Citat:
Ursprungligen postat av
Theangleaxe
Precis vad jag tror också! Därför frågar jag om det finns några kryphål läraren kan använda för att avslöja mig...
All empiri du gör (förutom ingenjörernas IKEA-byggsatser) ska avidentifieras när du gör redovisningen. Detta tillhör god sed och skyddar källan. Dock ska du ha originaltranskriptioner osv sparade om någon vill eftersöka, men detta görs enbart på forskarnivå och måste gå genom diverse nämnder.
Nu gäller ditt arbete ett projektarbete på gymnasiet och då kan du bara skriva en intervju. Dock skulle jag faktiskt ta och göra en intervju för att lära mig hur man gör. Det får du nytta av senare i livet.
Källans identitet tillför ingenting i din rapport.
Du skriver liknande
Person1 sade........
Person2 sade........
Ser du till att dina personer är anonyma redan från början så vet du ju knappt själv vad de heter och läraren kan omöjligt spåra källan. Detta gör jag hela tiden när jag inte behöver samla material från flera studier från samma källa.
Dock ska dina teoretiska källor alltid redovisas med en referens!
Citat:
Ursprungligen postat av
Theangleaxe
Låt säga att jag behöver intervjua en fd kriminell eller en som vet något om kriminalitet.
Jag skriver om det för att jag har redan gjort ett stort arbete inom samma område. Så, detta är verkligen att få tag på något enkelt

Om du gör på det där viser så finns det en risk att du åker dit för plagiat. Hänvisa då istället till ett arbete du redan har gjort!!