2013-12-04, 21:27
Medlem
DrKovskis avatar
Hej,
jag undrar på vems deklaration vinst på t.ex. fonder och bostadsförsäljning kommer att synas? På dödsboet eller på arvingarna? Samma sak med fastighetsskatten, vem är det som ska betala det och på vems deklaration kommer detta att landa på? Hoppas ni förstår min fråga.
Citera
2013-12-04, 21:58
Medlem
Skall allt säljas i samband med dödsboets avvecklande?
Citera
2013-12-04, 22:07
Medlem
Dödsbon deklareras inte hos arvtagarna, utan antar jag bara hos den avlidne.

Min far har gått bort och jag behövde inte deklarera arvet.
Citera
2013-12-04, 22:16
Medlem
DrKovskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peanjo
Skall allt säljas i samband med dödsboets avvecklande?
Ja, det tror jag. Jag och de andra arvingarna har inte några konflikter, så allt som vi ärvt ska delas jämnt. Allt ska säljas sen delar vi på vinsten av fonder och bostäder.
Citera
2013-12-04, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrKovski
Ja, det tror jag. Jag och de andra arvingarna har inte några konflikter, så allt som vi ärvt ska delas jämnt. Allt ska säljas sen delar vi på vinsten av fonder och bostäder.
http://www.privataaffarer.se/fragor/...ljningen-11211
Citera
2013-12-04, 23:35
Medlem
DrKovskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peanjo
http://www.privataaffarer.se/fragor/...ljningen-11211
Okej. Är inte så insatt i hela proceduren, men anses det som skiftats efter man har delat upp alla tillgångar som sparkonto och fonder, men bostäderna är inte sålda? Skulle uppskatta svar på detta
Citera
2013-12-05, 11:16
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrKovski
Okej. Är inte så insatt i hela proceduren, men anses det som skiftats efter man har delat upp alla tillgångar som sparkonto och fonder, men bostäderna är inte sålda? Skulle uppskatta svar på detta

Om ni säljer tillgångarna innan de skiftas så deklareras det i dödsboet. Om ni däremot skiftar tillgångarna och sen var och en säljer sitt så deklarerar ni för t.ex. reavinster.

Är det ett äldre dödsbo där den som dött dog före arvskattens avskaffande så kommer arvsskatt att tas ut när man skiftar dödsboet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in