http://www.snpf.org/Artiklar/narkoti...ke_holland.htm
Jag snubblade över denna skrivelse när jag satt och snurrade runt på nätet utan något egentligt mål med mitt surfande. 
Även fast den är från 2002 så tyckte jag att det kanske kunde vara kul att se hur vår svenska narkotikapolis reagerade när dom fick chansen att följa med sina Holländska kollegor på en sightseeing i Amsterdam. 
Lite, enligt mitt tycke, minnesvärda citat från skrivelsen. 

Citat:

"Vi försökte att argumentera och föra fram vår restriktiva politik men insåg snart att uppgiften var oss övermäktig. "Om ni tar fram 10 forskarrapporter som visar att cannabis är skadligt, tar jag fram 10 som visar motsatsen" sade John. Både polisen och ägaren till coffeeshopen var överens om att det ej förekom någon handel med cannabis utanför coffeeshopsen. Det handlades ingen cannabis på gatorna och detta var en av fördelarna med coffeeshopsen!"

Citat:

"När vi flanerade runt i centrala Amsterdam stötte vi obehagligt ofta emot den tunga doften som i vanliga fall innebär beslag, gripanden eller åtminstone ett ringa narkotikabrott på en påtänd. Men nu fick vi gå förbi alla butiker trots att det kliade i fingrarna på oss narkotikapoliser."

Jag har egentligen ingen direkt frågeställning eller diskussionsunderlag att tillfoga denna tråd, tyckte mest att det var en kul rapport att läsa och ville därav dela med mig av den.