Citat:
Ursprungligen postat av
LinusSarud
Om 61% av Sveriges befolkning är för minskad invandring och endast 10% röstar SD så måste väl det betyda att ca 85% av de som är för minskad invandring tycker något av följande:
Invandringspolitiken är oviktig för Sverige, de anser att frågan är försumbar.
De saknar förtroende för SD som politiskt parti.
De ser inte SD partipolitiska förslag som lösningen på minskad invandring.
Eller något annat eller en kombo av sakerna. Hur som helst tycker de att invandringen inte är ett tillräckligt stort provlem för att de ska rösta på missnöjespartiet SD.
Sen vad media rapporterar om siffrorna har jag inte läst, länka gärna så man får läsa lite några exempel.
Det hade också varit intressant att läsa om i vilket sammanhang frågan från SOM ställts och till vilket urval av individer.
Citat:
Ursprungligen postat av
El Capitano
Du menar att alla som har en stark åsikt i en enda politisk fråga måste rösta på ett enfrågeparti? Hur är det om man sympatiserar med två viktiga frågor, minskad invandring och sänkta skatter? Eller tre viktiga frågor?
Det är det här som är det stora problemet i den ynkliga ursäkt vi kallar demokrati: folket kan inte sätta agendan självt utan är i klorna på korrupta politiker och deras åsiktspaket. Om de politiska partierna konspirerar med varandra finns det ingenting vi kan göra, de missbrukar trögrörligheten i systemet och driver i praktiken ett byråkratvälde. Därför att det tar lång tid för nya alternativ att slå igenom med de spärrar man satt upp, och sjuklövern kan därmed göra som de vill - eftersom det enda som ändras i ett val är sammansättningen av de etablerade partierna.
Varför skulle vi inte istället kunna ha en folkomröstning om invandringen oberoende av andra politiska frågor så befolkningen får bestämma vilka nivåer man vill ha. Vore inte det rimligt när politikerna och folket hyser helt olika ståndpunkt i frågan?
Nä, jag menar inte att alla som har en stark åsikt i en enda politisk fråga måste rösta på ett enfrågeparti? Det vore verkligen märkligt. Jag menar att ca 85% (enligt dina siffror) av de som är för minskad invandring röstar på annat parti än SD som driver just den frågan. Sedan spekulerade jag lite i vilka orsaker eller kombinationer av orsaker som gör att de inte röstar SD, men det är såklart inte alls säkert att jag kom på de mest korrekta och mest troliga orsakerna, du kanske har bättre förslag på orsaker till varför det är så? Oavsett orsaker så är
gapet mellan andel av befolkningen som är emot invandring och andel av befolkningen som röstar på SD
ett tydligt mått på hur lyckat/misslyckat SD som politiskt parti är.
En folkomröstning om invandringen är inte aktuellt eftersom "minskad invandring" inte har ett egenvärde för Sverige. Ett egenvärde kan istället vara t.ex "minskad brottslighet" och då kan man rösta om olika paket av åtgärder för att nå närmare målet. Minskad invandring är en betydelselös åtgärd om det inte sätts i ett sammanhang, som en del i ett åtgärdspaket för att uppnå ett syfte. Har man flera olika partipolitiska frågor att driva och där enskilda åtgärder i åtskilda åtgärdspaket (för att nå olika mål) hamnar i konflikt med varandra så värderas de olika vinsterna med de olika åtgärdspaketen med hänsyn till andra saker som vad de kostar i tid osv. Etik, moral, mänskliga rättigheter osv osv är andra tunga saker som tas hänsyn till vid sidan av ekonomiska vinster, personlig trygghet, integritet osv. Man blickar mycket utåt internationellt, och ser på hur Sverige som land påverkas av åtgärdena