2005-07-20, 03:15
Medlem
bobbics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av no1atall
En Linköpingsbo har blivit åtalat för HMF..

Den svenska censuren är helt otrolig. Om han nu sa att han hatar muslimer, hur i hela friden kan det vara ett brott? Måste man tycka om alla människor och religioner?
Helt sanslöst.

Jag har inte mycket till övers för någon religion. Får jag säga att jag ogillar kristna?

Lagen om hets mot folkgrupp måste avskaffas och det nu!

man får visst tycka vad man vill men man får inte sprida sina onda tankar om andra folkgrupper till större grupper eftersom man då kan göra att folk känner sig hotade. hemma i ditt vardagsrum med dina vänner är det dock fritt fram och inte något brott alls.
Citera
2005-07-22, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Forsättningsvis har jag inte hävdat att man inte får ha sin åsikt, däremot tror jag som sagt att HMF kan leda till något gott i slutändan. Det gör att alla måste försöka uttrycka sig på ett vettigt sätt istället för att ta ner diskussionen på sandlåde nivå.

Men vad får det för konsekvenser när folk, som kanske inte har förmågan att föra en saklig debatt på hög nivå, känner sig tvungna att hålla tyst om sina verkliga åsikter?

Jag tror att det:

1. Leder till att dessa personer känner sig stå utanför samhället. Och om folk inte känner sig vara en del av samhället fyller de knappast en konstruktiv roll för detta.

2. Gör att de som behöver övertygas om det felaktiga i sina fördomar inte nås av de goda argumenten mot fördomarna, eftersom de inte vågar stå för dem offentligt.

3. Fostrar inte bara dessa människor till hyckleri. För ser även andra att hyckleri ibland är en nödvändighet i vårt samhälle så blir det lättare att acceptera det.

Dessutom: Om jag var svart hade jag bra gärna velat veta vilka restauranger, butiker mm som hade ägare med rasistiska åsikter. Helt enkelt för att jag skulle kunna undvika att stödja dem ekonomiskt.
Citera
2005-07-22, 17:41
Bannlyst
HMF är en lag alla inte är lika inför - bör alltså skrotas omedelbart.
Citera
2005-07-22, 19:47
Medlem
Säkre Sammys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bobbic
man får visst tycka vad man vill men man får inte sprida sina onda tankar om andra folkgrupper till större grupper eftersom man då kan göra att folk känner sig hotade. hemma i ditt vardagsrum med dina vänner är det dock fritt fram och inte något brott alls.
Det är det inte alls! Lär dig lagen!
Citera
2005-07-22, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mannenisvart
<--ett land?

Haha, läste för fort. Verkar inte gå att ändra.
Citera
2005-07-23, 06:22
Medlem
XenuHubbards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robin Wood
Absolut! Och det är inget fel att tycka illa om folk som inte har här att göra?

Det är inget fel att tycka illa om folk som tydligen har här att göra heller.

Om detta verkligen är hela historien, och han blev anmäld för att han talade om vad han ogillade, så är det ett stort tragiskt skämt.
Citera
2005-08-01, 03:52
Medlem
bobbics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Säkre Sammy
Det är det inte alls! Lär dig lagen!

Brottsbalken 16 kap 8 §:

Den som i uttalande eller i annat meddelande som sprids, hotar eller uttrycker missaktning för folkgrupp eller annan sådan grupp av personer med anspelning på ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung eller trosbekännelser, döms för hets mot folkgrupp till fängelse i högst två år, eller om brottet är ringa, till böter.

läs själv osäkre sammy
Citera
2005-08-13, 13:34
Medlem
hazard simpsons avatar
http://www.gluefox.com/min/kontr/korrekt.htm

Mycket bra länk. Läs och begrunda.
Citera
2005-08-13, 15:20
Medlem
Fula Gubbens avatar
Du får säga att du inte gillar muslimer och islam, men då drabbas du av det värsta straffet av alla: du är inte Politiskt Korrekt!

