2005-07-17, 17:11
Medlem
Siden-Carlssons avatar
"nej jag sa 'jag hatar musslinger', det är ett missförstånd ..." hehe, riktigt komiskt.
Citera
2005-07-17, 17:49
Medlem
Wittgensteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av assNote
så du hade inte kännt dig diskriminerad om det stod sextio araber mitt inne i stan och skrek att dom hatar svenskar och att wittgenstein klär sig fult och luktar äckligt och dessutom är din mamma en riktigt billig och äcklig slyna.

Att de säger att de hatar svenskar skiter jag i. Och nu handlade denna HMF om just hat, och inte om huruvida jag eller muslimer klär sig fult och luktar äckligt.

Och min mamma är för övrigt död sedan tio år tillbaka.
Citera
2005-07-17, 17:54
Medlem
Wittgensteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Visst får man tycka illa om vadsomhelst, men antagligen är väl grundtanken att man ska göra det på ett konstruktivt sätt.

Att skrika "jag hatar muslimer" leder knappast någon vart, förutom att någon muslim hör det och blir förbannad, vilket bara leder till en ökande klyfta mellan muslimer och övriga befolkningen.

Om nåogn istället skulle säga "Det här tycker jag är fel med muslimerna, och det här och det där skulle jag vilja ha en ändring på" skulle däremot kanske leda till en diskussion och man skulle faktiskt få något åstadkommit.

Visst kan HMF anses vara en ganska konstig lag, men i grund och botten tror jag den kan leda till något positivt. Så länge som lagen inte går till överdrift, som i hela Nogger Black historien t.ex.

Jag förstår din poäng, men jag tycker ändå att det är skrämmande om man inte får ge verbalt uttryck för en åsikt. Konstruktivt? Kanske inte, men som sagt: Var går gränsen? Är mitt hat* mot muslimer HMF, blir det HMF när jag berättar det för folk i min omgivning? Kommer jag verkligen undan med att stå på Plattan och vråla: "Det här tycker jag är fel med muslimerna, och det här och det där skulle jag vilja ha en ändring på"?

Jag tror faktiskt inte det.

*) Hypotes.
Citera
2005-07-17, 18:05
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wittgenstein
Jag förstår din poäng, men jag tycker ändå att det är skrämmande om man inte får ge verbalt uttryck för en åsikt. Konstruktivt? Kanske inte, men som sagt: Var går gränsen? Är mitt hat* mot muslimer HMF, blir det HMF när jag berättar det för folk i min omgivning? Kommer jag verkligen undan med att stå på Plattan och vråla: "Det här tycker jag är fel med muslimerna, och det här och det där skulle jag vilja ha en ändring på"?

Jag tror faktiskt inte det.

*) Hypotes.

Vem ha sagt att man måste stå och skrika ut det på plattan då?

Njae, visst kan det anses som tokigt att man inte får ventilera sina åsikter hur man vill. Men och andra sidan tror jag man åstadkommer mer genom att försöka skapa diskussioner istället för att skrika ut sitt hat.

Är det något man inte tycker om så ska man väl jobba för att förändra det, inte bara skrika ut hur skit det är och sen inte göra något åt saken. Då blir det väl om något ännu värre.
Citera
2005-07-18, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av assNote
så du hade inte kännt dig diskriminerad om det stod sextio araber mitt inne i stan och skrek att dom hatar svenskar och att wittgenstein klär sig fult och luktar äckligt och dessutom är din mamma en riktigt billig och äcklig slyna.
Vem som helst får i Sverige skrika att vederbörande hatar svenskar. Svenskar är ju som bekant ingen skyddad folkgrupp. Beträffande mamma-diskussionen går det under förtal.

tobes: Visst är en diskussion bra, men nog fan måste man få säga att man ogillar vissa grupper av människor?! HMF idag skyddar bara vissa utvalda minoriteter samtidigt som dessa får hetsa bäst de vill mot majoriteten. Är det okej?

HMF är ett hinder för en fri debatt. Vi har annan lagstiftning mot förtal mot individer och uppvigling till brott. Åsikter ska vara fria. Jag ska få ogilla boråsare, amerikanare, blonda, kriminella, väktare bäst jag vill och det ska staten ge fan i.
Citera
2005-07-18, 14:01
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av no1atall
tobes: Visst är en diskussion bra, men nog fan måste man få säga att man ogillar vissa grupper av människor?! HMF idag skyddar bara vissa utvalda minoriteter samtidigt som dessa får hetsa bäst de vill mot majoriteten. Är det okej?

HMF är ett hinder för en fri debatt. Vi har annan lagstiftning mot förtal mot individer och uppvigling till brott. Åsikter ska vara fria. Jag ska få ogilla Boråsare, Amerikanare, blonda, kriminella, väktare bäst jag vill och det ska staten ge fan i.

Nej, det är inte okej. Jag tycker att lagar ska gälla alla. Detta borde väl strida mot att alla ska vara lika inför lagen?

Och javisst ska man få tycka illa om vem man vill, och staten förhindrar ju inte dig från att ha de åsikterna. Det man försöker förhindra är att folk ska stå och skrika ut sitt hat mot andra. Det leder ju knappast till en seriös diskussion, och förstör mer än vad de gör nytta.
Citera
2005-07-18, 14:23
Medlem
Då väcks frågan: Vad är en folkgrupp? Kristna, belgare, boråsare, moderater?
När blonda börjar anmäla mörkhåriga för hmf pga ett blondinskämt, ja då kan vi tala om en underbemannad poliskår.

