2013-12-01, 12:39
Medlem
Jag undrar om ni vet vart jag ska spara mina pengar nånstans, för att de ska växa och det går bra att spara antingen på Swedbank eller Nordea. Det bästa är det första alternativet trots allt. Vad föredrar du att spara i, fond eller aktier, varför? Vart stiger pengarna som mest? Jag ska spara till en resa som jag ska iväg på till påsk eller sommar. Om inte nåt av delarna så får det bli året därpå, 2015.

Mitt mål är att spara och ha till hela resan, så kortsiktigt eller långsiktigt spelar ingen roll bara jag får 10.000 kr. till påsk eller sommar. Hur mycket ska jag spara. Vi är två som ska åka och min vän kommer spara ungefär lika mycket som jag tänkt göra. 8000-10000 kr har hon pratat om, men vi är inte jämngamla. Hon är 61 år nästa år och jag fyller 23 år, så vet ni av er hur man sparar bäst som ung hör av er men även som en kvinna i 61 års åldern. Det hade hjälpt oss på traven, ha det gott.
Citera
2013-12-01, 12:47
Medlem
Bidragsgivarens avatar
På så kort tid så är det endast ränteplaceringar som funkar. Tycker du avkastningen blir för låg så gäller det att låta bli den där pizzan eller "bara en till drink" på krogen och skjuta in de pengarna på sparkontot. Det blir på sätt och vis samma sak som ett sparkonto med högre ränta då du har mer pengar i slutändan utan att ha behövt ta någon extra risk.
Citera
2013-12-01, 13:19
Medlem
EvilGuys avatar
Pratar vi så små pengar som 10.000:- så hade jag gjort som föregående talare, skippat småsaker fram till i påsk och sparat undan lite mer. Vi pratar om ungefär fyra kalendermånader fram till påsk, sju-åtta beroende på om det blir i sommar. Förutsatt att du har 0:- just nu och tänkt avsätta pengar till sparande under fyra månader är mitt tips utan tvekan att sätta in dessa på ett vanligt transaktionskonto på din bank. En person med lite koll kan möjligtvis förränta runt 1% i månaden med lite tur.

Oavsett vad pratar vi småpengar, dessutom finns det alltid en risk att investeringen sjunker. Så spara pengarna på ett vanligt bankkonto och lev snålt - det enda smarta i ditt läge.
Citera
2013-12-01, 23:26
Bannlyst
spara 5k varje månad så är det klart snabbt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in