Självklart ska man få yttra sig som mannen gjorde, lagstiftningen är absurd. Lika illa är det att invandrarna har mage att polisanmäla, istället för att bara säga "Ey, jag knullar med din morsa, svennejävel", som seden rekommenderar. Men om Sverige erbjuder möjligheter, så måste förstås dessa möjligheter utnyttjas, få lite skadestånd, garva åt blåsta svennar, osv.

Tummen ned för patetisk lagstiftning.

- F.G

Citat:
Ursprungligen postat av no1atall
En Linköpingsbo har blivit åtalat för HMF..

Den svenska censuren är helt otrolig. Om han nu sa att han hatar muslimer, hur i hela friden kan det vara ett brott? Måste man tycka om alla människor och religioner?
Helt sanslöst.

Jag har inte mycket till övers för någon religion. Får jag säga att jag ogillar kristna?

Lagen om hets mot folkgrupp måste avskaffas och det nu!
Citera
2005-08-15, 10:39
Medlem
Säkre Sammys avatar
Citat:
Brottsbalken 16 kap 8 §:

Den som i uttalande eller i annat meddelande som sprids, hotar eller uttrycker missaktning för folkgrupp eller annan sådan grupp av personer med anspelning på ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung eller trosbekännelser, döms för hets mot folkgrupp till fängelse i högst två år, eller om brottet är ringa, till böter.

läs själv osäkre sammy
Din väldigt patetiske skribent! Läs vad du själv skriver!

Citat:
Det 'r ett brott bara du säger det till två personer och en av dem väljer att föra det vidare till ordningsmakten. Jag undrar varför alla censurhetsare förnekar verkligheten!

Personer har vblivit anmälda för HMF när de sagt saker i slutna grupper vilket talar emot det du nu säger!
Citera
2005-08-18, 19:59
Medlem
bobbics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Säkre Sammy
Din väldigt patetiske skribent! Läs vad du själv skriver!

Det 'r ett brott bara du säger det till två personer och en av dem väljer att föra det vidare till ordningsmakten. Jag undrar varför alla censurhetsare förnekar verkligheten!

Personer har vblivit anmälda för HMF när de sagt saker i slutna grupper vilket talar emot det du nu säger!

Patetisk skribent är den som inte kan precisera vad han vill säga, dvs du. I juridik får man lära sig att att tolka lagen. Din tolkning är helt fel. Ingen skulle dömas för HMF om den uttalat rasistiska åsikter i en sluten grupp, tex ett hem (läs. vardagsrum). Det skulle inkräkta på en av grundlagarna (som går före andra lagar), dvs yttrandefriheten. Visa mig dessa rättsfall där någon dömts för HMF på detta vis tack.

Osäkre sammy du bör tänka mer innan du skriver något svar nästa gång.
Citera
2005-08-18, 22:56
Medlem
Thoffss avatar
Citat:
Patetisk skribent är den som inte kan precisera vad han vill säga, dvs du. I juridik får man lära sig att att tolka lagen. Din tolkning är helt fel. Ingen skulle dömas för HMF om den uttalat rasistiska åsikter i en sluten grupp, tex ett hem (läs. vardagsrum). Det skulle inkräkta på en av grundlagarna (som går före andra lagar), dvs yttrandefriheten. Visa mig dessa rättsfall där någon dömts för HMF på detta vis tack.

Osäkre sammy du bör tänka mer innan du skriver något svar nästa gång.

Jag förstår inte en sak med ditt inlägg. Du säger att grundlagen går före alla andra lagar, men

Citat:
Ursprungligen postat av YGL
Den som skall döma över missbruk av yttrandefriheten eller på annat sätt vaka över att denna grundlag efterlevs bör betänka att yttrandefriheten är en grundval för ett fritt samhällsskick. Han bör alltid uppmärksamma syftet mera än framställningssättet. Om han är tveksam, bör han hellre fria än fälla.

Så hellre fria än fälla.

Citat:
Ursprungligen postat av YGL
Gärningar som enligt 7 kap. 2 § tryckfrihetsförordningen inte skall anses som tryckfrihetsbrott, därför att de begås genom meddelanden där det brottsliga är dolt, skall inte heller anses som yttrandefrihetsbrott.

Jag trodde inte att det var olagligt att hata...

Texterna ger inte utrymme för så mycket tolkning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in