Citat:
Ursprungligen postat av
benafors
Det är ett väldigt intressant och bra svar du gav mig, men då kan de trots allt bli med barn om de planterar in ägg och livmoder i personen som bytt till tjej, eller? Detta är väldigt intressant tycker jag.
Jag vet inte, men jag tror inte att det är möjligt i dagsläget. Jag vet inte hur allt det där med barn fungerar men jag gissar att det är mer komplicerat än att bara stoppa in nya organ i en person. Om man nu lyckas skapa en livmoder som passar överhuvudtaget. Hur ska barnet i magen få näring exempelvis? Moderns kropp måste också reglera hur mycket av olika ämnen/proteiner/hormoner som barnet får. Det finns säkert massor av andra funktioner hos den biologiska kvinnan som krävs för att bära ett barn. En biologisk manskropp har inte dessa funktioner och jag gissar att en livmoder inte räcker.
När jag skrev att en tjej som varit född som pojke kan få barn med en biologisk tjej så menade jag att man skulle använda den transexuelles undanlagda spermier för att göra flickvännen gravid. Om den transexuella tjejen hade en pojkvän istället (ingen har äggceller då) så blir det likadant som med ett manligt homosexuellt par-- inget barn. I framtiden kanske det går att lösa genom att göra om spermier till ägg och använda sig av en surrogatmamma, om man inte hittar ett sätt att ge den transexuella tjejen en fungerande livmoder och annat som behövs. Men jag tror att det är mer troligt att man först lyckas göra ägg till spermier eftersom X-kromosomer är viktigare än Y (så att trans-killar kan få barn med sina flickvänner).
Jag är dock ganska säker på att det är möjligt för killar (som födits som flickor) att bli gravida om de behåller sin livmoder och ägg, men som sagt så är det få killar som vill bli gravida. Jag har för mig att äggcellerna blir skadade av manligt könshormon så då måste man lägga undan äggen innan man börjar hormonbehandlingen.
Jag vill också påpeka att försluten av sin reproduktiva förmåga inte är det viktigaste man tänker på när man bestämmer sig för att göra en könskorrigering, även fast det är intressant att diskutera det. Behandlingen handlar om att få en chans att leva ett hyfsat liv där man känner att man kan passa in i samhället och sociala situationer. Vem som helst skulle välja att bli steril istället för att leva med Downs Syndrom till exempel.
Det är bra att du tycker att det är intressant! Har du fler frågor så ska jag försöka svara på dem. Jag vill att fler ska inse att transexuella inte förtjänar det hatet dem får genom att sprida kunskap.