2014-02-05, 07:50
Medlem
Jag har inte läst avtalet själv, men är det någon som har windows 8 och har uppdaterat till 8.1?

Jag hjälpte morsan med det (vägrar W8 för egen del) och jag kan säga att jag blev minst sagt mörkrädd när jag växlade från automatisk konfiguration till anpassad med möjlighet att avaktivera saker som: "Ge Microsoft möjlighet att ta del av din surfhistorik", "Skicka min platsinformation till Microsoft" och många fler liknande saker, allt med överskriften "Hjälp oss förbättra din upplevelse" (Jag är medveten om att detta inte är ordagrann citering, då jag endast minns det ungefärliga innehållet) de kunde lika gärna skrivit: "Lämna ut din identitet till oss, vi lovar att inte vara elaka".

Information om våra nätvanor, vad vi skriver och vad vi fokuserar på har blivit ovärderlig information för storföretag. Möjligheten att kartlägga vad allmänheten tycker och tänker, samt kunna veta var man har sina starkaste kunder och målgrupper är guldgruvor för företag. De kan se var efterfrågan på produkter ligger och rikta reklamen med otrolig precision. TV-reklam är passé, snart när vi surfar runt och kollar på nåt som vi vill ha men egentligen inte har råd med, så kommer vi 5 min senare få ett mail med erbjudande på exakt samma sak med möjlighet till avbetalningsavtal och 5% rabatt på varan. Nån som läst boken Buzz, eller sett filmen The Joneses, de är nog en aning överdrivna, men jag tror inte att det är så långt från verkligheten.

Som sagt, reklamen som Wifog sänder ut är bara en piss i Nilen av deras intäkter, försäljning av användarens internethistorik tror jag är vad som bär upp företaget.

Frågor på det? :P
Citera
2014-02-06, 00:12
Medlem
x2tusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sajjkos
hur får man skiten att fungera på en dator med usb-modem?
Sätter sim-kortet i et usb-modem som ej är operatörslåst?

Väntar på mitt sim-kort så har ej hunnit testa dock...

Funkar det förresten om det enbart är 2G-täckning?
Citera
2014-02-06, 17:06
Medlem
Lykros avatar
Här kan ni läsa om hur WIFOG spårar och analyserar sina användare.
Det står på svenska och är lättbegripligt:

http://wifog.com/sekretesspolicy/
Citera
2014-02-06, 17:48
Medlem
x2tusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lykro
Här kan ni läsa om hur WIFOG spårar och analyserar sina användare.
Det står på svenska och är lättbegripligt:

http://wifog.com/sekretesspolicy/

Men alla operatörer i Sverige måste ju uppfylla EU's datalagringsdirektiv? Men det kanske är så att wifog auktionerar ut sina kunders internetbeteende till högstbjudande?
Citera
2014-02-07, 10:30
Medlem
Lykros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x2tusen
Men alla operatörer i Sverige måste ju uppfylla EU's datalagringsdirektiv? Men det kanske är så att wifog auktionerar ut sina kunders internetbeteende till högstbjudande?

Det skulle kunna vara så.

Menar inte att det är konstigt att de behåller loggar som alla övriga operatörer gör.
Det konstiga är mer att de vill läsa av cookies på våra datorer för att förstå våra surfvanor.
Även injicera cookies under själva surfningen för att påverka vårt surfande.

Då de tillåts läsa av våra cookies betyder det också att de kan se våra användarnamn på exempelvis Flashback? Eller hur?

Om man som användare påverkar denna process och lägger in adblock t.ex så har de rätt enligt sina villkor att stänga ner ens uppkoppling. Dock verkar de bara begränsa den till 20MB/laddning istället för 120MB då du tittar på reklamen.

De har även skrivit i sina villkor att de är specifikt intresserade av vår mailtrafik. Den vill de väldigt gärna avlyssna.

Handen på hjärtat, hur många sitter som zombies och tittar och lyssnar på reklam idag?
Jag kommer stänga ljudet då reklamen kommer upp, förmodligen gå och pissa också.

Jag kommer själv bara läsa flashback och inte skriva med deras uppkoppling.
Det gör mig nojig att de vill veta allt om oss och de har i sina villkor skrivit att med deras så kallade partners så får de enligt avtalet dela med sig av vår data. Det kan ju betyda vad som helst egentligen.

Citera
2014-02-07, 19:56
Medlem
felias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lykro
Det skulle kunna vara så.

Menar inte att det är konstigt att de behåller loggar som alla övriga operatörer gör.
Det konstiga är mer att de vill läsa av cookies på våra datorer för att förstå våra surfvanor.
Även injicera cookies under själva surfningen för att påverka vårt surfande.

Då de tillåts läsa av våra cookies betyder det också att de kan se våra användarnamn på exempelvis Flashback? Eller hur?

Om man som användare påverkar denna process och lägger in adblock t.ex så har de rätt enligt sina villkor att stänga ner ens uppkoppling. Dock verkar de bara begränsa den till 20MB/laddning istället för 120MB då du tittar på reklamen.

De har även skrivit i sina villkor att de är specifikt intresserade av vår mailtrafik. Den vill de väldigt gärna avlyssna.

Handen på hjärtat, hur många sitter som zombies och tittar och lyssnar på reklam idag?
Jag kommer stänga ljudet då reklamen kommer upp, förmodligen gå och pissa också.

Jag kommer själv bara läsa flashback och inte skriva med deras uppkoppling.
Det gör mig nojig att de vill veta allt om oss och de har i sina villkor skrivit att med deras så kallade partners så får de enligt avtalet dela med sig av vår data. Det kan ju betyda vad som helst egentligen.

Flashback har https så jag tror det bara är FRA och NSA som vet vem du är på FB.
Citera
2014-02-08, 02:16
Medlem
Strandslendans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yeyeoke66
Fungerar wifog med Windows Phone 8? Någon som testat?

Ja jag har kört Wifog på två Nokia Lumia 920, fungerar bra även om Tre inte har bästa täckningen där jag bor. Jag har laddat ner appuppdateringar, mejl, surfat och lyssnat på Nokia MixRadio, allt fungerar. Man får upp en gul bild i WP8 webbläsaren när det är dags att titta på reklamfilm igen.
Citera
2014-02-08, 06:28
Medlem
SamsungGalaxys avatar
Lite mer info om Wifog från en som kör Android;

http://14641kottebo.wordpress.com/2014/02/02/sa-hur-funkar-wifog-efter-en-veckas-anvandning/
Citera
2014-02-09, 13:47
Medlem
fungerar inte med usb modem hur länge jag än väntar vad är felet.. den är inte operatörlåst
Citera
2014-02-09, 14:59
Medlem
Lykros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaffememjolk
fungerar inte med usb modem hur länge jag än väntar vad är felet.. den är inte operatörlåst

slagit in rätt pin kod?
rätt apn?
rätt access nummer?

eller finns det någon spärr om man inte använder deras app på enheten?
någon som vet?
Citera
2014-02-09, 16:20
Bannlyst
är det fortfarande reklam som måste ses i 100Mb intervaller?
Citera
2014-02-09, 16:57
Medlem
SamsungGalaxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av interasistmen
är det fortfarande reklam som måste ses i 100Mb intervaller?

Yep
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in