2013-12-03, 20:22
Medlem
Theangleaxes avatar
Hejsansvensan, håller på med ett gymnasiearbete just nu där man helst ska göra något eget - utöver samling av information. Dvs, en enkät eller en intervju. Nu undrar jag, eftersom jag tänkt göra intervju, hur stor risk är det att jag blir påkommen om jag gör en falsk intervju?

Dvs, hitta på namn och svar på frågor jag "ställt". Har ni några erfarenheter? Antingen gymnasiet eller högskolan. Hur mycket kollar de egentligen upp sånt och hur gör de för att fastställa äktheten?

Tack på förhand
!
Citera
2013-12-03, 20:24
Medlem
Mr.Kobayashis avatar
Det är ca 60 %.

Det beror helt på din examinator. En 3a i min skola fick IG på sitt arbete då han hade fabricerat intervjusvar från en muslim.
Citera
2013-12-03, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theangleaxe
Hejsansvensan, håller på med ett gymnasiearbete just nu där man helst ska göra något eget - utöver samling av information. Dvs, en enkät eller en intervju. Nu undrar jag, eftersom jag tänkt göra intervju, hur stor risk är det att jag blir påkommen om jag gör en falsk intervju?

Dvs, hitta på namn och svar på frågor jag "ställt". Har ni några erfarenheter? Antingen gymnasiet eller högskolan. Hur mycket kollar de egentligen upp sånt och hur gör de för att fastställa äktheten?

Tack på förhand
!

Nu har jag ingen erfarenhet av det men är det inte bara lättare att intervjua någon lite hastigt? Känns ganska onödigt att riskera något. Inte för att jag tror något jätte hemskt skulle hända om du blev påkommen men ändå.
Citera
2013-12-03, 20:29
Medlem
Theangleaxes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kobayashi
Det är ca 60 %.

Det beror helt på din examinator. En 3a i min skola fick IG på sitt arbete då han hade fabricerat intervjusvar från en muslim.

Ville ju inte ha procentsats

Ok, vet du mer om hur han/hon blev påkommen? Kanske hade han/hon svarat på ett sett en muslim inte hade? Tex, att han tog med ett svar som inte alls stämde överens med religionen?
Senast redigerad av Theangleaxe 2013-12-03 kl. 20:32.
Citera
2013-12-03, 20:31
Medlem
Theangleaxes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baby.I
Nu har jag ingen erfarenhet av det men är det inte bara lättare att intervjua någon lite hastigt? Känns ganska onödigt att riskera något. Inte för att jag tror något jätte hemskt skulle hända om du blev påkommen men ändå.

Har valt ett ämne där det är svårt att få till en intervju som bidrar något till arbetet. Och blir jag påkommen så riskerar jag ju F och ingen giltig gymnasietid.
Citera
2013-12-03, 20:55
Medlem
Citat:
Har valt ett ämne där det är svårt att få till en intervju som bidrar något till arbetet. Och blir jag påkommen så riskerar jag ju F och ingen giltig gymnasietid.

Aha okej! Jag skulle nog ändå försöka intervjua någon, då kan det ju i alla fall inte bli fel om svaren är helt åt skogen utanför ditt ämne. Då är i alla fall intervjun riktig.
Citera
2013-12-03, 20:57
Medlem
Garneringsmannens avatar
Citat:

Nyfiken fråga; Vad är det för ämne?

Om du redan tror att det blir svårt att få till en intervju, varför skriva om det då? Varför inte skriva om något där du kan få tag på data rätt enkelt?

Snacka om att gå över ån efter vatten...
Citera
2013-12-03, 21:01
Medlem
Citat:

Tack på förhand
!

Eftersom att det är enligt sträng etik att anonymisera allt du gör så finns det inte en chans att spåra källan i ditt arbete.
Citera
2013-12-03, 21:33
Medlem
Theangleaxes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garneringsmannen
Nyfiken fråga; Vad är det för ämne?

Om du redan tror att det blir svårt att få till en intervju, varför skriva om det då? Varför inte skriva om något där du kan få tag på data rätt enkelt?

Snacka om att gå över ån efter vatten...

Låt säga att jag behöver intervjua en fd kriminell eller en som vet något om kriminalitet.

Jag skriver om det för att jag har redan gjort ett stort arbete inom samma område. Så, detta är verkligen att få tag på något enkelt
Citera
2013-12-03, 21:34
Medlem
Theangleaxes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Platonius
Eftersom att det är enligt sträng etik att anonymisera allt du gör så finns det inte en chans att spåra källan i ditt arbete.

Precis vad jag tror också! Därför frågar jag om det finns några kryphål läraren kan använda för att avslöja mig...
Citera
2013-12-03, 22:55
Medlem
Citat:
Precis vad jag tror också! Därför frågar jag om det finns några kryphål läraren kan använda för att avslöja mig...

All empiri du gör (förutom ingenjörernas IKEA-byggsatser) ska avidentifieras när du gör redovisningen. Detta tillhör god sed och skyddar källan. Dock ska du ha originaltranskriptioner osv sparade om någon vill eftersöka, men detta görs enbart på forskarnivå och måste gå genom diverse nämnder.

Nu gäller ditt arbete ett projektarbete på gymnasiet och då kan du bara skriva en intervju. Dock skulle jag faktiskt ta och göra en intervju för att lära mig hur man gör. Det får du nytta av senare i livet.
Källans identitet tillför ingenting i din rapport.

Du skriver liknande

Person1 sade........
Person2 sade........

Ser du till att dina personer är anonyma redan från början så vet du ju knappt själv vad de heter och läraren kan omöjligt spåra källan. Detta gör jag hela tiden när jag inte behöver samla material från flera studier från samma källa.

Dock ska dina teoretiska källor alltid redovisas med en referens!

Citat:
Låt säga att jag behöver intervjua en fd kriminell eller en som vet något om kriminalitet.

Jag skriver om det för att jag har redan gjort ett stort arbete inom samma område. Så, detta är verkligen att få tag på något enkelt

Om du gör på det där viser så finns det en risk att du åker dit för plagiat. Hänvisa då istället till ett arbete du redan har gjort!!
Citera
2013-12-04, 03:04
Medlem
Detets avatar
Trodde det var standard att göra falska intervjuer. Jag hade en skitsträng lärare men mina illdåd blev då aldrig upptäckta. Kör hårt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in