2013-12-01, 18:13
Medlem
http://www.snpf.org/Artiklar/narkoti...ke_holland.htm

Jag snubblade över denna skrivelse när jag satt och snurrade runt på nätet utan något egentligt mål med mitt surfande.
Även fast den är från 2002 så tyckte jag att det kanske kunde vara kul att se hur vår svenska narkotikapolis reagerade när dom fick chansen att följa med sina Holländska kollegor på en sightseeing i Amsterdam.

Lite, enligt mitt tycke, minnesvärda citat från skrivelsen.

Citat:
"Vi försökte att argumentera och föra fram vår restriktiva politik men insåg snart att uppgiften var oss övermäktig. "Om ni tar fram 10 forskarrapporter som visar att cannabis är skadligt, tar jag fram 10 som visar motsatsen" sade John. Både polisen och ägaren till coffeeshopen var överens om att det ej förekom någon handel med cannabis utanför coffeeshopsen. Det handlades ingen cannabis på gatorna och detta var en av fördelarna med coffeeshopsen!"

Citat:
"När vi flanerade runt i centrala Amsterdam stötte vi obehagligt ofta emot den tunga doften som i vanliga fall innebär beslag, gripanden eller åtminstone ett ringa narkotikabrott på en påtänd. Men nu fick vi gå förbi alla butiker trots att det kliade i fingrarna på oss narkotikapoliser."

Jag har egentligen ingen direkt frågeställning eller diskussionsunderlag att tillfoga denna tråd, tyckte mest att det var en kul rapport att läsa och ville därav dela med mig av den.
Citera
2013-12-01, 18:38
Medlem
OleYellers avatar
Hehe.. Bror duktig-svennarna fick kämpa emot sin arresteringsabstinens, låter det som.

Kling och Klang från Halland försöker påverka de mer utvecklade Holländarna att bli restriktivare. Jag hade velat se en dokumentär om det besöket.
Citera
2013-12-01, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OleYeller
Hehe.. Bror duktig-svennarna fick kämpa emot sin arresteringsabstinens, låter det som.

Kling och Klang från Halland försöker påverka de mer utvecklade Holländarna att bli restriktivare. Jag hade velat se en dokumentär om det besöket.
Det roliga är ju att han som skrivit detta till och med erkänner att Svenskarna inte kunde vinna sin argumentation om en restriktivare narkotikapolitik mot Holländarna.
Citera
2013-12-28, 02:44
Medlem
Signalkabels avatar
tänk vad olika människor är ändå, var jag än kommer i världen och känner den där "obehagliga doften" så vet jag att allt e lugnt

jag trodde studieresor var till för att lära sig av andra, inte att försöka få dem att förstå sin egen synpunkt, vanlig svensk skada det där
Citera
2013-12-29, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Signalkabel

jag trodde studieresor var till för att lära sig av andra, inte att försöka få dem att förstå sin egen synpunkt, vanlig svensk skada det där

Jo, han försöker ständigt vända om de holländska poliserna till den svenska nolltoleranta sidan. Haha, jag hade glömt den här gamla artikeln. En riktigt klassiker som blir ännu mer tragikomisk när vi ser hur käpprätt åt helvete det börjar gå med Sveriges från början misslyckade drogpolitik. Vet inte om jag ska skratta eller gråta.
Citera
2013-12-31, 18:48
Medlem
Tala om förmätet av de svenska poliserna.....att tro sig åka dit som någon bror duktig och viktigpettra restriktioner i ett väl fungerande land. Komma dit med sina medeltida fördomar och förbudstänk. Jag tycker nästan synd om dessa Halländska verklighetsfrånvända konstaplar. De måste ha blivit utskrattade när de lämnat rummet. Pinsamt värre. Och så har de suttit och känt sig lite stolta på flyget hem i tron att de "verkligen" gjort något bra här. Kanske väckt några tankar från det högt utvecklade Sverige. Pinsamt pinsamt pinsamt.
Citera
2013-12-31, 20:02
Medlem
Mollips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Signalkabel
tänk vad olika människor är ändå, var jag än kommer i världen och känner den där "obehagliga doften" så vet jag att allt e lugnt

Hehe tror inte dom reste dit med övertygelsen att lära sig att det går att göra på andra sätt än det svenska sättet."Alltså vi vet ju att vi har rätt eftersom alla tycker så i Sverige....". Dom blev nog shockade när dom upptäckte att t.o.m polisen i NL tyckte att deras system fungerar som det var tänkt.Vilka är efterblivna, fanatikerna eller dom som försöker se hela bilden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in