Du vill frånta individer som inte tycker som du rätten att uttrycka sin åsikt. Alla tycker inte om alla, och inte bor vi på rosa fluffiga moln heller. Allt som kommer ur någons mun behöver inte vara underlag för en diskussion. En idiot ska ha rätt att vara idiot.
Tycker du inte lika har du full rätt att i en fri debatt försöka bevisa för din meningsmotståndare att han har fel. Det funkar uppenbarligen i riktiga demokratier.
Citera
2005-07-18, 15:06
Moderator
tobess avatar
Forsättningsvis har jag inte hävdat att man inte får ha sin åsikt, däremot tror jag som sagt att HMF kan leda till något gott i slutändan. Det gör att alla måste försöka uttrycka sig på ett vettigt sätt istället för att ta ner diskussionen på sandlåde nivå.

Står t.ex kristna anti-muslimer och skriker ut att de hatar muslimer, och på andra sidan gatan så står muslimer som är anti-kristna och skriker ut sina hatord, hur tror du den "diskussionen" slutar?

Istället kanske man skulle ta och diskutera som vuxna människor. Att skrika ut att man "hatar" någon är enligt mig ett argument som en 5-åring skulle kunna komma på, inte något som en vuxen människa ska behöva ta till.
Citera
2005-07-18, 15:42
Medlem
shredders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Står t.ex kristna anti-muslimer och skriker ut att de hatar muslimer, och på andra sidan gatan så står muslimer som är anti-kristna och skriker ut sina hatord, hur tror du den "diskussionen" slutar?

Istället kanske man skulle ta och diskutera som vuxna människor. Att skrika ut att man "hatar" någon är enligt mig ett argument som en 5-åring skulle kunna komma på, inte något som en vuxen människa ska behöva ta till.

Ja, att ha en nyanserad saklig debatt skulle givetvis vara det bästa. Men folk ska fortfarande ha rätt att bete sig som idioter. Men nu är det ju inte det scenariot som gäller. Ifall man ska hårdra det så är det följande som gäller: ( samma scenario )

Pga HMF kan inte den ena sidan stå och ropa ut att dom inte gillar den andra, utan bara den andra. Dialogen skulle då se ut som följer:

Muslimer (M): "Vi hatar svenskar för ni är mammaknullande hundar, vi ska våldta era morsor!!!"

Svenskar (S): "Nämen nu kanske vi ska ta det lite lugnt, vi gillar inte er... ehhhh, vänta lite, nu blir det fel, jag kan ju bli åtalad för det här jag tänkte säga precis... Man kanske ska uttrycka sig annorlu...."

M: "HAHAHA, jävla svenskfittor!"

S: "..."

Den dialogen blir inte riktigt bra. Iom att svenskar inte räknas som en folkgrupp utan det är högst godtyckligt vilka grupper som kan räkna sig som en folkgrupp. Och iom detta kan inte HMF lagen vara något bra, det kanske är en bra tanke från början, men pga att den har så stora luckor blir den bara skit.

Ta exemplet där polismannen skickade ett brev till Reepaluu ( stavning? ) där han krävde att malmö stad skulle sluta skänka pengar till kriminella muhammed i rosengård. Högst idiotiskt agerande för övrigt.

Han har numera blivit åtalad för HMF. Detta från ett brev skrivet från en person till en annan, alltså ingen offentlig handling. Hur försvarar du denna händelse, och tycker du fortfarande att HMF som den tillämpas idag är en bra idé?

Som sagt, idén kanske är bra, men idioten som frågan gällde från början har uttryckt sin högst personliga åsikt, och såvitt som jag vet har vi ingen lag emot att man inte får tycka som man vill i det här landet? Vi har/hade även uttrycksfrihet i det här landet. Precis som uttryckts tidigare i den här tråden måste frågan gälla var gränsen dras? Muslimer? Kurder? Norrmän? Blondiner? AIK'are? Alkoholister?

Vem drar gränsen? Och hur kan vi lita på att den som drar gränsen gör det i fokets bästa? Som det är nu skyddar lagen en extremt liten del av befolkningen.
Citera
2005-07-18, 15:49
Moderator
tobess avatar
Missförstå mig inte, jag håller också med om dina åsikter. Men samtidigt måste jag erkänna att vissa delar med HMF är bra.

Men givetvis ska det gälla båda vägarna, lika litet som att svenskar ska stå och ropa att de hatar muslimer, så ska muslimer inte stå och ropa att de hatar svenskar.

Varför de ska få diskriminera när ingen annan får det är ju diskriminering i sig.

Sen att ett privat brev har blivit anmält är väl sådär. Man får väl säga vad man vill, men en polis i Malmö med den åsikten borde kanske tänka över sitt yrkesval?
Citera
2005-07-20, 02:14
Medlem
Robin Woods avatar
Absolut! Och det är inget fel att tycka illa om folk som inte har här att göra?
Citera
2005-07-20, 02:19
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robin Wood
Absolut! Och det är inget fel att tycka illa om folk som inte har här att göra?

Och med det menas?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in