Mcdonalds, Walmart, Burger King. Med ett så starkt varumärke som Ikea har så är iaf inte jag imponerad av deras expansion.

Min uppfattning är att du kan inte jämföra dessa bolag med IKEA, inte minst p.g.a produktflödet...
Citera
2011-02-02, 19:18
Bannlyst
Jag har en del information men tänker ej dela med mig mer än att Mathias är en trevlig man som är väldigt jordnära. Han är inte den odugling som Stenebo försöker utmåla honom som, istället förbättrade han resultatet rejält när han var chef för IKEA Danmark.
Citera
2011-02-02, 20:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av oehae
Jag har en del information men tänker ej dela med mig mer än att Mathias är en trevlig man som är väldigt jordnära. Han är inte den odugling som Stenebo försöker utmåla honom som, istället förbättrade han resultatet rejält när han var chef för IKEA Danmark.
Fin grabb du är som inte golar och Mathias verkar vara detsamma
Citera
2011-02-02, 22:13
Medlem
Cousin Cocaines avatar
Sammanfogat trådar om Ingvar Kamprad och dennes tre söner Peter, Jonas och Mathias.

/Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in