2013-12-01, 21:43
Bannlyst
man ser typ dom skriva askera3542araweork

dåligt exempel men ni förstår vad jag menar om ni känner till hur araber skriver

och varför skriver ryssar typ "))"? jag vet inte om det hör hemma i språk men det har väl med språk att göra antar jag
Citera
2013-12-01, 21:49
Medlem
Spackelackans avatar
Våra siffror är arabiska liksom våra bokstäver är latinska.
Citera
2013-12-01, 21:50
Medlem
Filltors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madmanslantern
man ser typ dom skriva askera3542araweork

dåligt exempel men ni förstår vad jag menar om ni känner till hur araber skriver

och varför skriver ryssar typ "))"? jag vet inte om det hör hemma i språk men det har väl med språk att göra antar jag

Nu är jag inte säker men jag tror att det är som i engelskan när folk skriver u2, be4 etc, alltså siffror som låter som vissa ord.
Citera
2013-12-01, 22:01
Medlem
Sunghirs avatar
Siffrorna araberna använder online är substitut för de arabiska bokstäverna och halsljuden alif, ayn, ghayn o.s.v.
Citera
2013-12-01, 22:02
Medlem
Det brukar kallas arabiska chattalfabetet. De använder latinska alfabetet utökat med siffror för arabiska bokstäver som saknar fonetisk motsvarighet i det latinska.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Arabiska_chattalfabetet
Citera
2013-12-01, 22:04
Medlem
Sunghirs avatar
Tvåa på bollen
Citera
2013-12-01, 22:13
Medlem
För att det finns ljud/bokstäver på arabiska som saknar motsvarighet i latinska siffror.
Vanliga siffror är 3,5,7,2.
Citera
2013-12-02, 02:08
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spackelackan
Våra siffror är arabiska liksom våra bokstäver är latinska.

Nej, vårt siffersystem härstammar från Indien, men kom till Europa via araberna, varför vissa tror att de är arabiska (viss modifiering i utseende gjordes dock av araberna, som sedan följde med till Europa). På arabiska kallas det för Hindu-siffror, medan den vanliga benämningen i Europa är Hindu-arabiska siffersystemet. Vidare så använder dagens araber i mellanöstern inte likadana siffror som vi, utan de använder det så kallade Öst-arabiska siffersystemet, men det är också decimalt och har en nolla; endast utseendet skiljer sig.
Citera
2013-12-02, 08:30
Medlem
Som andra sagt så är siffrorna för att ersätta tecken, de görs även i ryska. Tex. en 4 istället för ч. Och ))) är en glad smiley det är ganska sällan man använder : på ryska och den ligger krångligt till på tangentbordet.
Citera
2013-12-02, 12:05
Bannlyst
Ja tack för alla svar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här